Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.4.2020

Piirtopöydän ääressä tekeillä koskettavia animaatioita

Turun ammattikorkeakoulussa toisen vuoden animaatio-opiskelijat ovat lyhytelokuviensa kimpussa. Monille projekti on ensimmäinen animaation parissa ja toimii laajana oppimiskokonaisuutena tarinan elävöittämisestä. Kolme minuuttisia animaatioita on työstetty viime syksystä saakka ja monilla loppusuora häämöttää.

Teksti: Iiris Korjus Kuva: Katariina Haukka, Iiris Korjus

Arttu Ilomäen musiikkivideotyylinen lyhytelokuva Luuralli kertoo luurangosta, joka salamaniskun voimasta herää henkiin ja lähtee rellestämään pitkin kaupunkia.Teoksessa Ilomäki lainaa klassisen kauhun teemoja, mikä ilmenee päähenkilön valinnassa sekä elokuvan karkeissa mustavalkoisissa visuaaleissa. 

Ilomäki muistuttaa, että lyhäri ei kuulu kauhugenreen, vaikka sen sävymaailma sekä teemat antavat helposti sellaisen kuvan.  

— Luuranko ei ole pariin vuosikymmeneen mennyt läpi pelottavasta hahmosta. Kun luuranko ei enää täytä pelottavan hahmon mittoja, on sille omasta mielestäni helpompi löytää paikka koomisessa kontekstissa, toteaa Ilomäki.  

Katariina Haukka tekee lyhytelokuvaansa luokkaparinsa Iiris Korjuksen kanssa. Animaatioelokuva Rinse and Shine – Muista pestä kasvosi kertoo tarinan kasvottomasta tytöstä, joka putoaa kylpyammeen kautta toiseen todellisuuteen. Identiteettiä käsittelevä elokuva herättää kysymyksiä siitä, miten maailma uskalletaan kohdata.

Sarjakuvasta animaatioon

Sekä Haukka että Ilomäki ovat aikaisemmin toimineet sarjakuvan parissa. Tämän lisäksi Ilomäki on työskennellyt suurimman osan elämästään kuvataidealalla. Ajatus animaatiolinjalle hakemisesta lähti kuvakäsikirjoitus-tyylisten sarjakuvien tekemisestä.

– Alustana sarjakuva ei riittänyt liikkeen ja tapahtumien kuvaamiseen, joten animaatio oli seuraava looginen askel, kertoo Ilomäki.

Animaation rajattomuus tarinoiden hahmoissa ja tapahtumissa on pitkään kiehtonut Haukkaa. Töissään hän on käsitellyt aiheita kuten suvaitsevaisuus ja anteeksianto.

– Ne ovat kuolemattomia ja tärkeitä aiheita, jotka ovat jatkuvasti esillä yhteiskunnassa.

Pitkäjänteisyys palkitaan

Animaatioprojektit ovat pitkiä ja pitää jaksaa tehdä kunnolla loppuun asti. Aikataulun ja laadun välisen yhteyden hahmottaminen on tärkeää, ja välillä joutuu priorisoimaan. 

Esituotanto on animaatioelokuvan selkäranka; juonellisesti toimiva käsikirjoitus ja visuaalisesti priima kuvakäsikirjoitus antavat elokuvalle vahvan pohjan, jonka päälle elokuva voidaan rakentaa. Tämän takia esituotantoon käytettävä aika on lähes saman mittainen animointiosuuden kanssa. 

Työn ilosta huolimatta Ilomäki toteaa oppineensa kantapään kautta hahmottamaan omia rajoja ja työtapojaan.  

— Teknisellä tasolla riitti jo paljon opiskeltavaa ja ajan myötä alkoi hahmottua, kuinka paljon työtä kolme minuuttia pitkä elokuva voi tuottaa, kun on itse vastuussa kaikesta, kertoo Ilomäki. 

Kun elokuvaa ohjaa parin kanssa, saa palautetta nopeasti ja silloin kun sitä tarvitsee. Palauteen jälkeen on taas varmempi ote omaan tekemiseen.   

— Haastavaa kahdestaan työskentelyssä on ollut muun muassa se, miten lopullisesta jäljestä saadaan yhtenäinen niin, että se ei syö pois kummankaan visuaalista ilmaisua, Haukka toteaa. 

Arvokasta on kuitenkin ollut se, kun vastaan tulevaan haasteeseen löytyy ratkaisu, näkee projektin kehityksen ja on tyytyväinen siihen, mitä saa aikaan.  

Animaation koulutus siirrettiin vuonna 2019 osaksi kuvataiteen koulutusta. Kuvataiteita on koulutettu Turussa 190 vuotta. Lue Turun Piirustuskoulun pitkästä historiasta Talk-artikkelista  Kuvataiteen koulutus uutta luovassa liikkeessä Turussa jo 190 vuotta.