Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.6.2021

Kestävän kehityksen aiheet esillä AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivillä

Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäiville ilmoittautuminen on auennut. Luvassa on mielenkiintoisia puheenvuoroja kestävän kehityksen asiantuntijoilta.

Kestävää kehitystä tulisi opettaa osana laadukasta koulutusta. Tämä tulee esiin Ammattikorkeakoulutuksen ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivien puheenvuoroissa, kun kolme pääpuhujaa nostavat esiin kestävän kehityksen koulutuksen merkitystä ja koulutukseen liittyviä näkökulmia.

Tänä vuonna AMK- ja ammatillisen koulutuksen tutkimuspäivät järjestetään 11.-12.11.2021. Tutkimuspäivät pidetään hybridimuotoisena eli osallistuminen onnistuu niin paikan päällä kuin myös verkossa.

Järjestävinä tahoina ovat Turun ammattikorkeakoulu ja Ammatillisen koulutuksen tutkimusseura OTTU ry. Järjestelyissä ovat mukana myös Kansallinen koulutuksen arviointikeskus KARVI sekä Käytäntölähtöisen tutkimuksen yhdistys PraBa. 

Tutkimuspäivillä esitellään alan viimeisimpiä tutkimustuloksia sekä kehittämishankkeiden aikaansaamisia teemaan liittyen. Mukana tapahtumassa ovat yliopistojen, ammattikorkeakoulujen sekä toisen asteen ammatillisen koulutuksen kehittäjät ja tutkijat, kuten myös työelämän edustajat, yrittäjät ja viranomaistahot.

Kansainväliset pääpuhujat

Luvassa on kolme kiinnostavaa kansainvälistä pääpuhujaa . Luennoitsija ja tutkija Martijn Rietbergen hollantilaisesta HU University of Applied Sciences Utrecht -korkeakoulusta puhuu kestävän kehityksen koulutuksesta, sen käytäntö- ja teoriapuolesta. Rietbergen vaikuttaa myös Euroopan energia- ja ilmastopolitiikan instituutissa. Tutkimustyössään hän keskittyy esimerkiksi energiatehokkuuteen, kestävään kaupunkiliikkumiseen ja kiertotalouteen.

Toisena pääpuhujana kuullaan luennoitsija Jon-Erik Dahlinia ruotsalaisesta the Royal Institute of Technology (KTH) -oppilaitoksesta. Dahlin on myös Snowflake Educationin toimitusjohtaja. Hän on urallaan keskittynyt kestävän kehityksen koulutukseen. Häneltä kuullaan puheenvuoro, kuinka saada kestävän kehityksen teemat punottua paremmin osaksi koulutusta. Lisäksi hän puhuu menetelmällisyydestä.

Kolmas pääpuhuja on professori Rodrigo Lozano ruotsalaisesta Gävlen yliopistosta. Hän lähestyy kestävän kehityksen teemaa pedagogisten menettelytapojen kautta ja puhuu siitä, miten eri pedagogisilla lähestymistavoilla voidaan kehittää kestävän kehityksen osaamista ja tietotaitoa. 

Ilmoittaudu tutkimuspäiville täällä