Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 1.10.2021

Turku UAS International Seminar vahvistaa yhteistyötä sote-alan korkeakoulukumppaneiden kanssa

Turun ammattikorkeakoulun Terveys ja hyvinvointi -sektorin seminaari kokoaa joukon kansainvälisiä vieraita yhteisten sosiaali- ja terveysaiheiden pariin 4.–5. lokakuuta. Tilaisuus järjestetään webinaarina, jonka ohjelma koostuu kansainvälisten partnereiden luennoista sekä ylempää AMK-tutkintoa suorittavien opiskelijoiden opinnäytetyöesityksistä.

Teksti: Aleksi Rajamäki

Terveys ja hyvinvointi -koulutussektorin Master Schoolin vuosittaista kv-seminaaria voidaan kutsua vankaksi perinteeksi. Tänä vuonna kyseessä on jo viides syysseminaari, viimeksi tilaisuus järjestettiin poikkeuksellisesti keväällä ja verkkototeutuksena.  

Seminaari on suunnattu pääsääntöisesti terveys- ja hyvinvointialan Master-tason opiskelijoille sekä Turun AMK:n kansainvälisille yhteistyökumppaneille ja omalle henkilöstölle. Webinaariin osallistuvat opiskelijat suuntautuvat esimerkiksi gerontologiseen asiantuntijuuteen, terveyden edistämiseen, terveysteknologiaan tai kulttuurihyvinvointiin.

Oppia kansainvälistymis- ja vuorovaikutustaitoihin

Tilaisuudessa on kuultu asiantuntevia keynote-puheenvuoroja vuosittain. Tämän vuoden webinaarin avaa yliopettaja Kirsty Marshall (University of Salford) otsikolla “Kuinka sairaanhoitajat voivat käyttää järjestelmäjohtamismenetelmiä parantaakseen potilastuloksia”. Lisäksi muun muassa lehtori Baigalmaa Dovdon (Mongolian National University of Medical Sciences) kertoo online-arvioinnista hoitotyön koulutuksessa ja yliopettaja Michelle Camilleri (University of Malta) hoitotyön identiteetin ja luottamuksen hankkimisesta.

– Useat puhujista ovat vuosien takaisia kumppaneitamme. Näistä yksi on Gdanskin ylipistossa apulaisprofessorina työskentelevä Justyna Siemionow, joka on nimetty Turku UAS Fellow -asiantuntijamme, Master Schoolin koulutus- ja tutkimuspäällikkö Katja Heikkinen kertoo.

Seminaarin ohjelmaan ovat lisäksi kuuluneet olennaisena osana opiskelijoiden posteriesitykset. Heikkisen mukaan opiskelijat arvostavat kansainvälistä seminaaria oppimiskokemuksena. Se antaa monia mahdollisuuksia jakaa asiantuntemusta ja saada ajankohtaista tietoa erilaisista ammatillisista aiheista.

– Opiskelijat pääsevät vahvistamaan englannin kielen taitojaan​, toimimaan moderaattoreina ja osallistumaan verkostoyhteistyöhön. Pyrimme joka vuosi tarjoamaan vieraillemme ja opiskelijoillemme uusia mielenkiintoisia kokemuksia.

Osa maailmanlaajuista korkeakouluympäristöä

Heikkinen korostaa kansainvälisen yhteistyön merkitystä. Esimerkiksi useat opettajat tekevät läheistä yhteistyötä eri pohjoismaisten, eurooppalaisten ja maailmanlaajuisten oppilaitosten ja yhdistysten kanssa.  

– Turun AMK:ssa on kasvavaa kansainvälistä osaamista. YAMK-opiskelijoiden opinnot ja opinnäytteet ovat osa tutkimus- ja kehittämishankkeita, ja nykyään monet koulutuksemme toteutetaankin verkostoitumisen kautta. Terveyden ja hyvinvoinnin Master School on aktiivinen ja innovatiivinen oppimisympäristö yli 350 opiskelijalle. 

– Kuulumme globaaliin ympäristöön ja yhteiskuntaan ja olemme kiinnostuneita sosiaali- ja terveydenhuollon kehittämisestä. Kansainvälisten sisältöjen lisääminen korkeakoulujen opetussuunnitelmiin on ensiarvoisen tärkeää, Heikkinen lisää.

YAMK-opinnot syventävät asiantuntijuutta

Turun AMK:n Master School valmistaa asiantuntijoita alansa kehittäjiksi. Ylempään korkeakoulututkintoon tähtäävät opinnot antavat opiskelijalle mahdollisuuden kerryttää osaamistaan yhteistyökumppaneiden kanssa.