Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.3.2021

SEASAC-myyntikilpailu avaa verkoston Kaakkois-Aasiaan

Turun AMK koordinoi Kaakkois-Aasiassa järjestettävää SEASAC-myyntikilpailua. Kilpailu käydään virtuaalisesti 3.–5. maaliskuuta 2021. Tällä kertaa osallistujia on yli 80 ja he tulevat 11:stä eri maasta.

Teksti: Mari Loikkanen

Tänä vuonna virtuaalisesti järjestettävään SEASAC (South-East Asian Sales Competition) -myyntikilpailuun osallistuu opiskelijoita 32 eri korkeakoulusta Kaakkois-Aasiasta. Kaikkiaan kisaajia on yli 80.

– Sen lisäksi myynnin asiantuntijoita ja opettajia osallistuu noin sata edustaen 15 maata. He toimivat tuomareina ja ostajina, kertoo Turun AMK:n lehtori ja SEASAC-hankkeen projektipäällikkö Harri Lappalainen.

Hän arveleekin, että kansainvälisyysmittarilla ja osanottajamäärällä SEASAC saattaa olla kaikkien aikojen korkeakoulujen myyntikilpailu.

– Ainakaan meillä ei ole tiedossa mitään sen suurempaa, hän tuumii.

SEASAC-myyntikilpailu on osa Turun AMK:n koordinoimaa hanketta, jonka tavoitteena on vahvistaa Kaakkois-Aasian korkeakoulujen kykyä tuottaa osaavia B2B-myyjiä globaaleille markkinoille. Kaakkois-Aasiassa on ennen SEASACia ollut varsin vähän korkeakouluja, joissa opetetaan kansainvälistä B2B-myyntiä.

Hankkeessa hyödynnetään Euroopassa kehitettyjä opetus- ja arviointimenetelmiä.

– Olemme saaneet itsekin oppia, miten siellä päässä tehdään asioita. Kun kartutamme ymmärrystä, kuinka Kaakkois-Aasiassa toimitaan, voimme myös opettaa omiamme tehokkaammin, Lappalainen kuvailee.

SEASACmyyntikilpailu2.jpg
Myyntikilpailu on itse kilpailun lisäksi oppimistapahtuma, jossa simuloidaan oikeaa ostaja-myyjä-tilannetta.

Myyntikilpailu-konsepti eroaa perinteisestä kaakkoisaasialaisesta opettajakeskeisestä oppimisesta korostamalla opiskelijan omaa aktiivista roolia.

Lappalainen muistuttaa, ettei perinteisillä kynä ja paperi -koekysymyksillä voi mitata, osaako myyjä vetää myyntineuvotteluja. Myyntikilpailut ovatkin hyvä tapa arvioida opiskelijan myyntitaitoja. Myyntikilpailussa simuloidaan oikeaa ostaja ja myyjä -tilannetta. Samalla myyntisuoritus pisteytetään.

Laajaa verkostoa kannattaa hyödyntää

Lappalainen nostaa esiin, miten laajan ja arvokkaan verkoston SEASAC tarjoaa Kaakkois-Aasian maihin.

– Turun AMK:lla on kilpailun myötä yhteydet yli 30 eri korkeakouluun Kaakkois-Aasiassa ja määrä kasvaa koko ajan. Tätä kautta myös suomalaisille yrityksille avautuu verkosto näihin korkeakouluihin, esimerkiksi rekrytoimaan osaajia. Sitä kannattaa hyödyntää, hän vinkkaa.

SEASAC-myyntikilpailut järjestettiin ensimmäistä kertaa viime vuonna, mutta koronatilanteen vuoksi täysin eri mittakaavassa. Nyt päätös siirtyä virtuaaliseen kilpailuun mahdollisti laajan osallistujajoukon. 

– Vaikka tämä on kilpailu, kyseessä on myös oppimistapahtuma. B2B-myynti on siirtynyt koronan takia luuripalavereihin ja kilpailussa simuloidaan tätä todellista elämää turvallisesti etäyhteyksin.

Haasteena laajakaistayhteydet

Lappalaisen mukaan haasteena on Kaakkois-Aasian laajakaistayhteydet, jotka ovat hyvin vaihtelevat riippuen paikasta.

– Siksi emme lähteneet satsaamaan kilpailun visuaalisuuteen, vaan tärkeintä on toimivuus, etteivät yhteydet onnu. 

Ennen myyntikilpailujen järjestämistä SEASAC-hankkeessa pidettiin intensiivikurssi aasialaisille kansainvälisestä B2B-myynnistä. Kurssilla esiteltiin myös eurooppalaista tapaa toteuttaa myyntikursseja. 

SEASAC-hanke on saanut rahoituksen EU:n koulutuksen kehittämisen Erasmus+-ohjelmasta.