Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.4.2016
Osallistujat antamassa palautetta toistensa ideoista.

Miten tulevaisuus muotoillaan?

Digitopiassa koulutetaan tällä kertaa media-alan osaajia digitaalisen palvelumuotoilun saloihin. Mistä on kyse ja mitä hyötyä siitä on?

Teksti: Matti Koivisto
Kuva: Milla Järvipetäjä

Sovellus, joka herättää laskettelijan aikaisemmin, jos yöllä on satanut lunta. Nappi jääkaapin ovessa, jota painamalla lempipitsasi kiikutetaan kohta ovelle. Mitä kauemmin asuntosi julkisivu altistuu auringonvalolle, sitä suuremman alennuksen saat ilmastointijärjestelmästä.

Nämä kaikki ovat konkreettisia esimerkkejä digitaalisesta palvelumuotoilusta. Täydennyskoulutuksen vetäjän, mainostoimisto Lahtinen Mantere Saatchi & Saatchin Ville Lempiäisen mukaan digitaalinen palvelumuotoilu onkin parhaimmillaan yksinkertaista.

– Service design -sanan suora käännös olisi palvelusuunnittelu, mutta termillä on haluttu tehdä hieman eroa suunnittelun ja muotoilun välille. Suunnittelun määritteeseen sisältyy paljon tekniikan alan tekemistä, kun muotoilu-sana taas viittaa humaanimpaan tekemiseen, jossa painotukset ovat esimerkiksi käytettävyydessä ja estetiikassa, Lempiäinen avaa.

– Voidaan vaikka sanoa, että digitaalinen palvelumuotoilu pyrkii yhdistämään edellä mainittuja humaaneja ulottuvuuksia teknologisiin järjestelmiin, jotta niiden käyttäminen tuntuisi ihmisistä luonnolliselta ja miellyttävältä.

Tulevaisuuden osaamista

Digitaalinen palvelumuotoilu venyttää ihmisen mielikuvituksen rajoja. Sen puitteissa voidaan tuoda yllättäviä asioita yhteen, luoda niille uusia tehtäviä tai sijoittaa ne uudelleen. Monissa tapauksissa tunnetut toimijat yhdistävät voimansa luodakseen jotain kaikkia osapuolia hyödyttävää.

Lempiäinen uskoo, että digitaalisen palvelumuotoilun osaaminen on koko ajan kysytympää alati uudistuvalla media-alalla.

Digitaalisten palveluiden määrä tuskin tulee vähenemään tulevaisuudessa, ja alan kehittyessä ihmiset oppivat vaatimaan entistä parempaa laatua palveluilta. Tuotteiden ja palveluiden hyvä käytettävyys on merkittävä kilpailutekijä, minkä suuret yritykset ovat kyllä huomanneet.

Melkeinpä väittäisin, että tulevaisuuden suurimmat innovaatiot tulevat muotoilupuolelta. Esimerkiksi matkapuhelimissa on jo vaikeampi erottua teknologian, kuin hyvin muotoillun käyttöliittymän tai inspiroivan sovelluksen kautta, Lempiäinen kertoo.

Monipuolisuus on mahtavaa

Markkinointitoimisto Articon Netta Soininen kuuli koulutuksesta yhtiökumppaniltaan, joka oli ollut mukana Digitopian aikaisemmalla kurssilla. Tähän mennessä koulutus on vaikuttanut hyödylliseltä.

– On jännittävää, kun mukana on muitakin markkinointialan ammattilaisia. Pääsee tavallaan ristipölyttämään ideoitaan. Toki pitää vähän miettiä mitä puhuu, etteivät nyt liikesalaisuudet leviä, Soininen naurahtaa.

– Kyllä osallistujajoukon monipuolisuus on kuitenkin hyvä asia. Ei enää nykyään voi sillä tavalla salailla, eikä kannatakaan.

Ville Lempiäinen on samoilla linjoilla.

– Erilaiset taustat ovat ehdottomasti rikkaus, varsinkin palvelumuotoilussa, jossa koitetaan löytää mahdollisimman paljon näkökulmia asioihin. Mitä kirjavampi joukko, sitä laajempi kokemuspohja ja sitä enemmän heillä on annettavaa toisilleen, hän sanoo.

Osallistujat suunnittelevat kurssilla prototyypin omasta ideastaan. Esityksissä väläyteltiin villejä aihioita kokkipalveluista uudenlaiseen ajanvarauspalveluun ja kahvihifistelyyn. Articon Soinisen ideana on löytää uusia esitystapoja toimiston referensseille.

– Täytyy myöntää, että en olisi tullut ajatelleeksi tätä ideaa, jos ei olisi ollut pakko keksiä jotain. Sen verran on jo saatu irti. Täällä on sen verran fiksuja tyyppejä, että ihmettelen jos koulutuksesta ei jää mitään käteen.

1) Opi 2) Tee 3) Toista

Netta Soininen näkee oma-aloitteisen kouluttautumisen elinehtona menestyvälle media-ammattilaiselle.

– Jos markkinoinnissa lepää vuodenkin laakereillaan, niin on kyllä jo pahasti perässä. Mielestäni menestyäkseen markkinoijana täytyy ylläpitää kehitystä viikoittain lukemalla esimerkiksi blogeja ja kirjoja, etsimällä kaikkea uutta.

Lempiäinen korostaa inhimillisiä taitoja mekaanisen osaamisen yli.

– Digitaalinen maailma muuttuu niin lujaa tahtia, että jonkin yksittäisen median kuten Facebookin täydellisellä hallitsemisella ei tee vuosien päästä enää paljoakaan, kun koko palvelu saattaa olla muuttunut tai lakkautettu. Hyviä ideoita ja vuorovaikutustaitoja tarvitaan aina.