Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 13.4.2016

Tietokonepohjaisista peleistä apua senioreille

Muistin treenaaminen on siirtymässä ruudun ääreen ja tietokonepohjaisista peleistä toivotaan apua esimerkiksi jotakin muistisairautta sairastaville seniorikansalaisille. Turussa joulukuun ensimmäisen viikon aikana toteutetun japanilais-suomalaisen tutkimuksen kautta etsittiin tietoa siitä, minkälaiset pelit aktivoivat aivoja.

Tieto on tärkeää, koska sitä hyödyntämällä voidaan muistisairauksien etenemistä jatkossa toivottavasti hidastaa ja aivot pitää aktiivisina vielä vanhemmallakin iällä. Yhtenä tutkimuksen osana olikin aivojen verenkierron tarkkailu testipelaamisen aikana. Fysiologisten asioiden lisäksi tutkittavilta haluttiin selvittää, minkälaisia ovat sellaiset pelit, jotka senioreita innostavat.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava
Kuvat: Johanna Reunanen, tutkimusassistentti

Kohderyhmä (seniorit) on tutkijoiden mukaan haastava, sillä kyseessä on uudenlainen digitaalisen sisällön käyttäjäryhmä, jolla ei välttämättä ole entuudestaan kosketuspintaa elektronisiin peleihin.

Suomen kielelle käännettyä japanilaispeliä testasi viikon aikana 46 suomalaissenioria, jotka päätyivät mukaan Turun seudun omaishoitajat ja läheiset ry:n ja Turun kaupungin kanssa tehtävän yhteistyön kautta. Mukana testiryhmässä oli myös Turun Seudun Omaishoitajat ja Läheiset ry:n hallituksen puheenjohtaja Seija Paatero puolisonsa Pekka Paateron kanssa.

-    Tämä hanke (Gamified Solutions in Healthcare) on minulle tuttu, sillä olen ohjausryhmän jäsen. Ja satuin kuulumaan itsekin nyt testattuun kohderyhmään (60 – 80-vuotiaat), innostuin mukaan itsekin. Sitten tartutin innostuksen vielä puolisoonikin, kertoo Paatero.

Testeistä palannut Pekka Paatero kertoi saaneensa testata useita hyvin erilaisia pelejä. Osassa peleistä keskityttiin hahmottamiseen ja toisissa taas mm. etäisyyden hahmottamiseen.

-    Hivenen etukäteen mietin, että joudunko tekemään jotakin sorminäppäryystestejä, mutta onneksi sellaisia ei ollut. Nyt voin jälkikäteen todeta ainakin, että ”läpi meni”, naurahtaa Paatero.

Yksin, pareittain ja ryhmässä – eri tapoja testata pelejä

Japanissa kehitetyn, muistia kehittävän ja sen testaus suoritettiin Turussa kolmella tavalla.
Osa testaajista pelaa aivotreenipeliä kosketusnäytöltä, ja samalla mitattiin aivojen aktiivisuutta, osa pelaa pareittain ja osa 5 hengen ryhmissä. Yhteensä testaajia oli 46.

-    Uskon, että pelillistetyt ratkaisut tuovat uusia mahdollisuuksia, kun mietimme tulevaisuuden hyvinvointia, toteaa projektipäällikkö Paula Pitkäkangas.

Pitkäkangas iloitsee myös vahvistuneesta yhteistyöstä Sendai Wellbeing Centerin kanssa.


-    Yhteistyö mahdollistaa jatkossa massiivistenkin kansainvälisten testausten tekemisen maitten välillä.

Gamified Solutions in Healthcare on Turun AMK:n ja Turun yliopiston projekti, jossa tutkitaan ja kehitetään uusia aktivointi- ja pelillistämisratkaisuja sosiaali- ja terveysalalle. Tarkoituksena on tuottaa uudenlaisia ratkaisuja niin yksinasuvien kuin palvelukotienkin käyttöön.

Suomessa testiin osallistuvat henkilöt ovat 60 – 85-vuotiaita ja testeistä nyt saatavien tulosten perusteella kartoitetaan muistia kehittävien pelien soveltuvuutta suomalaisille ikääntyneille.

Lue myös Turun Sanomien artikkeli aiheesta