Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.5.2016
Anne Syvälahti

Sosiaalialalla valittiin vuoden 2016 opiskelija ja opettaja

Sosiaalialan opiskelijat ja opettajat järjestivät äänestyksen vuoden opiskelijasta ja opettajasta. He valitsivat Vuoden 2016 sosiaalialan opiskelijaksi Maria Tuomen ja Vuoden 2016 sosiaalialan opettajaksi Anne Syvälahden.

Sosiaalialalla on valittu vuoden opettaja useampaan kertaan, vaikka välillä on ollut välivuosia. Tänä vuonna valittiin ensimmäisen kerran myös vuoden opiskelija. Kaikilla sosiaalialan opettajilla ja opiskelijoilla oli mahdollisuus äänestää.

Luokalla on hieno toimintakulttuuri

Maria Tuomen mukaan kunnia on jaettu luokalla kaikkien kanssa. Hän toteaa, että luokalla on valtavan hieno toimintakulttuuri, siitä tulisi pitää kiinni jatkossakin ja viedä sitä myös tuleville työpaikoille. 

– Palkinto olisi voinut mennä monelle muullekin, sillä meidän luokalla on todella aktiivista ja mahtavaa porukkaa. Olin kovin hämmentynyt valinnastani. Jaan siis kunnian opiskelukavereideni kanssa, Tuomi tunnustaa.
 
– Olen myös hyvin kiitollinen tunnustuksesta, sillä on valtavan suuri merkitys minulle. Elämässäni on monenmoista myllerrystä käynnissä ja jaksaminen on ollut kovilla, mutta tämä antoi taas voimia porskuttaa eteenpäin, Tuomi iloitsee.
 

Opiskelijat osallistetaan opetukseen

Anne Syvälahti työskenteli aikaisemmin Turun ammatti-instituutissa opiskeluhuollon tukitiimissä yhdessä kuraattorin ja urasuunnittelijan kanssa. Tiimissä oli sosionomeja työntekijänä ja harjoittelijoina, joten tuntuma sosiaalialaan tuli jo silloin.

Syvälahden ydinosaamista ovat toiminnalliset ja luovat menetelmät sosionomityössä, terapeuttinen työote ja nuorten kanssa tehtävä työ.

– Käytämme Outi Linnossuon ja Heli Virjosen kanssa toiminnallisia menetelmiä esimerkiksi Koulu nuoren kasvuympäristönä -opintojaksossa. Tähän jaksoon sisältyy myös kuraattorin työhön valmentava osio, hän kuvaa.
 

Valintaperusteissa mainittiin, että hän muun muassa on asiantunteva, osaava, kiinnostunut siitä mitä opettaa ja osallistaa opiskelijat.

– Opetuksessa pyrin mahdollisimman paljon osallistamaan opiskelijat mukaan, opimme yhdessä. Mottoni on innosta ja innostu. Tavoitteena on myös toimia mahdollisimman paljon luokkahuoneen ulkopuolella, esimerkiksi Lempipaikka-laavulla koulun lähistöllä, hän hymyilee.
 

Syvälahti havainnollistaa osallistamista MOMU-hankkeella

– Valmennamme Marja Suden kanssa sosiaali- ja taidealojen opettajia ja he puolestaan ohjaavat opiskelijoita. Edelleen opiskelijat järjestävät toimintaa nuorille Turun ammatti-instituutissa ja Tyttöjen talolla.
 
– Myös erilaisissa opintoprojekteissa osallistetaan opiskelijat. Opiskelijat ovat niin luovia ja innovatiivisia, Syvälahti hehkuttaa.
 

Ohjaus- ja tukityö on tärkeää

Syvälahti toimii tuutorina, ohjaustyössä ja työyhteisökouluttajana.

–Yhdistän näitä tehtäviä. Tuutorilta opiskelijat saavat aina tulla kysymään, jos on asiaa.
 
– Joskus tunnin alussa, kun opiskelijat ovat rauhattomia esimerkiksi tentin jälkeen, pidetään kolmen minuutin Mindfulness-hetki. Sen jälkeen he pystyvät rauhoittumaan tunnille, hän kertoo.
 
– Syksyllä aloitan sivutoimisesti opintopsykologina. Syksyllä alkaa myös luoviin menetelmiin perustuva jännittäjäryhmä, siellä olisi vielä tilaa halukkaille, hän kannustaa.
 

Syvälahti vetää myös Mindfulness-koulutusta täydennyskoulutuksessa. Monessa mukana siis, mutta kaikessa on ihmisten hyvinvointi mielessä.

– Ja tämä palkinto kuuluu myös kollegoille. Teemme yhdessä töitä monialaisesti, toistemme vahvuuksia täydentäen.