Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 24.11.2020

Tanssii myyntitähtien kanssa

Turun ammattikorkeakoulu järjesti Turku Sales Week -tapahtuman online-toteutuksena 16.-19. marraskuuta 2020. Osana myyntiviikkoa järjestettiin viidestoista Turku Sales Competition. Viikkoon sisältyi myös toista kertaa järjestettävä Best Virtual Seller -kilpailu, jossa Turun ammattikorkeakoulun opiskelijat kilpailivat parhaan myyjän tittelistä.

Teksti: Timo Holopainen ja Sanna Vauranoja

Marraskuun 16.-19. Turun ammattikorkeakoulun Yrittäjyys ja Myynti -osaamisalue järjesti Turun myyntiviikon tarjoten englanninkielisen Turku Sales Competitionin (TSC), suomenkielisen Best Virtual Seller (BVS) myyntikilpailun sekä MyyntiAkatemia -päivän englanniksi ja suomeksi.  Yli 300 henkilöä osallistui Myyntiviikon tapahtumiin. 

Turun ammattikorkeakoulu on yksi Euroopan aktiivisimmista ja tarmokkaimmista korkeakouluista myynnin opetuksen saralla. Tästä  hyvänä osoituksena on vuonna 2020 neljän oman myyntikilpailun järjestäminen, MyyntiAkatemia -päivän luominen sekä myyntiin ja sen arvostuksen parantamiseen tähtäävän verkkosivuston  tuottaminen. 

Kansainvälisiä myyntitaitoja

Turku Sales Competitionissa 35 kilpailijaa yhdeksästä eri maasta myivät Four Ferries  -yrityksen matematiikan oppimisympäristöä.

- Kilpailu oli erittäin hauska ja innostava kokemus meille. Oli hienoa nähdä mitkä asiat opiskelijat nostivat esille, ja mitkä asiat aiheuttivat epävarmuutta. Voimme tehostaa omaa markkinointia tämän tiedon avulla. Myyntityylit oli ihanan kirjavat, ja huomasin itsekin että silloin kun myyjä uskaltaa olla omaa itsensä niin luottamus kasvaa. Opiskelijoille oli ihan varmasti opettava kokemus, ja jos he vielä uskaltavat katsoa omaa ja muiden tallennukset ja analysoida mikä toimii ja mikä ei, niin tästä kasvaa erittäin hyviä myyjiä, Four Ferries:n toimitusjohtaja ja finaalin ostajana toiminut Ida Rönnlund kommentoi myyntikilpailukokemustaan.

Turku Sales Competitionin voitti Angelina Getmanchuk OTH Regensburg:n ja Turun AMK:n vaihto-opiskelija. Muut finalistit olivat Veronika Gaßner, Basel Al Adib asekä Fathimah Nur Shabrina.  

-  Myyntikilpailu oli loistava kokemus, joka vahvisti myös itseluottamustani. Suosittelen osallistumista kaikille, sillä se oli mahtava kokemus, joka tukee myös kehittymistäni loistavasti, toteaa Angelina Getmanchuk. 

Ei! – Mikä siinä myynnissä ärsyttää

Ensimmäistä kertaa järjestetyn MyyntiAkatemia -päivän teemana oli "Ei! Mikä siinä myynnissä ärsyttää". Päivän aikana verkossa kuultiin Itävaltalaisten yritysten varautumisesta kriiseihin, myynnissä tarvittavista ”pehmeistä taidoista”, myynnin ja markkinoinnin onnistumisista, henkilöbrändin merkityksestä, kansainvälisen myynnin kulttuurista meriteollisuudessa, työhyvinvoinnista ja koronan vaikutuksista myyjän päivittäiseen työhön. 

Päivä huipentui kansainvälisen myynnin erikoisuuksia käsittelevään paneeliin, jossa mukana oli Yhdysvalloissa asunut Erno Väyrynen Spin18 Oy:stä, Pohjoismaita ja Kiinaa hyvin tunteva Esa Jokioinen Deltamarin Oy:stä ja japanilaista bisnekulttuuria tunteva Jaana Kallio- Gerlander Turun ammattikorkeakoulusta.

