Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 11.11.2015

Ruotsin kielen integrointi ammattiaineitten opetukseen vauhdissa

Opetus- ja kulttuuriministeriö rahoittaa vuosina 2014 - 2016 Suomen yliopistojen kielikeskusten verkoston FINELCin ja ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimien yhteistä ruotsin kielen opetuksen kehittämishanketta (ROKK-hanke).

Tavoitteina ovat ruotsin opetuksen pedagoginen kehittäminen korkeakouluopetuksessa sekä konkreettisen yhteistyön lisääminen yliopistojen kielikeskusten ja ammattikorkeakoulujen ruotsin opettajien välillä. Kehittämishankkeessa on mukana yhteensä 24 ruotsin opettajaa; 12 yliopistoista ja 12 ammattikorkeakouluista.

Teksti: Hilkka Bergman, lehtori ja Johanna Stenroos-Vuorio, viestintävastaava

Turun AMK:n Hilkka Bergman on innostunut aiheesta. Tehtynä on jo yksi hankkeeseen liittyvä opetuskokeilu (IT-svenska) ja tällä hetkellä Bergman integroi ruotsia Liiketoimintaosaamisen perusteet -kurssilla Turun AMK:n Lemminkäisenkadun toimipisteessä. Kurssilla olevat opiskelijat hoitavat koko kurssinsa keskustellen ja raportoiden ruotsiksi.

Opiskelijoilta saatu palaute kannustaa jatkamaan

Välipalautetta opiskelijoilta kerännyt lehtori Hilkka Bergman toteaa tyytyväisenä, että opetuskokeilu on ollut onnistunut, sillä opiskelijat kommentoivat kurssitoteutuksesta seuraavaa:

-    Käytän molemman kielisiä lähteitä ja opin enemmän, kuin olisin oppinut suomenkielisessä ryhmässä.
-    Olen rohkaistunut puhumaan ruotsia ja ruotsin kielen taitoni on parantunut huomattavasti syksystä.
-    Motivoidun kielenopiskeluun aivan eri lailla, kun saan oppia kieltä yhdessä sisältöjen kanssa.

Kieltenopetuksen integrointi ammattiaineiden opetukseen onkin ammattikorkeakouluissa jo melkoisen pitkällä:

-    Yksikössämme kieltenopettajien työ on muutoinkin todella edistyksellistä, ja hyvä osoitus innovaatiopedagogiikan mukaisesta toiminnasta ammattikorkeakoulussa, toteaa koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jaana Kallio-Gerlander Turun AMK:sta.

Kielitaito ja työelämässä vaadittavat taidot karttuvat samalla kertaa

Liiketoimintaosaamisen perusteet -kurssin pedagoginen toteutus tarkoittaa käytännössä sitä, että opintokokonaisuuden aikana opiskelija kehittää paitsi kielitaitoaan myös työelämässä vaadittavia perustaitoja monella tavalla.

-    Opiskelija oppii työskentelemään erilaisissa rooleissa ryhmän sisällä. Ryhmätyössä kehittyvät sekä vuorovaikutus- että ongelmanratkaisutaidot, miettii Hilkka Bergman.

Opintokokonaisuudessa käytetään opiskelijalähtöisiä opetusmenetelmiä, joita ovat mm. ryhmäistunnot, ryhmätyöskentely ja oppimisraportit.

-    Liiketoimintaosaamisen perusteita on opiskeltu englanniksi jo useita vuosia ja nyt opiskelijoilla on ollut mahdollisuus valita myös ruotsinkieliset ryhmäistunnot ja integroida siihen opintojakso Svenska i arbetslivet (5 op). Keskustelut pienryhmissä käydään ruotsiksi kahtena päivänä viikossa ja opiskelijat kirjottavat myös oppimisraportin ruotsiksi joka viikko. Myös oppimisraporttien vertaisarviointi tehdään ruotsiksi, kertoo Bergman.

Pitää muistaa, että tärkeintä ei ole täydellinen kielitaito vaan halu ja innostus oppia lisää:


-     Tulevaisuudessa toivonkin, että yhä useampi opiskelija tarttuisi mahdollisuuteen, miettii Bergman.

Lue lisää ROKK-hankkeesta

ROKK – Ruotsin opetuksen kehittäminen korkeakouluissa

Suomen yliopistojen kielikeskusten verkosto FINELC ja ammattikorkeakoulujen kielten ja viestinnän asiantuntijatiimit ovat saaneet OKM:ltä rahoituksen yhteiselle ruotsin kielen opetuksen kehittämishankkeelle vuosille 2014-2016

Linkki projektin nettisivuille