Sivu päivitetty 30.5.2018

Jääpalayrittäjä opettaa markkinointia ja bisnestä Turun ammattikorkeakoulussa

Åbo Akademista kauppatieteen maisteriksi vuonna 1996 valmistunut Arto Mannisen ensimmäinen ura mainostoimistossa kesti 16 vuotta. Mainostoimistoaikana joku oli Manniselle aikanaan tokaissut, ettei tästä olisi myyjäksi tai yrittäjäksi.

Tällä hetkellä Manninen on kuitenkin sekä yrittäjä, joka itse aikaansai kysynnän tuotteelleen, että myös sen paras myyjä. Erityisen innostunut hän on kuitenkin ns. kolmannesta urastaan opettajana Turun ammattikorkeakoulussa.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio
Kuvat: Kari Heikkilä

Sairastaessaan helmikuussa 2013 influenssaa, alkoi Arto Manninen miettiä asioita. Mainosala oli hänen näkemyksensä mukaan vuosien aikana tullut siihen pisteeseen, ettei alalla enää pystynyt tekemään työtä, jota olisi aidosti halunnut. Ajatus yrittäjyydestä alkoi kiinnostaa. Yritysideoitakin kun oli takataskussa jo useita.

Kaikista ideoista Manninen päätti alkaa kokeilla jääpalabisnestä. Kukaan ei myynyt jääpaloja Suomessa, koko markkinaa ei siis vielä ollut olemassakaan. Eikä kukaan Mannisen ideaan oikein uskonutkaan, paitsi oma veli, joka tälläkin hetkellä vetää koko jääpalatuotantoa yrityksen tehtaalla Salon Halikossa.

Helmikuun jälkeen asiat etenivät kuitenkin vauhdilla. Saman vuoden vappuaattoon mennessä oli Arto Manninen jo neuvotellut pankista koneinvestointeihin tarvitun lainan ja ostanut yritykselleen koko tuotantolinjaston. Siitä se sitten lähti.

Bloks-yrityksen hallinto on kevyt. Sitä hoidetaan iltaisin ja viikonloppuisin kotona. Veli hoitaa itsenäisesti tehtaan ja tuotannon kokonaisuudessaan. Kesäaikaan painottuva jääpalabisnes mahdollistikin sen, että idearikkaalla Arto Mannisella heräsi ajatus.

- Jos jäitä tehdään kesällä, niin talvella voisi opettaa, toteaa Manninen ideastaan.

Idean synnyttyä innostunut Manninen selvitti, missä voisi pätevöityä opettajaksi. Yrittäjälle sopiva verkkokoulutus löytyi Jyväskylän ammattikorkeakoulusta. Ja näin askel kohti Mannisen kolmatta elämänuraa oli otettu.
 

Opiskelijat janoavat kuulla kokemuksia yritysmaailmasta ja yrittäjyydestä

Näytä lisää

Arto Manninen on nyt opettanut Turun AMK:ssa BisnesAkatemian opiskelijoita syksystä 2016  alkaen.

- Yrittäjyys ja markkinointi ovat pääopetustehtäviäni, toteaa Manninen.

Mainostoimistouran aikana Mannisella oli hoidettavanaan suuria asiakkaita, esimerkiksi Atria ja OP. Niistä ajoista ja omasta nykyisestä yrittäjyydestä riittää ammennettavaa opetustyössä.

Arto Manninen puhuu opiskelijoista henkireikänä. Heidän kanssaan on mukavaa touhuta ja tehdä töitä. Selvästi myös Mannisesta pidetään, sillä kurssipalautteet ovat poikkeuksetta hyviä. Opiskelijat arvostavat kokemusta yritysmaailmasta ja omakohtaista kokemusta yrittäjyydestä. Ja näitä Manninen tykkää kertoa.

- Opiskelijat haluavat kuulla yritystarinoita. Opiskelijoille kerron kokemuksistani avoimesti. Yksi ajatus, jonka olen matkalla huomannut, on se, että yrittäjän tärkein ominaisuus on sudennälkä. Ilman sitä et saavuta mitään, ja tuon ajatuksen yritän opiskelijoille välittää, sanoo Manninen.

Sudennälkä tarkoittaa Arto Mannisen mukaan sitä, että yrittäjänä soittaa sen seitsemännenkin puhelun. Vaikka kuuteen edelliseen onkin saanut torjuvan vastauksen. Eikä se ole aina helppoa.

Samaan aikaan sudennälän kanssa Arto Manninen puhuu myös varovaisuudesta. Varovaisuudella hän tarkoittaa sitä, ettei yrittäjänä menisi ”vipuun”. Manninen varoittaa esimerkiksi yli-investoinneista.  On oltava malttia miettiä riittävän pitkälle. Yrittäjälle virheet nimittäin maksavat todella paljon, ja ne voivat olla yritystoiminnan osalta kohtalokkaita.

- Kustannuksia on hyvin vaikeaa saada myynnin kautta takaisin, toteaa Manninen. Siksi varovaisuus sen innokkuuden ja nälän rinnalla on äärimmäisen tärkeää.

 

Havainnoi – kaupoissa, ulkomailla, kaikkialla

Näytä lisää

Arto Mannisen mukaan yritysideoita on joka puolella. Ne pitää vain havaita ja sitten tarttua kiinni. Matkustellessa tai vaikkapa lähikauppaostoksilla kannattaa aina pitää silmät auki.

- Jos mietit yrittäjyyttä ja etsit yritysideaa, ajatuksesi pitää olla kirkkaana koko ajan. Kun olet kaupassa, katsele ympärillesi ja ideoi, toteaa Manninen.

Oma jääpalabisnesidea syntyi Viron-matkalla. Etelä-Virossa huoltoaseman pakastimessa myytiin jäätä joskus talvikuukausina.

- Mietin, että jos jäätä myydään virolaisella huoltoasemalla talvella, miksei sitä muka voitaisi myydä myös Suomessa, nauraa Manninen.

Mistään ei voi tietenkään tietää, mikä on lopulta hyvä bisnes. Yrittäjyys on asenne, ja tärkeää on uskoa omaan asiaansa.  

Arto Manninen on tällä hetkellä hyvässä tilanteessa, sillä kaikki elämässä on hyvin balanssissa. Yrittäjyys sujuu, kontakteja on runsaasti. Oma opettajanidentiteetti vahvistuu koko ajan. Elämä rullaa eteenpäin mukavasti.

- Mitä yrittäjyyspuolella tekee, siitä voi päivittäin ammentaa opettajuuspuolella, sanoo Manninen.

Turun ammattikorkeakoulussa opiskelijoilla on hyvä motivaatio ja tekemisen meininki. Yrittäjämäinen tekeminen näkyy arjessa.

- Jännää on, että oma bisnesideani on innostanut opiskelijoitakin. Tällä hetkellä yksi opiskelijatiimi tekee Ruisrockiin jääpalamyyntisopimusta.

Opiskelijoiden toimintaa vahtii ja ohjaa valmentaja-opettaja Manninen, sillä on vielä yksi asia, mikä on erityisen tärkeää Arto Manniselle ja jota hän myös opiskelijoilleen painottaa.

- No minusta on erityisen tärkeää, että jos lupaa jotakin, niin siitä pidetään kiinni. Se on tärkeä oppi kenelle tahansa, mutta erityisesti bisneksen pariin tähyäville yrittäjähenkisille opiskelijoille, päättää Manninen.

Lue Talouselämän artikkeli jääpalayrittäjästä