Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 7.6.2023

Maija Terhoa kiinnostaa asiakaspalvelun digitalisointi

Digitaalisen liiketoiminnan tradenomiksi keväällä valmistunutta Maija Terhoa innostaa asiakaspalvelun digitalisointi ja myös elämysten tarjoaminen saaristomatkailijoille.

Teksti: Martti Komulainen

Haastattelua tehdessä Maija Terhon perheen pienokainen on päiväunilla. Opiskelu on vaihtunut perhearkeen, joka rytmittyy lapsen mukaan.
 
Mutta ei lapsi ole rajoitteena omille harrastuksille:  jälkikasvu kulkee kantokopassa mukana kuntosalitreeneihin. Muutoinkin arki on aktiivista ja kuluu pihahommissa ja taloremontissa.

Sitten kun ansiotyö taas on ajankohtaista, toivoo Maija Terho työnsä liittyvän jotenkin digitaaliseen asiakaspalveluun.

Ajankohtainen koulutus

Opiskelu osui pitkälti korona-aikaan ja siksikin etäopetus oli vallitseva opetusmuoto. Osin myös siksi että vaikka koulutuksen kotipesä on Salossa, puolet opiskelijoista oli Turun suunnalta, ja etäopetus tuntui silloin luontevalta turhien siirtymisten vähentämiseksi. Loppuvaiheessa opintoja lähiopetuksen määrä alkoi sentään jo kasvaa.

Digitaalisen liiketoiminnan, ”digi-trade”, -koulutuksen hän koki mielekkääksi.

– Opiskelussa pääsi käyttämään luovuutta.

Myös myynti kiinnosti siinä määrin että Maija Terho osallistui pariinkin opiskelijoiden myyntikilpailuun. Myyntikilpailua on käytetty Turun AMK:ssa jo pitkään myyntivalmiuksien oppimismenetelmänä. 

Turun AMK:n omassa ”Best Virtual Seller” -kilpailussa tuli voitto. Ihan kärkisijoja ei tullut, mutta arvokasta kokemusta, Turun kilpailun jälkeen Euroopan myyntikilpailussa (ESC, European Sales Competition) Hollannissa. 

V1.jpg

Tuutorointia ja ohjausta

Opiskeluajasta hän muistaa erityisesti projektipajan, joka oli opettavainen kokemus. Turun ammattikorkeakoulun ensimmäisen vuoden opiskelijoiden Projektipaja-oppimisympäristössä työskennellään monialaisessa ryhmässä, jossa työstetään, esimerkiksi yritykseltä tai AMK:n projektilta saatua projektitehtävää. Ryhmä määrittelee tavan miten tavoite saavutetaan sekä valitsee projektipäällikön.

Projektipajan hyvästä ryhmähengestä jäi kipinä luoda samaa henkeä muillekin ja niinpä Maija Terho hakeutui toimimaan projektipajaohjaajana seuraavana vuonna aloittaville. 

Saaristomatkailua

Maija Terho kehitteli opinnäytetyössään konseptia merielämyksiä tarjoavalle yritykselleen. Sille pohjana toimi Facebookissa toteutettu asiakaskysely, jossa kartoitettiin millaisia merielämyksiä toivotaan ja mitä niistä ollaan valmiita maksamaan. 

Opinnäytetyössä hahmoteltiin palvelupaketteja kahdelle kohderyhmälle. Näistä ensimmäinen, ”Aktiiviset naiset- juhlareissulla” kaipaavat aktiivista tekemistä juhlapäivänä. 

Toisena ryhmänä olivat 50+-vuotiaat, jotka olivat tasaisesti kiinnostuneita palvelusta sekä luonto- ja historiakohteista niin arkena kuin juhlana. 

– Yllykkeenä lähteä miettimään yritystoimintaa oli käynti venemessuilla ja halu päivittää vene isompaan ja kalliimpaan. Mietimme miehemme kanssa miten sen voisi rahoittaa, ja mieleen tuli jos voisi viedä pienryhmiä saaristoon ja järjestää sen yhteydessä jotain toimintaa.

Työuran jatko ei välttämättä kuitenkaan löydy yksinomaan saaristomatkailusta, vaan jostain yleisemmin asiakaspalvelun digitalisaatiosta. 

En välttämättä halua tässä vaiheessa enää tehdä asiakaspalvelua sinänsä, vaan vaikuttaa siellä taustajoukoissa ja kehittää ja kouluttaa aiheesta. 

– Kehittämistehtävät oli merkittävä syy hakeutua ammattikorkeakouluun. Työkokemustahan minulla jo oli. Tiedostin myös että on hankalaa edetä työuralla ilman korkeakoulututkintoa.

Opiskelu innosti sen verran että suunnitelmissa on hakea myöhemmin ylempään AMK-tutkintokoulutukseen.

Tradenomi, digitaalinen liiketoiminta