Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.4.2017

Tunnelmaa johtamalla tehdään tulosta

Nelisenkymmentä yritysten ja organisaatioiden edustajaa kokoontui 31.03. Turun AMK:n Sepänkadun kampukselle tunnelmamuotoilun teema-aamuun. Asiantuntijamme Marjo Rantanen kertoi, että tunnelmamuotoilussa on kyse siitä, että johdetaan asiakas- ja henkilöstökokemusta ja mietitään, millainen tunnelma ihmisille jostain tilanteesta syntyy ja jää.

Teksti: Sinikka Leino

Tunnelmien johtamisessa kannattaa Rantasen mukaan kiinnittää huomiota kolmeen osa-alueeseen: tapahtumapaikkaan ja sen ympäristöön, toimintatapoihin eli prosesseihin ja ihmisiin.  Näistä tärkein on ihmiset, Rantanen totesi.

Palaverit ovat työyhteisöissä tärkeä yhteisen työskentelyn areena. Palavereihin käytetään monesti merkittävän suuri osuus työajasta. Osallistujat keskustelivat vilkkaasti siitä, miten palaverien tunnelmaan voidaan vaikuttaa. Keskusteluissa tuli esille seuraavat palaverin tunnelmaan vaikuttavat tekijät: tavoitteiden määrittely: mitä halutaan saada aikaan, kunkin osallistujat rooli ja vastuu, aikataulut, ympäristö, innovatiivisuus käyttöön, toisten kannustus ja arvostus, dialogi, avoimuus, huumoria unohtamatta.

Miksi kannattaa luoda hyvää tunnelmaa?  Hyvä tunnelma lisää tuottavuutta, tehokkuutta ja luovuutta. Auttaa tekemään parempia päätöksiä, sitouttaa. Hyvä tunnelma auttaa myös oppimaan ja lisää hyvinvointia. Hyvä tunnelma on elintärkeä kilpailukeino yrityksen menestymisen kannalta, koska se vaikuttaa työnantajakuvaan ja asiakaskokemukseen lisäämällä asiakkaiden suosittelua ja ohjaamalla asiakkaita.

Jokainen yrityksen työntekijä on tunnelman suunnanantaja. Menestymme, kun muistamme osoittaa arvostusta ja kunnioitusta. Tunnelmamuotoilu on ihmislähtöinen näkökulma, jossa yhdistyvät puitteet, prosessit ja vuorovaikutus. Sitä voidaan käyttää keinona missä tahansa tekemisessä; liiketoiminnassa, urheilussa, uuden luomisessa ja perinteiden vaalimisessa sekä perhe- ja ystävyyssuhteissa.