Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 15.2.2018

Ylpeänä Turun AMK:sta!

Lemminkäisenkadulla kulkiessa erottaa nykyään selvästi, missä rakennuksissa Turun ammattikorkeakoulu toimii. Opasteita on sitä paitsi tullut huomattavasti lisää kaikkiin AMK:n rakennuksiin, ja kävijät kiittävät. Onko tämäkin Brand Managerin aikaansaannoksia?

Teksti ja kuva: Anne Kuusisto

Brand Manager Mari Hartemo aloitti työnsä Turun ammattikorkeakoulussa noin 2,5 vuotta sitten. Vahvalla digitaustalla taloon tullut Hartemo otti haltuunsa ison ammattikorkeakoulun markkinoinnin ja viestinnän. Viestintäpalvelut-yksikkö siirtyi laajempiin ympyröihin.

– Yhteisöviestintä on tosi mielenkiintoista. Näin isossa organisaatiossa uutta ideaa ja tarvetta puskee koko ajan nurkan takaa. Opiskelijat on aina otettava mukaan mahdollisuuksien mukaan ja heitä on kuunneltava tarkalla korvalla. Toteutamme monipuolisesti viestintää ja sijansa on luonnollisesti myös ulkoisella ja sisäisellä markkinoinnilla. Opasteet ovat tietenkin osa sitä.

Digitaalisissa ympäristöissä olen kotonani, sanoo tietojärjestelmätieteiden jatko-opiskelija. Nyt AMK:lla on uusi talk-verkkolehti , korkeakoulu lähettää uutiskirjeitä ajankohtaisista koulutuksista kohderyhmilleen ja kehittää asiakkuudenhallintajärjestelmää, ASKOa. 

Viestinnällä tuodaan onnistumisia esille

Viestintäpalvelut ylläpitää korkeakoulun nettisivuja ja intranetia sekä huolehtii niiden ajankohtaisuudesta. Samassa yksikössä hoituvat myös AMK:n käännökset, julkaisujen editointi, kielenhuolto ja mediayhteydet.

Monimuotoinen hakumarkkinointi toteutuu myös tämän palveluyksikön kautta. Esimerkiksi opiskelijoiden kanssa tuotettu Taitteessa-sarja on uusi videomarkkinoinnin muoto, jolla kerrotaan Turun AMK:n opiskelijaelämästä potentiaalisille hakijoille.

Muun muassa näitä asioita hoidetaan Viestintäpalveluissa opasteiden ja erilaisten markkinointimateriaalien ohella. Tapahtumiakin toteutetaan, mutta sen sujuva konseptointi on vielä hakusessa. Tavoitteena on myös, että opiskelijoiden osuuskuntien kanssa tehdään yhä enemmän yhteistyötä.

– Viestintään kuuluu kaikki – ja viestintä kuuluu kaikille. Joudumme kuitenkin joskus rajaamaan toimintapyyntöjä, sillä tarvitsemme tarkan ja asianmukaisen briiffin ennen kuin voimme toimia. Suunnitelmien ja lennokkaiden toiveiden lisäksi sisältöjen ja linjausten on oltava kunnossa.

– Hyvä ennakointi aikaansaa parempia toimenpiteitä.

Selkeät vastuualueet ovat tärkeitä. Korkeakoulun viestintäpalveluissa työskentelee kymmenen henkilön osaava porukka, jonka kanssa on kiva tehdä töitä, kiittelee yksikön vetäjä.

 

Strategia ohjaa tekemistä

– Brändi ponnistaa aina strategiasta. Työni on ennen kaikkea ammattikorkeakoulun Excellence in Action -mielikuvan johtamista sisäisesti ja ulkoisesti. Olen hyvin inspiroitunut kaikista monipuolisista mahdollisuuksista, joita ammattikorkeakoulu tarjoaa.

Brändin menestyksekäs rakentaminen vaatii tietenkin yhteistä tahtoa ja myös pitkäjänteisyyttä talon sisällä. Tarvitaan selkeitä linjauksia siitä, mihin olemme menossa ja miten.

Turun AMK on yksi Suomen suurimmista ammattikorkeakouluista. Opiskelijoita on tällä hetkellä kirjoilla yli 9600 ja opetus- ja muuta henkilökuntaa yhteensä yli 700. Ajatuksia ja ideoita riittää ja yhteistä arvopohjaa haetaan. Keskiössä on aina osaaminen.

– Meidän ensisijaisena tehtävänä on tuottaa osaavia ammattilaisia Varsinais-Suomen työelämän kehittämiseen, laskettelee Hartemo strategisia totuuksia.

Hartemo jatkaa, että tavoitetilamme korostaa lisäksi kansainvälisen tason ammattimaista tekemistä ja huippuosaamista ja siinä onkin Brand Managerin ja Viestintäpalveluiden seuraava tehtäväkenttä.

– Tänä vuonna haemme tekemiseemme kansainvälisiä linjauksia. Tarvitsemme viestinnässä ja markkinoinnissa tietenkin pohjaksi myös alueellista yhteistyötä, ja olenkin mukana kaupungin ja korkeakoulujen erilaisissa verkostoissa. Meidän on kuitenkin katsottava laajemmalle toiminnassamme, sillä työmme kansainvälistyy.

– Mitään ei tehdä yksin ja erillään. Samalla tavoin kuin toimintojamme linkitetään järjestelmissämme, tulee meidänkin hakea verkostoja, linkkejä, kaikkeen tekemiseemme.

Tärkeää on, että tunnemme olevamme ylpeitä omasta työ- ja opiskelupaikastamme, sanoo Mari Hartemo lopuksi.