Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.12.2020

Kampanjakurssilla opitaan digitaalisia markkinointitaitoja

Turun AMK:n Salon toimipisteessä koulutetaan digitaalisen liiketoiminnan osaajia. Verkkokauppa ja kampanjat -opintojaksolla opiskelijat pääsevät tositoimiin ja tekevät paikallisille yrityksille some-kampanjoita.

Teksti ja kuvat: Mari Loikkanen

Salo IoT Campuksella marraskuinen iltapäivä alkaa hämärtää. Korona-aikana lähitapaamisia on ollut tavallista vähemmän, mutta tällä kertaa on yhteinen tunti Verkkokauppa ja kampanjat -opintojakson opiskelijoille.

Opintojaksolla opiskelijaryhmät ovat saaneet toimeksiannot oikeilta yrityksiltä. Paikalliset Salon seudun yritykset ovat valjastaneet opiskelijat avuksi digitaalisessa markkinoinnissa. Opiskelijoilta kaivataan näkemyksiä ja päänavauksia esimerkiksi somekampanjoiden ja näkyvyyden luomiseen.

Opintojakson tavoitteena on oppia luomaan yritykselle kampanja Google Ads - ja some-ympäristöissä. Samalla määritellään kohderyhmiä, kohdennetaan sisältöjä ja hyödynnetään käyttäjäanalytiikkaa. Myös oikean kanavan valitseminen on olennainen taito.

P1070412_raj.jpg
Jokainen ryhmä kertoi toimeksiantonsa etenemisestä lehtori Kai Schleutkerille.

Lähitapaamisessa digitaalisen markkinoinnin lehtori Kai Schleutker kuulee jokaisen ryhmän puheenvuoron, miten tilanne toimeksiannon suhteen on edennyt. Onko tehty sisältösuunnitelmia, onko mietitty uudenlaisia hakusanoja, onko saatu yrittäjään yhteys ja niin edelleen. Jokaisen ryhmän tilanne ja haasteet ovat hiukan erilaiset.

Lisää tunnettuutta ja näkyvyyttä

Kemiönsaarelainen matkanjärjestäjä Launokorpi on antanut opiskelijoille tehtäväksi lisätä saaristomatkailun näkyvyyttä sekä tehdä kohdeyleisölle tunnetummaksi sitä, että yritys tarjoaa yhtenä tuotteenaan pyörä-bussimatkoja. Toiveissa on laajentaa asiakasryhmiä.

– Yrityksen nettisivujen löytäminen vaatii hakukoneoptimointia ja lisäksi aiomme tehostaa somepuolta, Launokorven toimeksiannon saanut opiskelijaryhmä selvittää suunnitelmiaan.

Hakukoneoptimoinnissa olennaisin haaste on keksiä ne hakusanat, joita potentiaaliset asiakkaat syöttävät Googleen. Hakusanojen löytäminen voi olla hankalaa, jos ei ole valmiita selkeitä termejä tai avainsanoja, joita liittää yrityksen toimintaan. Hakukoneoptimoinnin avulla yrityksen halutaan nousevan hakutuloksissa mahdollisimman korkealle, jotta asiakas klikkaisi linkkiä ja päätyisi etusivulle asti.

P1070442_raj2.jpg
Digitaalista liiketoimintaa opiskellaan Salo IoT Campuksella entisissä Nokian tiloissa.

Tunnin aikana ryhmä viilaa sisältösuunnitelmaa ja aikataulua kohdilleen. Innostuneisuus ja päämäärätietoisuus näkyy ulospäin.

– Yhteistyö Launokorven kanssa on sujunut hienosti ja tuntuu, että meillä on ihan oikeaa vastuuta. Yrityksellä on valmis tuotepaketti: sen kun hyppää bussin kyytiin ja nauttii matkasta. Meidän on nyt vain keksittävä oikeat hakusanat ja harkittava ehkä myös Googlen bannerimainontaa, digitaalisen liiketoiminnan opiskelija Sanna Räikkönen kertoo.

Viestin kohdentamista eri yleisöille

Opintojaksolla perehdytään sosiaalisen median osalta erityisesti Instagramiin ja Facebookiin. Kuvalliseen viestintään keskittyvä Instagram on erityisen toimiva kanava yritykselle, kuten salolaiselle Aino & Louhelle, jonka tuote nojaa visuaalisuuteen.

Aino & Louhen vaatteet edustavat skandinaavista tyyliä ja pohjolan tunnelmaa. Tavoitteena on, että Turun AMK:n opiskelijaryhmä luo yritykselle Instagram-sisältöä.

– Olemme pitäneet säännöllisiä Teams-palavereja yrittäjän kanssa ja määritelleet kohderyhmiä, joita haluamme tavoittaa. Pyrimme tavoittamaan eri kohderyhmät eri hakusanoin, sillä intressit ja kiinnostuksenkohteet voivat olla kovin erilaisia riippuen vaikkapa iästä, Aino & Louhen toimeksiantoa hoitavat opiskelijat Seija Nyyssönen ja Sampsa Halonen kertovat.

Instagram-sisällön luominen tarkoittaa samalla myös yritysilmeen ja yrityksen tarinan luomista, sillä ne kaikki kietoutuvat osaltaan toisiinsa.

P1070421_tiimi.jpg
Opiskelijat suunnittelevat Instagram-sisältöä paikalliselle yritykselle.

Yritysyhteistyö antaa käytännön kokemusta

– Tältä sukupolvelta odotetaan digitaalisia markkinointitaitoja ja myynnin digitaalisten työkalujen hallintaa. Kampanjakurssin aikana opiskelijamme saavat niistä käytännön kokemusta, lehtori Schleutker kertoo.

Oikeiden yritysten läsnäolo on Schleutkerin mukaan palkitsevaa ja merkityksellistä. Yhteistyöyritykset on löydetty Yrityssalon avulla.

– Oikean yrityksen kanssa työskentely tuo opiskelijalle valtavasti lähemmäs sitä, miten yrityksissä toimitaan ja millaista työelämässä on, hän muistuttaa.

Lue myös:

Gallup: Mikä on Salon kampuksen valttikortti?

Kohti tulevaisuuden työelämää

Digitradekoulutus

Digitaalinen liiketoiminta on Salo IoT Campuksella syksyllä 2019 alkanut uusi liiketalouden koulutuslinja. Se tarjoaa valmiudet toimia digitaalisella osaamisella yrityksen ja asiakkaiden rajapinnassa myynnin ja markkinoinnin tehtävissä.