Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 16.12.2021

Hunajasta on moneksi! Tuotekehityskurssilla innovoitiin hunajasta

Maistuisiko ”virkistävästi hiilihapotettu hunajapohjainen juoma ladattuna luonnonenergialla”? Entä hunajainen myslipatukka? Hunajasinappi valkosipulitwistillä?

Teksti: Martti Komulainen
Kuvat: Alexander Mils / Unsplash ja Martti Komulainen

Turun AMK:n ja Turun yliopiston opiskelijat kehittivät tuotteita hunajasta tuotekehityksen kurssilla. Toimeksiantoon kuului paitsi itse tuotteen kehitys ja reseptiikka, myös markkinatutkimukset, myyntipakkauksen suunnittelu ja brändäys.

Hienoa – ja haastavaa – kurssin konseptissa oli monialaisuus kun elintarviketekniikan ja materiaalitekniikan insinööriopiskelijat sekä liiketalouden tradenomiopiskelijat työskentelivät yhdessä. Olipa tuotekehitysryhmissä mukana myös Turun yliopiston elintarviketeknologian opiskelijoitakin.

Mutta niinhän sitä tosielämässäkin toimitaan monissa työtehtävissä, eri alojen osaajien kanssa yhteistyössä. 

 

Tuotekehitys_3.jpg
Kuplamesi-juomaa maistatettiin tuotekehityskurssin päätteeksi järjestetyillä mini-messuilla

 

Yritysyhteistyö teki kurssista erityisen mielekkään

Hunajainnovaatioita suunniteltiin ja toteutettiin Salossa toimivalle Hunaja-Aitalle. 

– Liikkeellelähtiessä meillä ei ollut erityisiä odotuksia. Kehitetyissä tuotteissa on monia lupaavia aihioita, kuvailee perheyrityksen puolesta Kirsi Lehtosaari, ja kiittelee myös projektin monialaisuutta.
– Ilo oli nähdä tuoreita ideoita hunajan jalostamisesta ja etukäteen jännittikin mitä opiskelijat keksivät, jatkaa mehiläistarhausta ja hunajabisnestä Lehtosaaren ohella pyörittävä Lehtosaaren puoliso Pasi Vainionpää.

Innovatiivisuus on Hunaja-Aitalle tärkeää sillä se panostaa luonnonmukaisuuteen, laatuun, tuotekehitykseen ja pakkausten designiin.

Pitchausta ja mini-messut kurssin päätteeksi

Kurssin tuotokset, itse tuotteet ja niiden ympärille kehitetyt ilmeet ja pakkaukset, esiteltiin joulukuussa mini-messuilla. 

Toimeksiantajayritys ja opettajat sekä opiskelijat kiersivät esittelypisteillä ja tekivät arviota tuotteista ja pakkaustoteutuksista.

– Tavoitteena oli antaa opiskelijoille kokemusta monialaisesta ja kansainvälisestä työelämää simuloivasta tuotekehitystehtävästä. Elintarvikkeen ja sen pakkauksen kehittäminen ja markkinointi ovat oiva esimerkki siitä, kuinka monen eri näkökulman yhdistämistä tarvitaan tuotteen onnistuneeseen lanseeraukseen. Tänä vuonna korona toi vielä selvästi oman lisähaasteen – kuten siellä oikeissakin työpaikoissa on käynyt, tiivistää Turun AMK:n kemianteollisuus-osaamisalueen yliopettaja Liisa Lehtinen

 

Tuotekehitys_4.jpg

 

Insinööri (AMK), bio- ja kemiantekniikka

Biotekniikan opinnoissa perehdyt mm. geenitekniikkaan, proteiinien tuotantoon ja biomateriaalien ominaisuuksiin ja niihin perustuviin sovelluksiin. Elintarviketekniikassa opiskelet elintarvikkeiden turvallisuuteen, tuotekehitykseen ja tuotantoon liittyviä asioita. Materiaalitekniikassa syvennyt esimerkiksi muovien valmistukseen, kiertotalouteen ja pakkaustekniikkaan.