Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 17.5.2016

Urheilujohtamisen tulevaisuus -foorumi

Urheilujohtamisen tulevaisuus –foorumissa pohdittiin mm. urheiluorganisaatioiden mahdollisuuksia saada äänensä kuuluviin mediakohinan keskellä. Merkille pantavaa on, että elämme todella nopeassa maailmassa, jossa myös kommunikaation on elettävä hetkessä. On osattava reagoida ja tuoda omat ajatuksensa esiin salamannopeasti.

Nopeasta viestinnästä puhuttaessa jossakin vaiheessa keskusteluun yleensä nousee myös sosiaalinen media, niin myös urheilujohtamisen tulevaisuus –foorumissa. Yhtä mieltä oltiin siitä, että sosiaalisessa mediassa on oltava. Arvoa urheilusta –hankkeen tutkijat kehottivat pohtimaan, miten erilaisten brändien esiintuonti pitäisi esimerkiksi digitaalisilla kanavilla tehdä. Lisäksi päivän aikana pohdittiin arvonluontia eri toimijoiden näkökulmasta. Päivän puhujina oli urheilu- ja liikemaailman kovimpia ammattilaisia.

Teksti: Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava
Kuvat: Paul Pietilä, opiskelija-assistentti

Toukokuisena perjantaina Turun AMK:n Lemminkäisenkadun auditorion täyttivät urheilu- ja liikemaailman toimijat, ja avaussanat väelle lausui Turun kaupungin liikuntatoimen johtaja Markus Kalmari. Kalmarin jälkeen estradille saapui kirjailija, yrittäjä ja viestintätoimisto Ellun Kanojen perustaja Kirsi Piha.

Piha viritti kuulijat puhumalla viestinnän ja markkinoinnin nykytilasta, jossa kommunikaatiovalta on siirtynyt kuluttajille. Pihan mukaan tarinat, joista keskustelemme, muodostuvat pienistä paloista, ja me kaikki osallistumme tarinan kirjoittamiseen.

Luottamusta, yhteydenpitoa ja pitkäaikaisia yhteistyökumppanuuksia

Otsikolla ”Urheilija ja seura huutaa – mitä yritys haluaa kuulla?” entinen huipputaitoluistelija ja urheilujohtamisen tulevaisuuden tähti Laura Lepistö avasi kuulijoille pohdintojaan urheilijan ja yrityksen välisestä yhteistyöstä.

Lepistö korosti puhuvansa aina kumppanuudesta, ei sponsoroinnista, sillä hänen mukaansa yhteistyön tulisi pitää sisällään ymmärrystä ja arvostusta molempiin suuntiin. Tällainen luottamuksellinen suhde on mahdollista saavuttaa tiiviin yhteydenpidon ja avoimen kanssakäymisen kautta.

- Olin huippu-urheilijana aina hyvin tarkka siitä, että mahdolliset muutokset yms. kerroimme aina ensimmäisenä yhteistyökumppaneillemme. En milloinkaan halunnut, että he joutuisivat lukemaan asioista ensin mediasta, korosti Lepistö.

Mitä urheiluseuran tai muun toimijan tulee tietää, miten tulee viestiä?

Mitä urheiluorganisaatioiden tulisi tietää ja miten niitten tulisi viestiä? Asiaa valottivat kuulijoille Arvoa urheilusta –hankkeen tutkijat, yliopettaja Harri Jalonen ja lehtori Jaakko Haltia. Kun puhutaan viestinnästä nuorille käyttäjille, tiedetään, että viestinnältä halutaan kaksisuuntaisuutta. Käyttäjille on tarjottava puhuttelevaa ja keskustelevaa viestintää, joka houkuttelee luokseen.

- Urheilunkuluttajat pitää saada mukaan rakentamaan brändiä, ja tämän ymmärtäessään seura tms. toimija on vahvoilla, totesi Jalonen.

Arvoa urheilusta -hankkeessa on kehitetty erilaisia avauksia siitä, miten yritykset, seurat yms. onnistuisivat parhaiten kohdatessaan ihmiset mm. digitaalisilla alustoilla.  

Harri Jalosen ja Jaakko Haltian mukaan olennaista on kiinnittää huomio muutamaan somen tuomaan ilmiöön. Ensinnäkin siihen, että some ja sen käyttö viestinnässä puhkoo ”reikiä eri seiniin”. Somen kautta organisaatiot tulevat läpinäkyvimmiksi, ja asioita on vaikea pitää pelkästään yhteisön sisällä. Toiseksi asioiden kontrollointi on somen myötä yhä vaikeampaa. Valta on siirtynyt pois valtamedialta, sosiaalinen media antaa jokaiselle alustan viestiä.

Mielenkiintoista on nähdä, mikä joukkue tai seura vie kameran ensimmäisenä pukukoppiin, pohdiskeli Jalonen:

- Olemme siirtyneet pois putkesta, avoimelle alustalle. Olemme kontrolloinnin ulkopuolella, ja sisäisestä tekemisestä on siirrytty erilaisten verkostojen luomiseen.

Tutkijat muistuttivat kuulijoita siitä, että huomionarvoista on ymmärtää, ettei somen ominaispiirre ole tiedottaa, vaan tehdä kumppaneiden kanssa jotakin yhdessä. Sosiaalisessa mediassa on oltava sosiaalinen ja ylläpidettävä keskustelua.

Edellisten lisäksi tilaisuudessa kuultiin mielenkiintoisia avauksia sponsoroinnin asiantuntija, toimitusjohtaja Jarno Kukilalta, Uplausen toimitusjohtaja Veli-Pekka Marinilta sekä Real Madridin entiseltä digitaalisen liiketoiminnan johtajalta ja nykyään suomalaisen menestys-startup Sportacamin tiimissä työskentelevältä Pedro Duartelta.

Tapahtuma toteutettiin osana Tekesin ja yritysyhteistyökumppanien rahoittamaa Arvoa Urheilusta -hanketta, jossa tuotetaan uutta ymmärrystä sekä uusia arvonluonnin konsepteja, joiden avulla yritykset voivat hyödyntää urheilun erityispiirteitä ja urheilun edustamia arvoja liiketoimintansa kehittämisessä.

Paikalla oli suurimpien urheilulajien ja liittojen johtohenkilöstöä, urheiluorganisaatioiden kanssa yhteistyötä tekevien yritysten johtoa sekä urheilujohtamisen parissa toimivaa tutkimus- ja opetushenkilöstöä.