Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 23.6.2022

Turun AMK:n koulutusjohtaja Juha Kontio valittu kansainvälisen korkeakouluverkoston johtajaksi

CDIO on maailmanlaajuinen korkeakouluverkosto, joka pyrkii parantamaan insinöörikoulutusta ja sen työelämävastaavuutta.

Turun ammattikorkeakoulun Tekniikka ja liiketoiminta -sektorin koulutusjohtaja Juha Kontio on nimitetty kansainvälisen CDIO-verkoston johtajaksi kesäkuussa Reykjavikissä Islannissa pidetyssä verkoston vuosikokouksessa. Verkostolla on kaksi johtajaa ja CDIO:n toisena johtajana jatkaa Helene Leong. Hän toimii koulutuksen kehittämisen osaston johtajana Singapore Polytechnic:ssa. 

– Verkoston co-directorin yhtenä tehtävänä on pitää organisaatio toimintakykyisenä ja sujuvana, sekä kehittää sitä eteenpäin. Lisäksi omana tavoitteenani on aktivoida verkoston korkeakouluja laajemmin mukaan kehittämistyöhön ja löytää toimintoja, joilla laajan verkoston hyödyt konkretisoituvat vieläkin paremmin, sanoo Kontio uudesta tehtävästään. 

CDIO (Conceive-Design-Implement-Operate) on korkeakouluverkosto ja kehittäjäyhteisö, joka tähtää erityisesti tekniikan koulutuksen parantamiseen. Ensiaskeleet CDIO otti Yhdysvalloissa MIT:ssä (Massachussetts Institute of Technology) vuonna 1997. Se käynnistyi neljän korkeakoulun kehittämisprojektina vuonna 2000 ja on sittemmin kasvanut maailmanlaajuiseksi koulutuksen kehittämisen yhteisöksi. CDIO-verkostossa on jäseninä lähes 200 yliopistoa ja korkeakoulua ympäri maailmaa. Yhteisön tarkoituksena on myös edistää insinöörikorkeakoulutuksen arviointia ja kansainvälistä vertailtavuutta.

– CDIO-verkosto tarjoaa näköalapaikan tekniikan koulutuksen nykytilaan maailmanlaajuisesti sekä näkymän kehittämistoimiin ja trendeihin eri korkeakouluissa. Co-directorin tehtävät tuovat myös näkyvyyttä Turun ammattikorkeakoululle ja meidän tekemisellemme, vaikka haastavatkin meitä myös pysymään koulutuksen etunenässä, sanoo Kontio.  

Turun AMK on ollut verkoston jäsen vuodesta 2007 lähtien. Se hyväksyttiin mukaan ensimmäisenä suomalaisena korkeakouluna. CDIO-verkosto on jaettu maantieteellisiin alueisiin, joihin mukana olevat korkeakoulut ryhmitellään. Kontio on toiminut CDIO-verkostossa aktiivisesti useissa eri rooleissa, muun muassa yhtenä Eurooppa-alueen johtajista.  

CDIO:n elementit näkyvät AMK:n koulutuksissa

Verkostossa on olennaista lisätä koulutuksen työelämävastaavuutta mm. aktiivisia oppimismenetelmiä ja monipuolisia oppimisympäristöjä hyödyntämällä. Keskeistä on myös tuotekehityskaaren ja ratkaisukeskeisen ajattelun kehittäminen toiminnallisesti heti opintojen alusta alkaen. CDIO tarjoaa laadullisen kehyksen, joka tarkoittaa myös kansainvälisen vertailtavuuden parantumista. Jatkuva kehitystyö on pitänyt CDIO:n tavoitteet tuoreina myös nykypäivän koulutuksen kehittämishaasteisiin.  

– Käytännössä kaikista AMK-ohjelmistamme löytyy runsaasti CDIO:n elementtejä, kuten monipuolisia oppimismenetelmiä ja -ympäristöjä ja vahvat kytkökset teollisuuteen. Ehkä alueelle tutuin CDIO-elementti on lukukausittain toteutuva Capstone Innovaatioprojekti opintokokonaisuus. CDIO:n tarjoama tuki on ollut aivan keskeisessä osassa meidän koulutustemme kehittymistä, tiivistää Kontio.