Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 20.9.2022

Alumni: Pauliina Oksanen valmistui ensimmäisenä kiertotalouden tutkimusryhmäopinnoista Master Schoolista

Oksanen löysi itseään kiinnostavan tutkinnon sattumalta vuonna 2020. Hän valmistui insinööriksi (YAMK) alkuvuodesta 2022.

– Tutkimus- ja työryhmäopinnot poikkeavat perinteisestä kurssipohjaisesta opiskelusta, ja tämä herätti kiinnostuksen lisäopiskeluihin. Opiskelujen sisältämä hanketyöskentely oli todella mielekästä, toteaa Oksanen. 

Tutkimusryhmässä suoritettu Master-tutkinto eli ylempi ammattikorkeakoulututkinto luo opiskelijalle edellytykset toimia alan vaativissa asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä. 
Opinnoissa opiskelijan on mahdollista suunnata opintojaan itseä kiinnostavaan suuntaan. Oksasta oli jo pidempään kiinnostanut kestävä kehitys ja vastuullisuus.

– Valmistuin vuonna 2009 tuotantotalouden insinööriksi, ja olen nyt yli kymmenen vuotta tehnyt uraa projektimyynnin parissa KT Interior Oy:ssä. Olen työssäni päässyt tuomaan esille päämiestemme vastuullisuutta ja sitä, miten kestävä kehitys otetaan valaisin- ja kalustevalmistajilla maailmalla huomioon, Oksanen kertoo.

Opinnot löytyivät sattuman kautta

Oksanen tutustui Turun AMK:n tutkimusryhmäopintoihin sattumalta, kun hän etsi opiskelupaikkaa siskolleen. 

– Luin tutkinnon kuvausta ja se loksahti hyvin paikalleen tukien omaa arvomaailmaani. Hain opiskelupaikkaa ja aloitin opinnot syksyllä 2020 töiden ohessa kiertotalouden tutkimusryhmässä, Oksanen kertoo. 

Oksanen kohdisti opinnoilleen selkeitä odotuksia: mitä kiertotalous on ja miten hän voisi sitä omalla urallaan edistää. 

– Koen, että sain opintojen aikana näihin kysymyksiin vastauksia. Opinnoissa pääsin hanketyöskentelyn kautta kartuttamaan työkokemusta ja ammatillista verkostoani. Se oli ehdottomasti parasta, ettei opiskelu ollut koulumaiseen tyyliin pelkkiä kursseja. Pääsin konkreettisesti tekemään asioita oikeiden asiantuntijoiden ja tutkijoiden kanssa, Oksanen toteaa. 

Oksanen pääsi puolentoista vuoden opiskeluidensa aikana työskentelemään useissa Turun AMK:n Kiertotalouden liiketoimintamallit -tutkimusryhmän projekteissa. Hän muun muassa selvitti yhdessä kollegoidensa kanssa Suomen tekstiilivirtojen määriä, miten ne syntyvät ja mitä niille lopulta tapahtuu. 

Kiertotalouden teolliset symbioosit

Opinnäytetyönsä hän teki Circwaste-projektin työryhmään, jonka tarkoituksena oli edistää teollisia symbiooseja Suomessa. Teollisessa symbioosissa yritykset pyrkivät hyödyntämään toistensa sivuvirtoja, palveluita tai teknologian resursseja. Tämän aiheen ympärille nitoutui tiiviisti myös Oksasen opinnäytetyö.

– Tässä opinnäytetyön aiheessa toteutuivat molemmat mielenkiinnonkohteeni: materiaalivirtojen hallinta, tilastotieto ja tuotantotalous. Aihe tuntui omalta ja päätin tarttua siihen, kun kiertotalouden tutkimusryhmän johtaja ehdotti sitä minulle.

Oksanen myöntää opinnäytetyön prosessin olleen aluksi haastavaa. Hän kertoo asettaneensa riman aluksi todella korkealle, mutta alkukankeuden jälkeen kirjoittaminen alkoi sujua vauhdilla.

– Yhtäkkiä olin kirjoittanut jo monta kymmentä sivua, mistä alkoikin karsiminen ja kärjen supistaminen. Kun aihe oli mielenkiintoinen, ei prosessi tuntunut työläältä, Oksanen avaa kirjoitusprosessiaan. 

”Koskaan ei pitäisi sanoa ei”

Tasapainottelu työn ja koulun kanssa oli Oksasen mukaan kohtuullisen helppoa, sillä hän sai työnantajaltaan paljon joustoa kouluun liittyvissä asioissa. Koronapandemia toi lisää tilaa koulutöille, kun muun muassa harrastukset jäivät tauolle.

– Olihan se väsyttävääkin tehdä koulujuttuja iltaisin ja viikonloppuisin, mutta innostus opintoihin auttoi paljon. Ilman motivaatiota tämä olisi voinut olla raskasta ja uuvuttavaa, Oksanen myöntää.

Tällä haavaa Oksanen uskoo opiskelleensa kylliksi, ja nyt on aika keskittyä työuraan. Hän kertoo jo nyt päässeensä hyödyntämään työssään opinnäytetyössäkin käsiteltyjä aiheita, minkä lisäksi hän on vienyt kestävän kehityksen ja kiertotalouden osaamistaan kollegoille ja yrityksen asiakaskunnalle. 

– Tavoitteenani on edistää kestävän kehityksen asioita ja kiertotalouden käyttöönottoa urallani. Vaikka nyt saa opiskelu riittää, ei pitäisi koskaan sanoa, ettei enää menisi kouluun, Oksanen hymähtää.

Haku on nyt auki:

Tutkimusryhmässä suoritettu Master-tutkinto eli ylempi ammattikorkeakoulututkinto luo edellytykset toimia alan vaativissa asiantuntija-, kehittämis- ja johtamistehtävissä. Tutkimusryhmässä tapahtuva Master-koulutus painottuu tekniikan osaamisalueisiin. Koulutuksen sisältö rakentuu opiskelijan henkilökohtaisen opiskelusuunnitelman sekä meneillään olevien tai hakuun tulevien hankkeiden perusteella.