Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 27.3.2017

Työelämän megatrendit ja urajohtaminen puhuttivat

Nelisenkymmentä yritysten ja organisaatioiden edustajaa kokoontui Turun ammattikorkeakouluun 22.03. kuulemaan työelämän megatrendeistä ja urajohtamisesta. Teemasta alustivat Mika Wilen, Manpower Groupista ja Marjo Lipponen, Right Managementistä. Teema synnytti vilkkaan keskustelun ja kokemusten vaihdon.

Teksti ja kuva: Sinikka Leino

Suomalainen työelämä on murroksessa. Teknologinen kehitys vääjäämättä muokkaa työn sisältöä, hävittää vanhoja työtehtäviä ja luo uusia. Avainsanoja työelämän muutoksia koskevassa keskustelussa ovat digitalisaatio, automaatio ja robotiikka. Työtä tehdään uusilla tavoilla ja asenteilla. Työympäristön vaatimusten muuttuminen on valtava asiakokonaisuus.

Entistä monipuolisemmat työtehtävät ja niiden vaatima osaaminen johtavat kovenevaan kilpailuun osaavasta henkilöstöstä. Olemme siirtyneet osaamisen aikakaudelle, mikä tuo uusia haasteita organisaatioille osaamisen kehittämiseen ja johtamiseen. Tutkimusten mukaan vuoteen 2020 mennessä puolet työvoimasta tulee olemaan Y-sukupolven edustajia. Uusi työntekijäpuoli haluaa merkityksellisen työn, työn, jota he todellakin haluavat tehdä. Nuoremmat sukupolvet tuovat työmarkkinoille uutta osaamista, uudenlaisia arvoja ja erilaista suhtautumista työhön ja vapaa-aikaan.  Asiakkaiden vaatimukset kasvavat, totesi Mika Wilen yhtenä megatrendinä. 

Ennen ura ja sen kehitys eteni organisaation tarpeiden mukaisesti. Nyt ja tulevaisuudessa ura on työntekijän vastuulla. Työnantajasta on tullut uran mahdollistaja. Marjo Lipposen alustus herätti vilkkaan keskustelun ja kokemusten vaihdon siitä, millainen on osallistujien organisaatioissa urajohtamisen kulttuuri. Marjo Lipponen kannusti organisaatioita kehittämään kehityskeskusteluista enemmänkin urakeskusteluja. Urajohtaminen on erinomainen keino sitouttaa ihmiset aidosti yritykseen. Se edellyttää yksilön vahvuuksien tunnistamista, sen tukemista ja siitä syntyvien urapolkujen mahdollistamista.

Jatkossa työelämän menestyjiä ovat ne organisaatiot, jotka pystyvät luomaan arvoa sekä asiakkaille että henkilöstölle. Johdon on varmistettava, että koko henkilöstö ymmärtää yhteisen päämäärän samansuuntaisesti. Tavoitteiden tulee olla merkityksellisiä. Organisaation on löydettävä keinot innostua, luoda uutta, kokeilla ja oppia yhdessä.