Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 2.12.2021

VÄITÖS: Liiketoimintaosaamisen henkilökohtaisia valmiuksia (Soft skills) voidaan luokitella ja kehittää

Turun ammattikorkeakoulun innovatiivisen yritystoiminnan lehtori Kai Schleutker väittelee 03.12.2021 aiheesta ’Defining, detecting and developing soft skills in business and ICT contexts’. Väitöstutkimus on tehty Universitat Politecnica de Valenciaan.

Henkilökohtaisiin valmiuksiin (Soft skills) kuuluvat esimerkiksi kommunikointi ja sosiaaliset taidot, itsensä johtaminen sekä ryhmän ja tiimin johtamiseen kuuluvat taidot. Työympäristöjen muuttuessa yhä moniulotteisemmiksi ja dynaamisemmiksi tällaisia taitoja tarvitaan yhä enemmän, alakohtaisen spesifin osaamisen ohella. Ne vaikuttavasti suoranaisesti esimerkiksi johtamisen laatuun sekä asiakassuhteiden ymmärtämiseen ja kehittämiseen. 

Eräänä haasteena on se, että näissä valmiuksissa esiintyy runsaasti kirjavuutta. Lisäksi on ollut epäselvää, missä määrin henkilökohtaiset valmiudet ovat ylipäätään opittavissa, ja missä määrin ne ovat synnynnäisiä tai luontaisia.  Koska näitä taitoja on perinteisesti opittu ei-formaaleissa ympäristöissä, ne ovat usein myös olleet heikosti edustettuina opetussuunnitelmatasolla. 

Schleutkerin väitöstyö on syntynyt kuudessa Euroopan maassa toteutetun tutkimus- ja kehittämishankkeen (2017-2020) tuloksena. Hankkeessa haastateltiin kokeneita henkilöstöasiantuntijoita ja esimiehiä sekä tehtiin laaja kyselytutkimus liike-elämän ja ICT-alan ammattilaisille. 

Tutkimus tuotti useita käytännön tason sovellutuksia. Schleutkerin suorittaman kattavan kartoituksen tuloksena hän erotteli 21 liike-elämässä keskeistä taitoa ja muodosti niille määritelmät. Seuraavassa vaiheessa hän tarkasteli näiden taitojen luonnetta ja soveltamista sisäisen ja ulkoisen kommunikaation (intra/interpersonal level) näkökulmasta. Nämä tuotokset auttavat niin ammatti- ja korkeakoulutusta kuin liike-elämän koulutusta tunnistamaan omiin tarpeisiinsa sopivat taidot sekä ideoimaan tehokkaita menetelmiä niiden kehittämiseksi.

Väitöstutkimuksen päätavoitteena oli kehittää luokittelu, joka helpottaa kouluttajia ja koulutuksen päättäjiä valitsemaan monista tarpeellisista taidoista ne kaikkein tarpeellisimmat. Schleutker rakensi alan ammattilaisten antamien arvioiden pohjalta mallin, jolla pystytään arvioimaan ja luokittelemaan edellä mainitut 21 henkilökohtaista valmiutta niiden työympäristömerkityksen, nykytason sekä kehittämispotentiaalin suhteen. Malli antaa koulutuksen toimijoille selkeää indikaatiota siitä, mitkä taidot on onnistuttu optimoimaan hyvin, missä olisi käyttämätöntä potentiaalia sekä minkä taitojen suhteen tulisi ryhtyä nopeisiin toimenpiteisiin. Malli antaa myös viitettä siitä, mitä tärkeitä taitoja kannattaa painottaa oppilaitoksiin ja mitä taitoja opitaan muualla (esimerkiksi harrastuksissa tai oheistyössä). 

Tutkimus liittyy liiketalouden koulutuksen ja johtamisen aloille ja sen tuloksia voidaan hyödyntää liiketalouden koulutuksessa kaikilla tasoilla sekä organisaatioiden HR-toiminnassa.

Väitöstilaisuus järjestetään pe 3.12. klo 12.30 EduCityssä. Vastaväittäjinä toimivat Rosa Maria Isusi Fagoaga (Universitat de Valencia) ja Manuel Moreira Silva (Politecnico Porto). Lisätietoja ja tallennetta voi kysyä väittelijältä kai.schleutker@turkuamk.fi.