Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 5.6.2017
Liiketalouden tradenomi YAMK-tutkinnon 10-vuotisjuhla

10 vuotta YAMK-koulutusta liiketaloudessa

Turun ammattikorkeakoulussa juhlittiin liiketalouden ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon 10-vuotismerkkipäivää. Juhlaan oli kutsuttu tradenomi YAMK-tutkinnon suorittaneita alan ammattilaisia ja muita sidosryhmiä. Juhlassa puhui muun muassa Turun ammattikorkeakoulun rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila.

”Suomen yritysympäristö tarvitsee tulevaisuudessa paljon käytännön tekijöitä viemään työelämää ja Suomen eteenpäin” kiteytti Vesa Taatila.

Hän mainitsi erityisinä ansioina linjan alumnien ja opiskelijoiden innokkuutta kehittyä ammattilaisina ja halua kehittää Varsinais-Suomea ja luoda vahvempaa Suomea tulevaisuudessa. YAMK-linjan opinnäytetyöt ovat herättäneet myös kansainvälistä kiinnostusta ja esimerkiksi yhtä esitellään konferenssissa Yhdysvalloissa.

Juhlassa palkittiin stipendillä linjalta valmistunut opiskelija Saheed Gbadegeshin, joka on suorittamassa tohtorin tutkintoaan tällä hetkellä.

”Tästä saan taas lisää motivaatiota työstää tohtorin tutkintoani ja viedä omaa yritystäni eteenpäin.” iloitsi Saheed Gbadegeshin.

Tunteilla liiketoimintaa

Juhlassa puhuttiin tunteista liiketoiminnassa ja siihen liittyvistä pehmeistä arvoista. Tunteiden huomioon ottaminen liiketoiminnassa voidaan jakaa kahteen tasoon, asiakkaat ja organisaatiot. Asiakkaille ostoprosessi on tapahtuma jota ohjaa mielihyvän kokemus tai tarpeen tyydyttäminen.

Yritysten pitääkin tunnistaa asiakkaidensa tunteet ja tarpeet ja sitä kautta myös luoda niitä. Brändäyksen tarkoituksena on luoda uskollinen asiakas, joka kerta toisensa jälkeen palaa ostamaan saman brändin tuotteita. Hän kuvastaa persoonaansa ja arvojansa brändin kautta ja hänellä on tunneside brändiin. Hänellä on tietynlainen brändiromanssi, jolloin hänellä on tunnepitoinen uskollinen suhde brändin kanssa ja hän toimii myös brändilähettiläänä omissa sosiaalisissa piireissään. Tällainen asiakas myös toimii suojakilpenä sosiaalisen median kuohahduksissa, jolloin hän puolustaa brändiä negatiiviselta maineelta. Tämä on erityisen hyödyllistä tilanteissa, joissa yrityksen ei ole viisasta lähteä keskusteluun aktiivisesti.

Tunneälykkyys näkyy tuloksessa

Organisaatio tasolla tunneälykkäät organisaatiot tukevat työntekijöitään kehittämään itseään ja luomaan positiivisen työympäristön. Työntekijöiden itsetuntemus, kyky empatiaan ja hyvät sosiaaliset taidot luovat tukevan ja tuottavan mielentilan ja yhteisön yritykseen. Esimiesasemassa oleville tunneälykkyys on erityisen tärkeää, koska se vaikuttaa suoraan heidän alaisiinsa laajasti. Hyvän esimiestyön johdosta myös yrityksen tulos paranee. Negatiivisetkin tunteet täytyy ottaa huomioon ja käsitellä. Epäonnistumisia pitää juhlia, kuten myös onnistumisia.