Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 19.9.2022

Töissä meillä: ”Omalla innokkuudella voi hankkia hyvää osaamista” - Digitaalisen markkinoinnin lehtori seuraa jatkuvasti alati muuttuvaa kenttää

Turun ammattikorkeakoulun uutena digitaalisen markkinoinnin lehtorina aloittanut Saara Tikkanen on itseoppinut alan ammattilainen.

Teksi ja kuva: Siiri Welling

Saara Tikkasesta piti alun perin tulla biotekniikan ammattilainen. Hän opiskeli Turun ammattikorkeakoulussa biotekniikan insinööritutkinnon 2010-luvun alussa, ja jatkoi siitä vielä opiskelemaan maisterin tutkintoa Turun yliopistoon. 

– Olen aina nauttinut luonnontieteistä, siitä kiinnostus biotekniikkaan lähti. Opintojen alussa Turkuun puuhattiin isoa biolaaksoa, mutta valmistumiseni jälkeen hanke oli jo kaatunut. Varsinais-Suomessa ei ollut töitä. Siksi hain yliopistoon. Pian kävi selväksi, ettei tämä ole sitä, mitä haluan oikeasti tehdä, sanoo Tikkanen. 

Tikkanen mietti tovin sitä, mitä hän haluaisi ja osaisi tehdä. Hän oli aina pitänyt kirjoittamisesta, ja lähti sen perusteella hakemaan töitä digitoimistoista. Muutaman hakemuksen jälkeen tärppäsi: hän pääsi sisällöntuottajaksi yhteen hakemistaan paikoista. 

– Siitä alkoi valtava itseopiskelu. Luin joka päivä ihan peruskirjallisuutta ja alan blogitekstejä. Tietysti myös työnantajan puolesta tuli paljon oppia. Etenin lopulta sisällöntuotannon esimieheksi ja olin siellä useamman vuoden, kertoo Tikkanen. 

Lopulta Tikkanen ennätti viettää peräti vuosikymmenen digimarkkinoinnin puolella. Muutama vuosi sitten hän päätti hakea itselleen ylemmän korkeakoulututkinnon nähtyään Lapin AMK:n mainostavan tiedolla johtamisen asiantuntijaksi -koulutusta. Verkkototeutus sopi Tikkaselle paremmin kuin hyvin – eikä opintojen alussa alkanut pandemiakaan haitannut opiskelua. YAMK-tutkinnon paperit Tikkanen sai käteensä keväällä. 

 Monta vuotta työelämässä meni siihen, että ajatteli olevansa ”vain insinööri”. Tutkinnon puuttumisen vuoksi on joutunut rohkaisemaan itseään ja kannustamaan jatkamaan itseopiskelua. Tietysti itselläni olisi ollut helpompi tie edessä, jos olisin jo heti alussa hakeutunut alan koulutukseen, mutta ainakin tässä tuli opittua jatkuvaa oppimista. Omalla innokkuudella voi hankkia hyvää osaamista, sanoo Tikkanen. 

Käytännönläheisyys paras tapa opettaa

Turun ammattikorkeakoulu on Tikkaselle ikään kuin seuraava askel. Hän ei ole aikaisemmin opettanut, vaikka on tarjonnut koulutusta asiakkaille. Kouluttaminen on kuitenkin tuntunut aina mukavalta ja luontevalta. Tikkanen on innostunut Turun AMK:n innopedagogiikasta. Digitaalista markkinointia on helpompi opettaa käytännönläheisesti kuin vain pelkästään luennoimalla. 

– Omassa lapsuudessa ja nuoruudessa lähinnä istuimme pulpeteissa, ja asiat olivat joko oikein tai väärin. Mutta vaikka markkinointia voi opettaa luennoimallakin, tulee syvin oppi vasta kokeilemalla ja tekemällä. Haluan tarjota konkreettista opetusta, jotta opiskelijakin oppii kirjoittamaan hyvin markkinoivia tekstejä ja heittäytymään aiheeseen. Kaikilla aloittelevilla yrityksillä ei ole esimerkiksi varaa palkata heti markkinointitiimiä ympärilleen, minkä vuoksi somekanavien hallinta ja analytiikka on yhden henkilön varassa. Haluan myös itse innostaa opettajana ja olla läsnä opiskelijoille, sanoo Tikkanen. 

Digitaalisen markkinoinnin kenttä muuttuu jatkuvasti. Vielä kymmenen vuotta sitten hakukoneoptimointi ei välttämättä ollut tärkein asia yritysten listoilla. Myös sosiaalinen media muuttuu jatkuvasti, kuten on nähty esimerkiksi Tik Tokin kohdalla. Koronapandemian aikana Tik Tokin käyttäjämäärät nousivat räjähdysmäisesti. 

– Voihan olla, että seuraava askel on vaikkapa jonkun rauhallisemman somekanavan ilmestyminen. On myös mahdollista, että nykyiset vaikuttajat valjastetaan kiinteämmäksi osaksi eri brändejä, ja että yksittäisten tuotteiden markkinoinnin sijaan heistä tulee niin sanotusti brändilähettiläitä. 

Tärkeintä digitaalisessa markkinoinnissa on kuitenkin kokonaisuuksien ja kokonaiskuvan hallinta. Vaikka yrityksellä olisikin useita kanavia, tulee niiden kantavan ajatuksen liittyä suurempaan yhteiseen kokonaisuuteen. 

Digitaalisen markkinoinnin alalla myös automaatio on noussut tärkeäksi tekijäksi. Dataa on helpommin saatavilla, ja sitä voi hyödyntää esimerkiksi yritysten strategian luomisessa. Niin ikään lisätty todellisuus ja metaversumi tulevat olemaan seuraavia megatrendejä digimarkkinoinnin saralla. Mutta vaikka alati muuttuva ala vaatii Tikkaseltakin herkkää korvaa muutosten suuntaan, on Tikkanen innoissaan tulevasta taipaleestaan Turun AMK:ssa. Opettamisen lisäksi lehtoreilla on mahdollisuus osallistua TKI-toimintaankin. 

– TKI-toiminnalla on suuri ja mielenkiintoinen rooli osana lehtorin työtä, mutta näin ensimmäisten kuukausien aikana keskityn mielelläni opettamiseen, nauraa Tikkanen. 

Tutustu Turun AMK:n liiketalouden ja hallinnon koulutuksiin

Alla olevasta linkistä löydät kaikki Turun AMK:n yhteis- ja erillishauissa mukana olevat AMK- tai Master- eli ylempään AMK-tutkintoon johtavat koulutukset. Lisäksi löydät näihin koulutuksiin olevat avoimen AMK:n polkuopinnot sekä valmentavat koulutukset.