Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 8.1.2016
YAMK-seminaari, Pia Ahonen

YAMK-opettajalta edellytetään uudenlaista osaamista

Turun ammattikorkeakoulun koordinoima YAMK-opettajuus sillanrakentajana –osahanke päättyi Viking Line –risteilyllä järjestetyssä loppuseminaarissa. Osahanke kuuluu valtakunnalliseen verkostohankkeeseen YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi.

Teksti: Saija Vanhanen, viestintävastaava
Kuvat: Kari Salonen, yliopettaja

YAMK-opettajuus sillanrakentajana -osahankkeen  ja Turun hankkeen vetovastuussa oli koulutus- ja tutkimuspäällikkö Pia Ahonen. Hänen johdollaan koottiin yhteen hankkeessa esiin noussutta uuden YAMK-opettajuuden toimintatapaa.

-          Kävimme läpi hankkeen toteutusta ja keskeisiä tuloksia. Lisäksi purimme seminaarissa kokemuksiamme Learning cafe –menetelmällä teemoittain. Teemoista esiin nousseita asioita käsittelimme vielä paneelikeskustelussa, Ahonen kertoo.

YAMK-opettajuus sillanrakentajana

Osahankkeessa käsiteltiin opettajan toimimista sillanrakentajana tai yhdistäjänä työelämän, opiskelijan ja koulutuksen välillä. Perusasetelmaksi muodostettiin kolmikanta-asetelma, jossa toimivat ylemmän ammattikorkeakoulutuksen (YAMK) opettaja, opiskelija ja työelämän edustaja.

-          Arvioimme hankkeen aikana tiimiopettajuutta, projektimaista toteutusta ja kolmikantamallia, innovaatiokyvykkyyttä ja ennakoivaa johtamista sekä YAMK-opettajuutta tulevaisuudessa, Ahonen selittää.

-          Tutkimuksellisella otteella tuotetun tiedon pohjalta lähdemme kehittämään kolmikantamallia edelleen, hän jatkaa.

Tulevaisuudessa YAMK-opettaja integroi TKI-toiminnan ja YAMK-opinnot Ubiquitous learning (u-learning) -oppimisympäristöihin, jotka perustuvat kaikkialla läsnäolevaan oppimiseen. YAMK-opettajuuden ja TKI-toiminnan tulee yhdistyä myös laajasti YAMK-koulutukseen.

-          Opettaja toimii yhteistyökumppaneiden ja erilaisten työyhteisöjen toimintakulttuurien uudistajana.

-          Opettajan rooli on toimia kolmikantamallissa pedagogisena johtajana. Johtajuudelta edellytetään TKI-toiminnan ja innovaatioprosessien taitavaa kaikille osapuolille lisäarvoa tuottavaa johtamista, Ahonen summaa.

YAMK-koulutus vahvaksi TKI-vaikuttajaksi -hanke

Hankkeessa olivat mukana kaikki Suomen ammattikorkeakoulut. Koordinoinnista vastasi Hämeen ammattikorkeakoulu. Koko hankkeen loppuseminaari pidettiin keskiviikkona 2.12.2015 Hämeen ammattikorkeakoulussa.

Hankkeen myötä työelämäyhteydet, TKI-kytkentä ja ammattikorkeakoulujen välinen yhteistyö kehittyivät. Uusia opetuskokonaisuuksia ja sisältöjä luotiin. Muutoksia tehtiin mm. opetussuunnitelmiin, opetustapoihin ja -menetelmiin.

Opiskelijat, työelämän ja kolmannen sektorin edustajat ovat olleet kehittämisessä keskeisissä rooleissa.