Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.1.2022

Meritekniikan opinnoissa voit suunnitella laivan: "Olemme hyvin tyytyväisiä"

Miltä tuntuisi suunnitella laivakonsepti aina energiantuotantoa myöten? Turun AMK:n meritekniikkaan erikoistuneet koneinsinööriopiskelijat suunnittelivat laajan laivakonseptin opintojen loppupuolella opintojaksolla, joka tiivistää yhteen kaikki meritekniikan moduulien ja opintojaksojen sisällöt.

Teksti: Veera Laaksonen
Pääkuva: Unsplash

Mikko Pihlasto, Annabella Suurnäkki ja Katri Nuutamo laativat toimeksiantajalleen Elomaticille päästöttömyyteen pyrkivän laivakonseptin. Laivakonseptin laatimisessa opiskelijat soveltavat kaikkea aiemmin oppimaansa tietoa laivasuunnittelusta ja meritekniikasta.

Opiskelijaryhmän laatiman konseptin keskiössä oli päästöttömyyteen pyrkiminen. Tutkimusta opiskelijat tekivät erilaisten uusiutuvien energiamuotojen välillä.

– Päädyimme lopulta käyttämään omassa konseptissamme ammoniakkia ja tuulivoimaa energianlähteinä. Pidimme myös aurinkovoimaa yhtenä vaihtoehtona, mutta sen käyttäminen ei vielä toistaiseksi ole tarpeeksi kannattavaa. Paneelien asentaminen on kallista, eikä niistä olisi saanut tarpeeksi suurta hyötyä energiaa vaativaan työntövoimaan, Nuutamo kertoo.

Meritekniikan opiskelijat suunnittelivat opintojaksolla laivakonseptin.
Kuvassa on opiskelijaryhmän suunnitteleman laivan Napa-malli.

”Jälki on ammattilaisen tasoa”

Ottaen huomioon lyhyen ajan, jonka sisällä konsepti tuli suunnitella, ovat opiskelijat omaan työhönsä hyvin tyytyväisiä. 

– Kyseessä on kuitenkin vasta konsepti, joten täydellistä pakettia tai aukottomia ratkaisuja emme pystyneet konseptiimme sisällyttämään. Projektin aika huomioiden pääsimme todella hyvään lopputulokseen. Suuri osa ajasta meni tutkiessa omaan konseptiin sopivaa energiamuotoa, mutta siinä ainakin lopuksi onnistuimme, Nuutamo kiteyttää.

Suurnäkki kertoo, että myös toimeksiantaja Elomatic oli opiskelijoiden työhön tyytyväinen. Opiskelijat uskovat toimeksiantajan voivan hyödyntää tutkimusta ja konseptissa ehdotettuja energiaratkaisuja yksityiskohtia hiomalla ja kehittämällä niitä edelleen.  

Koulutusvastaava Lauri Kosomaa luonnehtii Nuutamon, Pihlaston ja Suurnäkin laivakonseptia erityisen laadukkaaksi ja kattavaksi työksi, jonka jälki on ammattilaisen tasoa.

– Erikoisuus tulee muun muassa siitä, että työn toimeksianto tuli ulkopuolelta, eli Elomaticilta. Mielestäni tämä on ihan kärkipään ryhmä, jonka työtä ja tuloksia kelpaa ehdottomasti esitellä. Opiskelijoiden konseptissa on onnistuttu tekemään uskottavia valintoja, jotka on kyetty myös perustelemaan ja esittämään asianmukaisella tavalla, Kosomaa ylistää.

Kosomaa nostaa, että konseptissa näkyy ryhmäläisten aikaisempi kokemus harjoitteluista ja työelämästä. 

Nuutamo on työskennellyt jo noin neljä vuotta Sance-Sandelin Consulting and Engineering Oy:llä laivasisustussuunnittelijana. Hän teki vuonna 2019 alanvaihdon tieto- ja viestintätekniikan opinnoista konetekniikan puolelle. 

– Tykästyin alan työhön, minkä vuoksi halusin vaihtaa tieto- ja viestintätekniikasta konetekniikan puolelle, sanoo Nuutamo.

Suurnäkki puolestaan omaa aikaisempaa kokemusta työstä telakkaympäristöstä, ja luonnehtiikin itseään ”telakkaduunariksi”. 
Pihlasto on aikaisemmin käynyt merenkulkualan koulutuksen ja työskennellyt sen jälkeen kansimiehenä ja matruusina. Alaa hän päätti vaihtaa vuonna 2019 konetekniikkaan ja sen myötä meritekniikkaan. 

Tutustu koulutukseen:

Konetekniikan insinöörit ovat erittäin haluttuja työmarkkinoilla. Varsinais-Suomen meri- ja metalliteollisuuden hyvät tulevaisuuden näkymät houkuttelevat nuoria opiskelemaan konetekniikkaa Turun ammattikorkeakouluun, koska insinööriosaamiselle on kysyntää ja uramahdollisuudet ovat erinomaiset. Valmistumisesi jälkeen tyypillisiä toimenkuvia sinulla on mm. asiantuntija-, suunnittelu-, kehitys-, tuotanto-, käyttö-, myynti-, koulutus-, laadunvarmistus-, tutkimus- ja johtotehtävät teknologiateollisuudessa. Valmistuttuasi omaat valmiudet myös oman yrityksen perustamiseen.