Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.5.2014

Elektroniikan opiskelijat ideoivat omat sarastusvalaisimensa

Jo kymmenen vuoden ajan elektroniikan ensimmäisen vuoden CDIO-tuotekehitysprojekti on päätetty ryhmien väliseen esittely- ja kilpailutilanteeseen. Tilaisuudessa kukin ryhmä esittelee ideoimansa laitteen muille omin sanoin.

Myös tänä keväänä tuomariraati arvioi jokaisen esityksen, laitteen ideoinnin ja sen toimivuuden. Kunkin ryhmän aiheena oli tällä kertaa sarastusvalaisimen ideointi:

Sarastusvalaisin on vähän kuin herätyskellon ja kirkaslampun risteytys. Se soveltuu lempeään herätykseen, jolloin hälytys ei alakaan yhtäkkiä, vaan valo syttyy himmeänä ja kirkastuu vähitellen ennen haluttua heräämisaikaa. On aivan kuin aamu itsekseen valkenisi; vaikka toki laitteeseen voi kuulua myös äänihälytys, kertoo lehtori Henry Gylén Turun AMK:sta.

Tehtävänanto oli kaikille sama. Opiskelijoiden tehtävänä oli kuitenkin ideoida oma toteutustapansa sekä erilaisia toimintoja laitteeseensa:

  Yhteisesti oli päätetty vain se, että laitteen ohjaamiseen käytetään Arduino-prosessorikorttia. Tälle prosessorikortille löytyy nimittäin paljon valmiiksi koodattuja ohjelmia, joita ohjelmointia osaamattomankin on helppo ottaa käyttöön. Näihin ja valolähteitten ominaisuuksiin tutustuttiin virikkeitten avulla talven aikana laboratoriossa sekä ohjatusti että omaan tahtiin, muistelee Gylén.

Yhdessä tekemistä, kokeilemista – näin toteutamme innovaatiopedagogiikkaa

Opiskelijat saivat kokemuksen yhdessä tekemisestä ja vaihtelua normaaliin arkirutiiniin. Opettajillekin tällainen projektityöskentely on vaihtelua normaaliin opetukseen verrattuna. Tarkoitus on tietystikin innostaa opiskelijoita kokeilemaan ja ottamaan itse asioista selvää:

Valmistuneet valaisimet olivat varsin erilaisia ainakin ulkoiselta olemukseltaan, mutta kaikkien ryhmien onnistui rakentaa oma laite. Ja oppia, sitä sai jokainen varmasti, iloitsee Gylén.

Jatkossa elektroniikan ja tietotekniikan koulutusohjelmat yhdistyvät tieto- ja viestintätekniikan koulutusohjelmaksi. Tällaiset vastaavat, yhdessä tehtävät opintokokonaisuudet ovat kuitenkin normaalia arkirutiinia Turun AMK:ssa, ja esimerkiksi tietotekniikan insinööriopinnoissa on jo vuosia toteutettu ns. legoprojekti, jolla tarkoitetaan laajaa tuotekehitysprojektia ohjelmoitavien legojen kimpussa.

Jotakin elektroniikka- ja tietotekniikkaopintojen yhdistelmää siis päästään varmasti katsomaan tulevina vuosina, miettii Gylén.

 

Työelämän tarpeet ja työelämässä vaadittava osaaminen muuttuvat. Asiaosaamisen lisäksi tarvitaan asiakaslähtöistä ajattelua, luovuutta, yhteistyötaitoja sekä erilaisuuden ja epävarmuuden sietokykyä. Turun ammattikorkeakoulun kehittämä innovaatiopedagogiikka vastaa ajan muutospaineisiin ja kehittää opetusotetta niiden lähtökohdista. Uusi opetusote perustuu kokeiluun, tiedon ja osaamisen jakamiseen sekä erilaisten näkökulmien yhdistämiseen. Innovaatiopedagogiikka tähtää opiskelijoiden innovaatiovalmiuksien luomiseen yhdistämällä opetusta, tutkimus- ja kehitystyötä sekä yhteistyötä työelämän toimijoiden kanssa.