Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.12.2016

Kansainvälisellä yhteistyöllä saavutetaan korkeatasoista koulutusta

Lokakuun lopussa Fulbright Arctic Week tapahtumaan Washingtoniin kutsuttu David Yoken kertoo, että taiteiden ja hyvinvoinnin yhteistyö on Turun AMK:n Taideakatemiassa kansainvälisesti kovalla tasolla. Hän uskoo, että opiskelijat tulevat työllistymään taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

Teksti: Petra Sundell
Kuva: David Yoken @ US Department of State’s Harry S. Truman Building, Washington, D.C. USA

Taideakatemian musiikin lehtori David Yoken kutsuttiin lokakuun lopussa Washingtoniin Fulbright Arctic Week -tapahtumaan. Ilmastonmuutokseen liittyvistä ongelmista kiinnostuneelle Yokenille tapahtuma tarjosi hyvin merkittävän mahdollisuuden osallistua keskusteluun ja saada uusia näkökulmia ilmastonmuutokseen liittyen.

 Tapahtumassa seitsemäntoista Fulbright Arctic aloitteen tutkijaa esittelivät 18 kuukautta kestäneiden tutkimusten ja yhteistyön tuloksia Washingtonissa. Tutkimukset keskittyivät laajasti arktisten alueiden ilmastonmuutoksen vaikutuksiin, tarttuen erityisesti ongelmiin liittyen veteen, energiaan, terveyteen ja infrastrukuuriin.

 Yhdysvaltojen ulkoministeriö kutsui Yokenin Washingtoniin Fulbright Finland Foundationin hallituksen jäsenen ominaisuudessa, mutta hän oli myös edustamassa Taideakatemiaa ja Turun ammattikorkeakoulua.

 - Taideakatemian taiteiden ja hyvinvoinnin yhteistyö sai erittäin positiivisen vastaanoton hyvinvoinnin asiantuntijoilta. Me olemme tärkeitä edelläkävijöitä tässä asiassa.

 Fulbright Arctic Week herätti Yokenin kiinnostuksen taiteen ja tieteen yhteistyölle. Monitieteellisten tutkijoiden kanssa työskenteli kuvataiteilija, joka toi omassa taiteessaan edelleen uuden näkökulman ilmastonmuutokseen.

 Yoken lainaa David Bucklandin ajatusta siitä, kuinka taiteilija voi muuttaa tieteelliset ja abstraktit aiheet ja muotoilla ne ihmisille ymmärrettäväksi kertomukseksi.

 - Uskon, että taiteessa voidaan mennä vielä tätäkin ajatusta pidemmälle. Taiteeseen voidaan osallistaa yhteisö ja työskennellä esimerkiksi nuorten tai vanhusten kanssa.

 Yoken kertoo, että tiedemaailmassa Suomessakin on osoitettu jo kiinnostusta taiteen ja tieteen yhteistyölle.

 - Esittävien taiteiden improvisaatio, kuvataiteiden elekieli sekä taiteilijoiden luovuus kiinnostavat. Kaikkihan tietävät, että luovuutta tarvitaan ihan joka paikassa.

 Fulbright Arctic Week oli osa yhdysvaltojen koordinoimaa Fulbright Arctic aloitetta, jonka päämäärä oli tuoda yhteen pohjoisen pallonpuoliskon asiantuntijoita ja tutkijoita tekemään osallistavaa ja monitieteellistä yhteistyötä liittyen arktisen alueen ongelmiin ja ilmastonmuutokseen.

 - Projektissa esimerkiksi ekonomisti tai terveysalan asiantuntija teki yhteistyötä ilmastotutkijan kanssa, kertoo Yoken.

Liikkuminen ja asiantuntijat avainasemassa

Kansainvälisen yhteistyön tärkeys tiivistyy Yokenin mukaan yhteen ajatukseen: yhdessä pystyy tekemään sellaisiakin asioita, joita yksin ei pysty tekemään.

 - Eri oppilaitoksiin tutustuminen on opiskelijoillekin merkittävä kokemus. Liikkuminen ja asiantuntemuksen jakaminen koulujen välillä on tärkeintä kansainvälistymisessä. Se palvelee opiskelijoiden lisäksi myös opettajia.

Yoken kertoo, että kansainvälistä yhteistyötä tehdään Taideakatemiassa jo hyvin.

- Hyvä esimerkki yhteistyöstä on esimerkiksi Pohjoismaiden ja Baltian yhteinen KUNO - taiteiden akatemia ilman seiniä -projekti, johon Taideakatemian kuvataiteen opiskelijat ja koulutus- ja tutkimuspäällikkö Taina Erävaara kutsuttiin. Se oli merkittävä asia.

 Toiseksi merkittäväksi yhteistyökuvioksi Yoken mainitsee Taideakatemian aloittaman ja koordinoiman Green Actions -projektin. Vielä kehitysasteella olevan projektin tarkoituksena on kehittää uusia malleja ympäristötiedon opettamiseen alakouluissa. Matemaattis-luonnontieteellisiin oppiaineisiin yhdistetään myös taide. Hanke toteutetaan Pohjoismaiden, Yhdysvaltojen sekä Kanadan välillä.

Ongelmat luovat uusia lähestymistapoja

David Yoken kertoo, että suomalaisten kulttuurialojen koulutuksen maine maailmalla on erittäin hyvä. Yksi tärkeimmistä syistä tähän on opiskelijoiden oma luova prosessi ja osaaminen, joita tulisi edelleen tuoda kansainvälisesti esille.

 - Meidän opiskelijamme ovat luojia. He luovat ja opettajien tehtävä on ohjata. Monissa kouluissa, erityisesti esittävien taiteiden koulutuksissa saattaa opettamassa olla joku vieraileva taiteilija, joka tekee esityksen opiskelijoille ja he esittävät sen. Minä en tee mitään opiskelijoille, vaan annan heille työkaluja, jotka auttavat luomisprosessissa. Se on paljon mielenkiintoisempaa.

 Yoken uskoo kulttuurialojen merkityksen säilyvän taloudellisesta tilanteesta huolimatta.

 - Taideakatemian opiskelijat eivät jää istumaan ja odottamaan valtionapurahoja. He ovat oppineet yrittäjyystaitoja ja voivat luoda oman urapolkunsa. Tiedän, että meidän opiskelijamme tulevat saamaan töitä tulevaisuudessa.

 Yokenin mukaan budjettiin liittyvät ongelmat ovat omiaan luomaan uusia lähestymistapoja taiteeseen ja sen opettamiseen.