Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 19.3.2018

Yhteistyö Linnateatterin kanssa antoi opiskelijoille tärkeitä työelämätaitoja

Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemian media-alan opiskelijat pääsivät maistamaan oikean asiakastyön tekemistä, kun helmikuussa palvelumuotoilun ja kampanjasuunnittelun kurssilla tuotettiin kehitysideoita ja markkinointimateriaalia Linnateatterille. Asiakaslähtöinen oppimistapa saa paljon kiitosta projektin kaikilta osapuolilta.

Teksti: Julia Lehtilä
Kuva: Peter Nuutinen

Linnateatterin markkinointijohtaja Maria Koponen pitää yhteistyötä hyvänä oven avaajana opiskelijoiden tulevaa työelämää ajatellen. Muutama kurssiin osallistunut opiskelija onkin jo toimittanut opintojakson jälkeen CV:nsä Linnateatterille.

– Onhan tämä opiskelijalle todella hyvä ja konkreettinen näytönpaikka omasta osaamisestaan. Olimme niin tyytyväisiä opiskelijoiden työn jälkeen, että varmasti olemme yhteydessä, kun tarvetta tekijöille tulee, hän kertoo.

Myös kurssin kampanjasuunnittelu-osuutta vetänyt mainonnan lehtori Minna Teittinen peräänkuuluttaa asiakaslähtöisen oppimistavan tärkeyttä. Hänen mukaansa koulussa tehdyt asiakastyöt ovat myös hyvää täytettä portfolioon.

– Kyllä tämä on ihan opiskelun kulmakivi, ainakin tällaisillä aloilla, joissa asiakastöitä tullaan tekemään työelämässäkin. Sitä ei vain opi, ellei jo täällä koulussa harjoittele. Itse pyrin ottamaan toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoille jokaiselle kurssille mukaan jonkinlaisen asiakastyön, Teittinen kuvailee.

Mainonnan suunnittelun kolmannen vuoden opiskelija Soile Timonen ja journalismin kolmannen vuoden opiskelija Liisa Haavisto ovat samoilla linjoilla.

– Asiakaslähtöinen oppiminen on todella arvokasta. Se on tapa päästä lähemmäs työelämää. Asiakkaan kanssa kommunikointi ja palautteen saaminen opettavat eniten. Luennoilla istumisesta ei saa käytännön oppia, jolla loppupeleissä oikeat työt hoidetaan, Timonen sanoo.

– Omissa opinnoissa mielenkiintoisimmat kurssit ovat usein olleet näitä asiakaslähtöisiä. Opiskelijoille saattaa tarjoutua kurssien kautta myös työtilaisuuksia opintojen aikana, Haavisto jatkaa.

Opiskelijat mukana luomassa kesäteatteria

Opiskelijat pureutuivat opintojakson ensimmäisessä palvelumuotoilun osiossa Linnateatterin palvelupolkuun ja asiakaskokemukseen. Kehitysideoita luotiin niin verkkosivujen toimivuuteen, sosiaalisen median näkyvyyteen kuin teatteriesitykseen saapuvan asiakaskokemuksenkin suhteen. Kampanjasuunnittelun osiossa opiskelijoiden työn alle pääsi sen sijaan Linnateatterin tulevan kesäteatterin markkinointikampanja.

Vaikka kurssin aikataulu oli tiukka, oli lopputulos Maria Koposen mukaan parempi mitä he uskalsivat odottaa.

– Tämä oli erinomaisen positiivinen kokemus! Meille oli iso yllätys, miten ammattimaisesti ja analyyttisesti opiskelijat tekivät töitä. Oli ihana huomata, miten sitoutuneita he olivat. Saimme paljon uusia ja tuoreita näkökulmia ja ennen kaikkea käyttökelpoisia ideoita, Koponen kertoo.

Myös opiskelijoiden ja opettajan kokemukset opintojaksosta olivat mieluisia.

– Ei olisi voinut paremmin enää mennä. Ryhmässämme oli hyvä dynamiikka ja aikatauluhaasteista huolimatta saimme aikaan hienon lopputuloksen, josta asiakas kiitteli, Timonen sanoo.

– Minun näkökulmastani yhteistyö Linnateatterin kanssa meni aivan nappiin. Meillä oli mielenkiintoinen asiakas ja saimme aika laajan briiffin, jolloin opiskelijat pääsivät hyödyntämään palvelumuotoilun ja kampanjasauunnittelun teoriaa ihan oikeissa keisseissä. Lopputulos oli se, että asiakas oli äärettömän tyytyväinen, niin kyllähän se palkitsee, Minna Teittinen kertoo hymyillen.

Tuoreita ideoita ja taitavia tekijöitä

Miksi sitten yritysten kannattaa hyödyntää opiskelijoiden tekemää työtä?

– Parhaimmillaan yritys saa oikeasti apuja toimintaansa. Projekti oli Linnateatterin näkökulmasta vaivaton, eikä se vienyt paljon aikaa. Annoimme toimeksiannot ja sitten opiskelijat työskentelivät itsenäisesti. Lopuksi poimimme vain rusinat pullasta, Maria Koponen naurahtaa.

Minna Teittinen uskaltaa luvata opiskelijatöiden antavan asiakkaalle ennen kaikkea tuoreita näkökulmia ja motivoitunutta työntekoa.

– Oman kokemukseni mukaan opiskelijat tekevät oikein hyvää jälkeä. Yrityksen näkökulmasta opiskelijatyöt ovat edullisia. Monet lähtevät mukaan myös siksi, että he haluavat tukea koulua ja tarjota opiskelijoille mielenkiintoisia oppimisen paikkoja, Teittinen tiivistää.

– Kesän alla sitten näkee, pääsevätkö Linnanneidot-kesäteatteriin liittyen kehittämämme ideat käyttöön, Liisa Haavisto mietiskelee.

Linnateatterin vastaus asiaan on selvä.

– Voin sanoa, että opiskelijoiden ideoita tullaan käyttämään aivan sataprosenttisen varmasti, Koponen hymyilee.