Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 3.5.2022

Turun AMK:n Master School kehittää alueellista sote-johtamista

Millaista on sosiaali- ja terveysalan organisaatioiden johtaminen ja kehittäminen sote-uudistuksen keskellä? Turun ammattikorkeakoulun julkaisusarjan raportti antaa uusia näkökulmia sosiaali- ja terveysalan koulutuksen kehittäjille, työyhteisöille, työntekijöille ja opiskelijoille.

Teksti: Aleksi Rajamäki

Yliopettaja, YTT Kari Salonen ja sosionomi (YAMK) Marjaana Ojaniemi avaavat tuoreessa julkaisussaan sosiaali- ja terveysalan ylempää ammattikorkeakoulututkintoa (YAMK) opiskelleiden näkemyksiä työyhteisöjen johtamisesta ja kehittämisestä. Raportti perustuu 147 opiskelijan jaksotehtävän kirjalliseen aineistoon vuosina 2017–2018.

– Julkaisu tarjoaa monitieteellisyyteen ja empiiriseen aineistoon perustuvia näkökulmia johtamiseen ja kehittämistoimintaan sosiaali- ja terveysalan organisaatioissa. Aihe on ajankohtainen ja ammatillisesti tärkeä, joskin vähän tutkittu, kirjoittajat luonnehtivat.

Teoria ja käytäntö yhdistyvät johtamis- ja kehittämisosaamisessa

Koulutuksella ja yksittäisillä opintojaksoilla näyttäisi olevan ammatillista osaamista reflektoiva tehtävä. Salosen ja Ojaniemen mukaan pelkästään teoreettinen tieto ei riitä tuottamaan opiskelijoille valmiuksia vastata työelämän osaamisvaatimuksiin, vaan sen rinnalle vaaditaan monia ammatillisia työelämätaitoja.

– Johtaminen ja kehittäminen luetaan nykyisin osaksi näitä työelämätaitoja, mutta ne vaativat tuekseen riittävän määrän substanssiopintoja ja monipuolista työkokemusta.

Master- eli YAMK-tutkinnon ja -koulutuksen tulevaisuuden kannalta opiskelijat kokevat tärkeäksi sen, että tutkinnot olisivat räätälöityjä ja joustavia. Näin opiskelijoita pystyttäisiin ottamaan enemmän mukaan koulutussisältöjen suunnitteluun ja toteutukseen.

– Korkeakouluopiskelussa opiskelijan kehittämisosaaminen varmistuu, kun hän opiskelee aidossa työelämäyhteistyössä osana alueellisia osaamisverkostoja.

Keskiössä itsearviointi ja vuorovaikutus

Turun AMK:n Master School -opiskelijat analysoivat omaa osaamistaan johtamisessa ja kehittämistoiminnassa. Tutkimustulosten mukaan opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamisen vahvuudet ja heikkoudet liittyvät eniten yksilöllisiin ominaisuuksiin.

– Tulos vahvistaa sitä näkemystä, että sote-palveluiden johtaminen perustuu monilta osin johdon, työntekijöiden ja asiakkaiden väliseen vuorovaikutukseen. Itsearviointitaidot antavat opiskelijoille mahdollisuuksia reflektoida omia vahvuuksiaan ja heikkouksiaan, Salonen ja Ojaniemi analysoivat.

Opiskelijoiden osaamisessa korostuvat yleiset työelämätaidot, ja hyvät vuorovaikutustaidot tunnistetaan yleisimmiksi johtamistaidoiksi. Motivaation vaikutus opiskelijoiden johtamis- ja kehittämisosaamiseen on raportin kirjoittajien mukaan yllättävän vähäistä.   

– Opiskelijat arvostavat sitä, että heidän osaamisensa huomioidaan tarjoamalla koulutusmahdollisuuksia ja mahdollisuutta arvioida omaa ammattitaitoaan ja asiantuntijuuttaan.

Työyhteisöjen johtaminen ja kehittäminen – sote-alan YAMK-opiskelijoiden näkemyksiä

Huhtikuussa 2022 julkaistu raportti antaa näkökulmia koulutuksen kehittämiseen erityisesti sosiaali- ja terveysalan YAMK-opetuksessa. Se palvelee myös sote-alan työyhteisöjä, työntekijöitä ja alan opiskelijoita.