Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 18.3.2014
Timo Turkia

Yhteishausta Azerbaidžaniin

Turun ammattikorkeakoulusta siirtyy työelämään vuosittain 1500 pätevöitynyttä osaajaa. Joka vuosi useat tuhannet opiskelupaikasta kamppailevat nuoret ja vanhemmat pyrkivät Turun ammattikorkeakouluun. ”Oman alan” löytäminen ei ole yksinkertaista.

Teksti ja kuvat: Mikko Salminen, Turun AMK:n viestintäharjoittelija

Turkulainen liiketoiminnan logistiikkaa opiskeleva Timo Turkia oli löytänyt oman alansa jo vuosia sitten. Tutkinnon puute esti omalta osaltaan kunnianhimoisen miehen etenemismahdollisuudet. Nyt hän on valmistumassa huimaa vauhtia ja saa kiittää siitä itsensä lisäksi Turun AMK:ta.

– Työskentelin runsaat viisi vuotta kuljetusalalla. Työnantajallani ei ollut tarjota etenemismahdollisuuksia, joten jotain piti tehdä. Liiketoiminnan logistiikan koulutusohjelman siirryttyä vuonna 2011 Uudestakaupungista Turkuun tiesin heti mihin haen, kertoo kahden lapsen isä.

Opintopisteitä pikavauhdilla

Työelämästä opiskelemaan siirtyminen saattaa aluksi olla joillekin haastavaa. Timoa alan mielekkyys ja horisontissa siintänyt tutkinto motivoivat painamaan kaasun pohjaan heti alusta. Perheen, osa-aikatyön ja opiskelun yhdistelmän luulisi opintojen kohdalla tarkoittavan verkkaista etenemisvauhtia. Timo ratkaisi tämän yhtälön ja opintorekisterissä komeilee kuluvan, toisen, lukuvuoden jälkeen 188 opintopistettä! Tutkinnon laajuus on 210.

– Eihän tässä hirveästi vapaa-ajankäyttöongelmia ole ollut. Haasteita on tuonut sekin, että olen suorittanut opintoja nopeutetulla aikataululla. Olen seurannut opintosuunnitelmia normaalisti, mutta opintojaksojen järjestämisessä tapahtunut muutos aiheutti osaltaan tämän vauhdin, selittää Turkia.

Opintojaksojen järjestämistä muokattiin osassa Turun ammattikorkeakoulun koulutusohjelmia siten, että eri opintojaksot sisällytettiin yhdeksi laajaksi kokonaisuudeksi – moduuliksi. Yhden moduulin laajuus on 15 opintopistettä. Moduulien laskennassa tapahtunut erhe täytti Turkian ja opiskelijatovereiden päivät. Oppilaitos antoi luvan keventää lukujärjestystä. AMK mahdollisti useamman moduulin suorittamisen samanaikaisesti muokkaamalla työjärjestyksiä toimivaksi.

– Olisimme saaneet jättää yhden moduulin pois. Koulu on kuitenkin omilla järjestelyillään mahdollistanut usean kurssin suorittamisen rinnakkain. Meiltä myös kysyttiin, millaisia moduuleja haluaisimme ottaa, joten Turun AMK:ta on tässä suhteessa kiittäminen. Päivät olivat toki välillä pitkiä – jopa kymmentuntisia, muistuttaa Naantalissa oman alan yrityksessä osa-aikaisena nykyään työskentelevä Turkia.

Ammattikorkeakoulusta Azerbaidžaniin

AMK:lle tyypillinen projektitoiminta mahdollistaa opiskelijoille opittujen taitojen soveltamisen käytäntöön. Joskus projekti saattaa myös viedä toisen vuoden opiskelijan esimerkiksi Azerbaidžaniin.

– Projektimme suunnitelmat olivat niin hyvät, että pääsin yhdessä kahden muun opiskelijan kanssa viikon ajaksi Azerbaidžanin Lenkaraniin. Kyseessä oli Suomen ulkoministeriön tukema ja Kestävä Tulevaisuus Ry:n toteuttama kehitysyhteistyöprojekti, jossa tarkoitus oli lisätä kestävää turismia maassa, jonka kaikkea vanhaa kulttuuria ei ole vielä tuhottu.
Kokemus oli silmiä avaava. Koulutustasojen ero Suomen ja pääkaupunki Bakun ulkopuolisen Azerbaidžanin välillä on merkittävä.

– Olihan se hullua, että minä toisen vuoden opiskelijana pidän luennon liiketoiminnan perusteista. Meidän lukio vastaa karkeasti heidän paikallista yliopistoa. Eräälle paikalliselle yrittäjälle luentoni oli niin antoisa, että hän halusi tietää lisää ja kommunikoimmekin tulkin välityksellä pitkään tilaisuuden jälkeen, kertoo Turkia.

Infotaulu
Innovaatioakatemiassa opiskelijat työskentelevät yhteisissä projekteissa yli koulutusohjelmarajojen.

Opiskelijat mukana muutoksissa

Turun ammattikorkeakoulun henkilöstön ja opiskelijoiden välillä vallitsee avoin ja kaksisuuntainen suhde. Opetuksen tasoon tyytymättömät opiskelijat voivat omien edustajiensa (Opiskelijakunta TUO ja alakohtaiset opiskelijayhdistykset) kautta toimittaa viestiä eteenpäin. Esimerkiksi opetuksen sisältöihin voi vaikuttaa erillisillä palautekyselyillä jatkuvasti.

– Meillä Trade (Turun opiskelevien tradenomien yhdistys)  on aktiivinen opiskelijoiden etujen ajaja. He kyselevät jatkuvasti mielipiteitä opetuksesta ja muista ammattikorkeakoulun vastuulle kuuluvista asioista. Turun ammattikorkeakoulussa pidetään opiskelijoiden puolta ja itse voi vaikuttaa omaan opiskeluunsa monin eri tavoin, toteaa Turkia.

Turkia haluaa kannustaa hakijoita rohkeasti hakemaan Turun ammattikorkeakouluun, kunhan tietää mihin on hakemassa.

– Hakekaa tänne Sepänkadun toimipisteelle. Meillä on täällä todella hyvä meininki. Täällä ei tarvitse puuduttaa itseään luentosaleissa istumalla. Käytännönläheinen oppiminen on ammattikorkeakoulun valttikortti, muistuttaa opinnäytetyötään jo aloittanut Turkia.

 

Ammattikorkeakoulujen yhteishaku alkoi 3.3. ja päättyy 1.4.

Turun AMK:n hakusivut löydät täältä: http://www.turkuamk.fi/fi/tutkinnot-ja-opiskelu/tutkinnot/

Sähköiseen yhteishakuun pääset tästä: https://www.amkhaku.fi/index-fi.html