Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 27.10.2014
Lotta Kinnunen ja Frans Rinne ovat fileissä

Universumin parhaimmat ideat löytyvät Taideakatemiasta

“Jos ihan rehellisiä ollaan, odotuksemme eivät olleet kovin korkealla,” Tuorlan planetaarion johtaja Aimo Sillanpää myöntää.

Teksti ja kuva Antti Sevänen

Tuorlan planetaario on jo pitkään pyrkinyt kehittämään markkinointiaan, mutta resurssien ja ideoiden puutteen vuoksi työ ei ole edennyt.

Kun ongelmiin tarvitaan ratkaisu, on yleensä hyvä ottaa yhteys ammattilaisiin. Niin teki myös Tuorlan planetaario, ainakin melkein. Taideakatemian toisen vuosikurssin mainonnansuunnittelijoilla alkoi syksyllä konseptisuunnittelun kurssi, jonka yhtenä osana oli markkinointisuunnitelman tekeminen Tuorlan planetaariolle.

Mikä Tuorlan planetaario?

Tähtitaivas loistaa päällämme miltei joka yö. Nykyään harvalla on kuitenkaan aikaa ihmetellä ja nauttia tästä spektaakkelimaisesta valoshowsta. Saman ongelman on myös huomannut Tuorlan planetaarion henkilökunta.

-Vaikka planetaarion käyttöaste on hyvä etenkin sesonkiaikoina ja koululaisryhmät vierailevat täällä paljon, kapasiteettia olisi vielä suuremmallekin yleisölle, planetaarion projektityöntekijä Peetu Sillanpää kertoo.

-Paikallisilta kun kysytään Tuorlan planetaariosta, niin suurin osa ei edes tiedä olemassaolostamme.

Avaruus ja tähdet kiehtovat tavallista tallaajaa ainakin ajoittain. Suurin haaste opiskelijoille olikin etsiä keinoja, miten saada eri ihmisryhmät taas kiinnostumaan tähtitieteestä.

Sadan vuoden edestä ideoita

Mainonnanopiskelijoiden ja planetaarion yhteinen projekti kesti kolme viikkoa. Kahdella eri tapaamiskerralla esitetyt ehdotukset muuttivat varovaisin odotuksin projektiin lähteneen Aimo Sillanpään näkemyksen opiskelijayhteistyöstä.

-En ole pelkästään positiivisesti yllättynyt. Vaikutuksen teki etenkin ideoiden määrä sekä laatu. Mutta äärimmäisen tärkeää on myös ehdotusten toteuttamiskelpoisuus, joka myös oli otettu hyvin huomioon, Aimo Sillanpää toteaa.

Projektityöntekijä Peetu Sillanpää on samaa mieltä.

-Tuskin olisimme saaneet sadankaan vuoden aikana yhtä paljon näin hyviä ideoita oman työryhmän kanssa.Planetaariolla on ollut ongelmia erityisesti visuaalisen ilmeen kanssa. Esityksiä katsellessa ei ole voinut kuin ihmetellä, miten mahtavasti opiskelijat olivat nämäkin tehneet.

Melkein ammattilaisia

Kun ennakkoon mainonnansuunnittelijoilta ei odotettukaan ihmeitä, millainen kuva heistä jäi projektin jälkeen yhteistyökumppaneina?

-Kyllä tietynlainen taiteilijuus heistä näkyy, positiivisessa mielessä tosin. Heillä on rennon ammattimainen ote tekemiseen, Peetu Sillanpää kiteyttää.

-Vaikka opiskelijoita oli paljon ja ideoiden määrä meinasi jossain vaiheessa sekoittaa pään, yhteistyö oli kaikkiaan helppoa ja antoisaa.”

Projekti oli opiskelijoille mielekästä tekemistä

Planetaarion markkinointiviestintää samassa ryhmässä suunnitelleet mainonnansuunnittelun opiskelijat Lotta Kinnunen ja Frans Rinne olivat projektin jälkeen tyytyväisiä.

-Vaikka alku olikin jännittävä, niin hyvin luontevasti kuitenkin saatiin suunnitelma kasaan. Onneksi asiakas oli myös helposti lähestyttävä, niin se ei luonut mitään ylimääräistä stressiä, Kinnunen aloittaa.

-Onhan tämä tietyllä tavalla spesiaalia päästä tekemään oikealle asiakkaalle suunnittelutyötä. Se sujui loppujen lopuksi vaivattomasti, sillä olemme ehtineet harjoittelemaan jo tämän tyyppistä työskentelyä muilla kursseilla, Rinne jatkaa.

Kinnusen ja Rinteen ryhmässä työskentely sujui mallikaasti ja lennokkaita ideoita syntyi helposti.

-Meillä oli aika rohkea idea mainosfilmin tekemisestä. Meidän yllätykseksi asiakkaat olivat täysin mukana ehdotuksessa ja hyväksyivät sen. Se oli loistava hetki, Kinnunen kertoo.