- Ihan mahtavan kiinnostava ja inspiroiva päivä! Opin paljon monenmoista ja paneelissa mukana olo oli todella mukava kokemus, toteaa Turun AMK:n koulutus ja tutkimuspäällikkö Jaana Kallio-Gerlander.  

Vahvin virtuaaliajan myyjä

Toista kertaa järjestettävässä Best Virtual Sellerissä 15 kilpailijaa tapasivat kilpailua varten luodun Maija Lehtisen myydessään WellBitin tulostusratkaisuja. 

- Finaali oli itsessään jo kokemus, mutta oli myös hienoa huomata, kuinka Turun AMK:ssa opetetaan uusia myynnin taitoja ilmeisen käytännönläheisesti. Tämän kaltaisia tapahtumia tulisi järjestää useammin, koska näistä on kaikkien osapuolten mahdollista kerätä uusia oppeja takataskuun. Myynnissä ei ole enää tärkeintä juosta asiakasta kohti tuote edellä, vaan tilannetta lähdetään kartoittamaan tarvekeskeisesti ja ratkaisulähtöisesti, arvioi Essi Moisio, Wellbitin avainasiakkuuspäällikkö.

Finalistien Lauri Nieminen, Santeri Sillanaukee, Jaakko-Petteri Mäki ja Jenna Holopainen keskuudesta voittajaksi tuomarit arvioivat Santeri Sillanaukeen voittajaksi.  

- Kilpailu oli hauska ja opettavainen kokemus, joka antoi mahdollisuuden testata omia myyntitaitojaan todentuntuisessa ympäristössä, voittaja Santeri Sillanaukee kiittelee kilpailun järjestäjiä. 

Molemmissa kilpailuissa ostajana toiminut BtoB -myynnin ammattilainen Henri Untinen vertailee kilpailuja seuraavasti : ”Turku Sales Competitionissa kulttuurien eroavaisuus oli selvästi käsin kosketeltavaa ja Best Virtual Sellerissä tuotteen tekninen tietämys oli hyvin hallussa. Oman yrityksen tuntemus on yksi, jota on kaikkien hyvä vahvistaa”.

- Myyntikilpailut ovat loistava pedagoginen menetelmä, jossa roolipelin avulla voidaan mahdollistaa opiskelijoille mahdollisimman realistinen myynti-vuorovaikutustilanne oikeiden tuotteiden kanssa, toteaa myynnin yliopettaja ja TSC-kilpailun johtaja Timo Holopainen.

- On huikeaa seurata opiskelijoiden oppimiskokemusta kilpailun aikana niin kilpailijana kuin tuomarinakin. Kukaan ei ole jälkikäteen harmitellut, että lähti kisaan mukaan, BVS-kilpailun johtaja, myynnin koulutusvastaava Sanna Vauranoja iloitsee. 

Best Virtual Seller palaa keväällä 2021 huhtikuun 8. päivä ja Turku Sales Competition kisataan huhtikuun 12—13. päivä. 

Turun AMK:n rehtori-toimitusjohtaja Vesa Taatila toteaa kilpailuista: ” On ilo nähdä tämän tasoista osaamista meidän opiskelijoilta. Virtuaalikilpailut mahdollistavat osallistumisen ympäri maailmaa ja valmentaa opiskelijoitamme tulevaisuuden virtuaalimyyntiin.”

Näkökulmia myyntiin

Turun MyyntiAkatemia tarjoaa ajankohtaisia näkökulmia myyntiin, myynnin osaamista ja koulutuksia. Olemme osa Turun ammattikorkeakoulun toimintoja. Haluaisitko kehittää myynnillistä osaamistasi, kasvaa myynnin saralla tai teettää yrityksellesi kehittämistyön opiskelijaprojektina? Tai kiinnostaisiko sinua osallistua myyntiaiheisiin tapahtumiin tai olla osa tutkimus- ja kehityshanketta?