Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 30.1.2015
pääkuva

Apua, miten täältä pääsee pois?!

Sinut ja kaverisi on lukittu huoneeseen, joka on täynnä mysteerejä. Teillä on tunti aikaa keksiä itsellenne ulospääsy. Turun huonepakopelin, eli Live Exit Gamesin, takana on AMK-taustainen kaksikko.

Teksti ja kuvat: Paul Pietilä, journalistiharjoittelija.

Huonepakopeleissä tehtävät ja arvoitukset ratkeavat loogisen päättelyn, luovuuden ja ryhmätyön avulla.

– Me ollaan oltu tästä ihan huumassa! Parasta on kun ihmisten kasvoilla näkee vilpitöntä riemua onnistumisesta, Live Exit Gamesin Peppiina Aalto hehkuttaa.

– Pyrimme palvelemaan asiakkaita. Päämääränä on, että ihmiset viihtyvät ja saavat unohtumattomia elämyksiä, idean ja yrityksen pääarkkitehti Samu Hämäläinen säestää.

Hämäläinen valmistui Turun AMK:sta konetekniikan insinööriksi 2009 vuoden lopulla.

Aalto opiskelee palvelumuotoilua ylemmässä AMK-koulutuksessa. Hänelle huonepakopeli on myös opiskeluprojekti.

– Miten saada peli ihmisten tietoisuuteen? Asiakaspalvelun järjestäminen, tiedottaminen, markkinointi ja niin edelleen. Paljon on kysymyksiä ja asioita, joita tässä pitää pohtia, Aalto miettii ja jatkaa:

– Onneksi sain pelin yhdistettyä opintoihin. Monesti työtä tehdessä kokee ahaa-elämyksen, että tämänkin taidon olen oppinut opintojen yhteydessä.

Töitä lähes 24/7

Yrityksen ja pelin rakentaminen on vaatinut paljon työtunteja. Kaksikko on paiskinut hommia loppukesästä saakka, ensin paperilla ja sen jälkeen pelihuoneessa.

LiveExitGames.JPG
Samu Hämäläinen ja Peppiina Aalto loivat huonepakopelin Turkuun


Pelihuoneen sisustusratkaisut muuttuivat pelin testausvaiheessa usein. Lopulta kaikki oli valmista ja ovet aukesivat marraskuussa.

– Lähes 24/7 työtä se oli. Yrityksen perustamisessa on tietenkin omat koukeronsa, mutta mitään isoja vastoinkäymisiä ei ollut. Missään vaiheessa ei ollut luovuttamisfiilistä, Samu Hämäläinen kertoo.

Hämäläisen ja Aallon on tarkoitus rakentaa toinen pelihuone ensimmäisen rinnalle. Kaksikko ei halua miettiä, kuinka suuret kasvumahdollisuudet yrityksellä on.

Hämäläinen kuitenkin myöntää, että Live Exit Gamesilla itsensä elättäminen on jonkinlainen unelma.

– Olisihan se hienoa. Tällä hetkellä panostetaan tähän 110-prosenttisesti, eikä mietitä sen enempää eikä pidemmälle, Hämäläinen paaluttaa.


Taustaa:

- Japanilaisyhtiö SCRAP loi Real Escape Gamen vuonna 2008.

- Ilmiö on levinnyt eri variaatioina Yhdysvaltoihin ja Eurooppaan.

- Suomessa huonepakopelejä on Helsingissä, Tampereella ja Turussa.

- Turun Live Exit Games tarjoaa tällä hetkellä Kidnapped-pelimuodon. Tulossa on myös toinen pelivaihtoehto.

- Live Exit Gamesin kotisivut: