Puolivahingossa, mutta avoimin mielin yrittäjiksi - Smooth It ja opiskelut tukevat toisiaan
”Mediatuottaja ja muotoilija perustivat smoothie-baarin” kuulostaa vitsin pohjustukselta. Smooth It ei ole vitsi, vaan kahden Turun ammattikorkeakoulun opiskelijan perustama yritys Kupittaan Citymarketissa. Mediatuottaja Irina Nurmi ja muotoilija Lina Toivonen kertovat ajautumisestaan yritysmaailmaan kesken opintojen.
Teksti ja kuvat: Vesa Siltanen
- Olin kolme vuotta sitten lukio-opintojen ohessa töissä täällä Kupittaan Citymarketissa Hedelmä- ja vihannesosastolla. Minua harmitti, kun ihmiset eivät esimerkiksi ostaneet ruskeita banaaneja, vaikka nehän ovat parhaita esimerkiksi smoothieihin. Pohdin miten niitä voisi hyödyntää ja pienentää hävikkiä. Voisiko esimerkiksi myydä smoothieita, joita tehtäisiin täällä HeVi-osastolla, kertoo Irina Nurmi.
- Tutustuin Linaan, kun siirryin HeVistä palvelutiskille. Siellä törmäsimme taas uusiin ongelmakohtiin. Pohdimme keskenämme, miten palvelua voisi parantaa ja yksinkertaistaa, mitä tuotteita voisi olla ja niin edelleen.
- Lähdimme esittelemään ideoitamme kauppiaalle. Pallottelimme näitä juttuja ja Irinalle palautui aiemmin pohtimansa smoothie-ajatus päähän. Kauppias tarttui siihen ja halusi meidän kehittelevän konseptin loppuun asti, Lina Toivonen kertaa tapahtumia, jotka johtivat lopulta omaan yritykseen.
- Linan ja Irinan idea välipalapisteestä osui hyvään saumaan, sillä smoothie-tuoteryhmän kysyntä on nyt kova; tuoteryhmän menekissä on tänä vuonna ollut vajaan 200 prosentin nousu. Aika oli siis otollinen ja tekijät innostuneita, joten lähdin ilomielin tukemaan ja auttamaan kehitystyössä, Citymarket Kupittaan kauppias Hannu Aaltonen toteaa.
Yrittäjiksi kauppiaan mentoroimana
Nurmi että Toivonen ovat molemmat Turun ammattikorkeakoulun opiskelijoita. Nurmi opiskelee mediatuottajaksi ja Toivonen muotoilijaksi. Opiskelun ja töiden ohessa he lähtivät suunnittelemaan smoothie- ja mehubaaria, josta saa mukaansa nopean ja ravintorikkaan välipalan.
- Moni on nykyään tietoinen raaka-aineista, joten haluamme tarjota kotimaisia, tuoreita ja laadukkaita tuotteita, Nurmi kertoo.
Konsepti perustuu palvelutiskiltä tuttuun tapaan koota oma annoksensa. Smoothieihin voi valita pohjan, täytteen ja pari maustetta.
- Vastaavanlaisia smoothie-baareja on Jenkeissä, mutta Suomesta emme tällä konseptilla toimivia välipalapisteitä ole löytäneet, toteaa Toivonen.
Oma yritys ei ollut Nurmen ja Toivosen tavoitteena, vaan he ajautuivat yrittäjiksi puolivahingossa noin vuoden kestäneen suunnitteluvaiheen lopussa.
- Viime keväänä Aaltonen ehdotti, että mitä jos lähtisitte itse pyörittämään smoothie-tiskiä yrittäjinä. Kun ollaan nähty kaikki tämä vaiva, niin hän halusi mielellään nähdä meidät siinä muutenkin kuin vain tavallisina työntekijöinä, sanoo Nurmi.
Sekä Nurmi että Toivonen kiittelevät vuolaasti kauppiasta saamastaan tuesta, jolla on ollut iso merkitys Smooth Itin perustamisessa.
- Aaltonen on ollut meille mentori, jonka kautta saimme kontakteja ja vinkkejä. Hän ei pedannut asioita valmiiksi sen enempää, varsinaisen työn olemme tehneet itse, Nurmi kiittelee.
Työt opintopisteiksi
- Aluksi hieman pelotti, miten onnistuu koulunkäynnin, tiskin pyörittämisen ja kaiken siihen liittyvän yrittäjän paperityön yhdistäminen. Otimme tutor-opettajaamme yhteyttä ja hän oli sitä mieltä, että tällaiseen tilaisuuteen on ehdottomasti tartuttava, muistelee Nurmi.
- Saimme myös apua CoastAL-yrityskiihdyttämöstä, mikä vei suurimman stressin pois. Sen tuki oli korvaamatonta, kiittää Toivonen.
Vaiheessa olevat opinnotkaan eivät ole este yrityksen pyörittämiseen. Opintopisteitä karttuu myös töistä.
- Alussa ihmettelin kyllä, miten muka saan opintopisteitä tästä, kun meidän opinnoissa oli seuraavaksi tulossa jotain 3D-piirrustusta. Vasta jälkeenpäin on huomannut, että smoothie-baarin suunnittelu vaatii tuotekehittelyä ja palvelumuotoilua eli kaikkea sellaista, jota meidän opinnoissa on nyt tulossa, sanoo Toivonen. Nurmi on samoilla linjoilla.
- Itsekin ajattelin, että tuskinpa tuottajan duunia tähän saa yhdistettyä. Tutor-opettajani kuitenkin muistutti, että niin, olet varmaan joutunut laskemaan budjettia ja tehnyt aikatauluja. Ne kuuluvat olennaisesti tuottajan töihin. Silloin itsekin koki valaistuksen, että ahaa, totta!
"Joskus kannattaa ottaa tällaisia riskejä."
Nurmen ja Toivosen yritys hyötyy opiskelusta ja opiskelu hyötyy yrityksestä. Opinnäytetyön aihe löytyy helposti ja luonnollisesti oman yrityksen kautta. Ja vaikka töiden avulla saakin hyväksiluettua opintopisteitä, löytyy kurssitarjonnasta myös jotain, joka saa kiireisen yrittäjänkin koulun penkille.
- Meillä alkoi rekrytointikurssi, joten niillä tunneilla olen nyt istunut. Suunnitelmissa on saada ulkopuolisia työntekijöitä mukaan. Meillä on paljon ideoita, ja koemme pystyvämme ohjaamaan sekä antamaan vastuuta. Kolmas käsipari olisi tarpeen, jotta saamme yrityksen kasvamaan, kertoo Nurmi.
Nurmi ja Toivonen käyttävät tilaisuutta hyväkseen ja lähettävät terveisensä opiskelijoille:
- Etsimme siis harjoittelijaa! Eikä siis pelkästään smoothieita tekemään, vaan tähän liittyy niin paljon kaikkea muutakin: pankkiasiat, raaka-aineiden tilaukset, kirjanpito, työvaatteet, markkinointi, kaikenlaista, kuuluu Toivosen terveiset.
Nurmi ja Toivonen toivovat voivansa olla hyvänä esimerkkinä muille opiskelijoille ja rohkaisevat ottamaan kaiken hyödyn irti niin opiskeluista, töistä kuin työharjoittelusta.
- Tulimme Citymarketiinkin aikoinaan töihin sillä asenteella, että pidetään silmät auki ja haetaan ideoita, eikä niin että voi vitsi kun taas pitää mennä töihin! Toivonen sanoo.
- Paljon puhutaan myös palkoista ja rahallisesta hyödystä. Smooth It -baarin suunnitteluun kulutimme hirveästi aikaa ja teimme paljon työtä myös ilmaiseksi. Päätimme ottaa urakan kokemuksena, ja saihan siitä sitten myös opintopisteitä jos ei muuta. Joskus kannattaa ottaa tällaisia riskejä, muistuttaa Nurmi.
Palkaton työharjoittelu on sekin hyvä tapa saada jalkaa oven väliin ja verkostoitua.
- Keväällä oli suunnitteluvaiheessa pidempi tauko, kun odottelimme baarin perustamiseen tarvittavia lupia. Päätin sinä aikana suorittaa harjoittelun mainostoimistossa ja hakea oppeja omaa yritystä varten. Menin suoraan mainostoimisto Stokedin Janne Salmisen puheille ja sain harjoittelupaikan. Siinä luotiin kontakteja ja molemmat hyötyivät toisistaan, kertoo Nurmi.
- Esimerkiksi meidän ja DeliVerden mainosvideo on tehty yhteistyössä Stokedin kanssa ja he ovat tehneet meille verkkosivut, Toivonen listaa.
Tärkeintä Nurmen ja Toivosen mukaan on opiskella ja tehdä töitä tai työharjoittelua aina itseään varten, avoimin mielin ja silmin.