Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 19.4.2016
Teksti toivottaa tervetulleeksi tulevaisuuteen

Monimuodosta uuteen ammattiin

Turun AMK:ssa haettiin jo kolmatta kertaa opiskelijoita journalismin monimuotokoulutukseen. Monimuoto-opinnoissa opiskelija pätevöityy medianomiksi kahdessa vuodessa. Tutkinnosta hyväksiluetaan osa työkokemuksesta ja aikaisemmista opinnoista.

Teksti: Tiina Paananen

− Aiemmin näitä opintoja nimitettiin aikuisopinnoiksi, mutta nykyään puhumme mieluummin monimuoto- ja päivätoteutuksesta. Päivätoteutuksessa voi opiskella yhtä hyvin kuusikymppinen ja monimuodossa parikymppinen, kertoo media-alan lehtori Samuel Raunio.

Opinnot asettuvat journalismin alle, vaikka painotus on yhteisöviestinnässä.
Opiskelija suorittaa yhteisöviestinnän opintokokonaisuuden, jonka lisäksi taitoja kerrytetään vapaasti valittavilla opinnoilla. Opintoihin on mahdollista napsia kursseja kaikkien koulutusohjelmien tarjottimilta. Hops eli henkilökohtainen opintosuunnitelma on monimuoto-opiskelijalle erityisen tärkeä.

− Kun opiskelija huomaa, että häneltä puuttuu tämä tai tämä osaaminen, niin sitten ruvetaan katsomaan, mitä meillä on täällä ja mitä esimerkiksi muissa korkeakouluissa tai vaikka avoimessa yliopistossa, Raunio jatkaa.

Sanna Lindén hakeutui monimuoto-opiskelijaksi päivittääkseen viestinnän osaamisensa tutkintoon asti. Lindénin opinnoissa oli alusta loppuun selkeä fokus.

− Alku aina hankalaa, kun kaikki on vielä uutta. Minua helpotti kuitenkin se, että tiesin, millaista osaamista olin hakemassa täältä, Lindén kertoo.

Monimuoto-opinnot ovat olleet myös oiva valinta perheelliselle.

Työpaikkoja tarjolla?

Kun journalistien työmarkkinat vetävät huonosti, yhteisöviestinnän koulutus suuntaa sinne, missä on tarvetta tekijöille. Turussa keskitytään sosiaaliseen mediaan, markkinointiviestintään ja tiedottamiseen.

− Täältä työllistytään esimerkiksi tiedottajiksi, viestintäsuunnittelijoiksi ja myös mainostoimistoihin tai tuottajan tehtäviin. Jotkut perustavat yrityksiä tai osuuskuntia. Tietenkin osa opiskelijoistamme on työelämässä ja tulee hakemaan täältä medianomin pätevyyden, Raunio sanoo.

Ammattikorkeakoulu pyrkii pitämään yhteydet työelämään tiiviinä. Raunion mielestä kaikessa tekemisessä pitäisi olla kytkös työelämään. Opinnoissa työelämäyhteistyö näkyy TKI-hankkeina, joissa opiskelijat suorittavat projektiopintoja ja harjoitteluja.

− Projekteissa verkostot kasvavat ja kasvot tulevat tutuiksi. Mahdollisuudet rekrytointiin paranevat, Raunio luonnehtii.

Lindén suorittaa tällä hetkellä viimeistä harjoitteluaan ja koulussa opittu on siirretty suoraan käytäntöön. Positiivista palautetta omasta osaamisesta on tullut myös työharjoittelupaikasta.

− Työnantaja on ollut tosi tyytyväinen. Hän sanoi viimeksi tänään, että homma on hyvin hanskassa, Lindén nauraa.

Kilpaillessaan viestinnän työpaikoista medianomin etuna on tekninen osaaminen, mutta myös ilmaisutaidot sekä sosiaalisen median eri kanavien ymmärtäminen. Opintoja suunnitellaan tulevaisuutta haistellen ja tarvittaessa kysytään neuvoja kentällä työskenteleviltä alumneilta.

− Työpaikkaa ei mikään oppilaitos lupaa ja viestintä on kilpailtu ala. Mutta, jos kokee, että tämä on oma ala, niin ilman muuta kannattaa hakea. Tarjoamme kuitenkin kahdessa vuodessa sellaista settiä, että tuskin on pahasti luppoaikaa, Raunio kannustaa.

Lindén myöntää miettineensä alan työllistymisnäkymiä. Ajatukset tulevaisuudesta ovat silti positiiviset.

− En voi tehdä muuta kuin parhaani. Aikaisemmin olen aina työllistynyt ja uskon, että osaamiseni tällä ja aikaisemmalla koulutuksella on ihan kelpo setti, Lindén sanoo.

Hyvä ryhmä puskee eteenpäin

Monimuoto-opiskelijat ovat Raunion mukaan useimmiten motivoituneita.

− He tulevat haluamiinsa opintoihin ja ovat innokkaita oppimaan uutta. Tänne tullaan hankkimaan osaamista, Raunio kuvailee.

Ryhmällä on suuri merkitys, vaikka pääosa opinnoista suoritetaan itsenäisesti, oman opintosuunnitelman mukaan.

− Viikonloppuopinnot keräävät ihmiset yhteen ja hyvä ryhmä puskee toisiaan eteenpäin. Usein oppitunnit saattavat venyä, kun on niin paljon keskusteltavaa. Se on hedelmällistä kaikille osapuolille, Raunio toteaa.

Sanna Lindénille jää hyviä muistoja omasta monimuotoryhmästä. Aktiivisesti keskusteleva ryhmä opettaa toisiaan.

− Se on ollut sellaista vertaiskeskustelua, on jaettu kokemuksia ja erilaisia käytäntöjä. Niitä tunteja on ollut ehkä jopa liian vähän, Lindén pohtii.

Monimuoto-opiskelijan kahden vuoden urakka on pian taputeltu. Horisontissa siintävät jo uudet mielenkiintoiset kurssit ja tietenkin Valmis-juhla.

− Palkitsevinta on ollut huomata, että oikeasti osaa ja että viestintä on se mun juttu, Lindén päättää.