Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.1.2017

Tarjolla verkko-opetuksen parhaat vinkit

Turun ammattikorkeakoulu on näyttävästi mukana verkkopedagogiikan vauhdikkaassa kehityksessä. Henkilökunnalle suunnatut eTUBE-koulutukset ja kaksi hiljattain päivänvalon nähnyttä julkaisua kannustavat siirtämään opetusta ennakkoluulottomasti verkkoympäristöihin.

Verkkopedagogiikan eli digitaalisissa ympäristöissä tapahtuvan opetuksen kehitys kokeellisesta, taka-alalla lymyilevästä kummajaisesta tehokkaaksi ja laajasti käytetyksi opetuksen muodoksi ei hoidu itsestään. Korkeakouluilta vaaditaan reaktioita digitalisaation, globalisaation ja tulevaisuuden työelämätaitojen korostumisen synnyttämään murrosvaiheeseen: opetuksen käytänteitä muutetaan aktiivisesti, ja digiajan teknologisia ratkaisuja opetellaan hyödyntämään täysipainoisesti.

– Laajentuneen verkkokurssivalikoiman lisäksi tarjoamme syksyllä 2017 uutuutena kolme kokonaan verkossa suoritettavaa tutkintoa: IB-, sosionomin ja medianomin ammattikorkeakoulututkinnon, koulutuspäällikkö Minna Scheinin listaa.

Perinteistä lähiopetusta ei kuitenkaan voi siirtää verkkoon sellaisenaan yhdellä klikkauksella, vaan verkkoympäristö vaatii sekä opettajilta että opiskelijoilta uusia toimintatapoja.

eTUBE-koulutus innostaa opetusta verkkoon

  • Miten saada opiskelijat ryhmäytymään verkkoympäristöissä?
  • Mitä haasteita verkossa opettaminen tuo vastaan? Miten ne ratkaistaan?
  • Miten verkko palvelee oppimisympäristönä erilaisia oppijoita?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin vastaa Turun AMK:n järjestämä eTUBE-koulutus, opettajille ja muille opetuksen parissa työskenteleville suunnattu 5 opintopisteen laajuinen verkkopedagogiikan kokonaisuus. Vaikka koulutuksessa tutustutaan myös tehokkaisiin ja ajankohtaisiin sovelluksiin, koulutus ei perustu teknisiin detaljeihin, vaan ote on puhtaasti pedagoginen.

Osana koulutusta osallistujat kehittävät omaa verkossa toteutettavaa opintojaksoa tai sen osaa. Mikä olisikaan konkreettisempi hyöty koulutuksesta?

Katse verkko-opetuksen laatuun

eTUBE-koulutusten myötä verkko-opintojen laatuun panostetaan aiempaa systemaattisemmin. Myös verkko-opetuksen laatuohjeistusta harkitaan.

Laadukkaan verkko-opetuksen kasvava kysyntä poiki myös julkaistun videoraportin Journey to Online Teaching – Professional Development in Online Pedagogy (toim. Marjo Joshi & Sanna Simola). Loppuvuodesta 2016 ilmestynyt videojulkaisu valottaa, miten Turun AMK:ssa on toteutettu verkkopedagogiikan valmennusta sekä tarjoaa esimerkkejä ja vinkkejä kaikille korkeakouluopetuksen parissa työskenteleville, jotka haluavat kehittää verkkopedagogiikan osaamistaan. 

Journey to online teaching kansi

 

Tutustu ja lataa e-julkaisu ilmaiseksi

Käytännönläheisesti haasteista ja onnistuneista ratkaisuista

Toinen tuore verkkopedagogiikkaan pureutuva julkaisu on artikkelikokoelma Spinning e-pedagogical Nets – Pedagogical Development and Experiments in Higher Education (toim. Ilona Tanskanen & Marjatta Rännäli). Artikkelijulkaisussa opettajat kuvaavat digitalisaation tuomia muutoksia korkeakouluopintojen suunnittelussa ja toteutuksessa käytännönläheisesti ja omia esimerkkejä hyödyntäen.

– Julkaisussa keskustellaan ilahduttavan avoimesti myös verkkoon siirtymisen haasteista – koska totta kai niitäkin ilmenee, kuvaa Minna Scheinin, jonka käsialaa teoksen esipuhe on. 

Spinning e-pedagogical Nets on koonnut kansiensa väliin tekstejä myös yhteistyökorkeakoulu Satakunnan ammattikorkeakoulun kirjoittajilta. Julkaisu tarjoaa tuoreita ja ajankohtaisia näkökulmia opetukseen ja oppimiseen digitalisoituvissa oppimisympäristöissä, esittelee esimerkiksi toimivaksi havaitun tavan opettaa kieliä verkossa, pohtii vuorovaikutusta verkko-opetuksessa ja toteaa teknologisvälitteisen viestintäosaamisen arvon nousevan virtuaalisen työn yleistyessä.

Spinning e-pedagogical nets kansi

Tutustu ja lataa e-julkaisu ilmaiseksi

Mitä seuraavaksi?

Digiympäristöjen edellyttämät uudet toimintamallit lisäävät joustavuutta ja perinteisen opettaja-opiskelija -roolijaon päivittämistä. Opettajan rooli muuntuu perinteisestä kohti valmentajuutta. Opiskelijan roolissa puolestaan korostuvat itseohjautuvuus sekä vastuu omasta oppimisesta. Verkkoympäristöjen ja sosiaalisen median jatkuva kehitys ripottelee oman lisämausteensa yhtälöön.

– Kiinnostava pohdinta on, miten voimme hallita sitä, missä ja miten opiskelijat oppivat. Ja tarvitseeko tai kuuluuko sitä edes hallita? Scheinin heittää.

Scheininin mukaan sekä opettajat että opiskelijat ovat ottaneet verkkopedagogiikkaan panostamisen ja sen tulokset vastaan erittäin myönteisesti. Viime vuosien huiman kehityksen jälkeen näyttää selvältä, että digi tuli jäädäkseen – ja että sen voi mainiosti valjastaa palvelemaan sekä opetusta että oppimista. 

 

TIESITKÖ?

Turun AMK:n toteuttama kaikkien ammattikorkeakoulujen kesälukukauden 2016 kurssitarjonnan portaali onnistui erinomaisesti. Nyt Turun AMK:lla on vastuu kehittää portaalista ympärivuotinen, valtakunnallinen kaikkien ammattikorkeakoulujen verkko-opintojen portaali.