Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 22.9.2023
e-heavy vehicles

e-heavy vehicles

EU:ssa liikennöi vuosittain yli kuusi miljoonaa rekkaa. Suomessa oli vuonna 2022 lähes 100 000 kuorma-autoa, joista sähkökäyttöisiä oli vain 20. Vastaavasti linja-autoja oli liikennekäytössä noin 10 000, joista sähkökäyttöisiä oli 325. 
Raskaan kaluston nopea siirtyminen diesel käyttöisistä voimanlähteistä sähkökäyttöisiin vaatisi kuljetusyhtiöiltä ja liikennöitsijöiltä merkittäviä kalustoinvestointeja. Raskasta kuljetuskalustoa ei ole myöskään kannattavaa hankkia vain yhdelle lyhyelle kuljetusosuudelle vaan hankittavan kaluston pitää olla monikäyttöisempi. 

Siirtyminen sähkökäyttöiseen raskaaseen kuljetuskalustoon vaatii pitkän tähtäimen investointeja myös huoltamojen latausinfraan. Kuljetusyhtiöillä ei ole mahdollisuuksia pitkiin odotusaikoihin tiukkojen aikatauluvaatimusten puitteissa, mikä vähentää kiinnostusta siirtyä sähköiseen kuljetuskalustoon. Toinen selkeä epävarmuus raskaan kaluston sähköistämiseen liittyy akkujen toimintakykyyn vaativissa ja erityisesti kylmissä olosuhteissa. 
Hankkeessa etsitään ratkaisuja näihin tunnistettuihin haasteisiin.

E-heavy vehicles -hankkeessa:

  • kartoitetaan mukana olevien korkeakoulujen raskaan liikenteen sähköistämistä tukevien testi- ja kehitysympäristöjen resurssit ja toiminnalliset mahdollisuudet, aikaisempien hankkeiden tulokset sekä suunnitellaan yhteistoiminta tulevissa kehittämishakkeissa
  • suunnitellaan ja toteutetaan diesel käyttöisten linja-autojen konvertointia sähkökäyttöisiksi. Tavoitteena on luoda malli, joka mahdollistaa kaupallisen toiminnan laajemman käynnistämisen. Samalla arvioidaan konseptin soveltuvuus muulle raskaalle kalustolle.
  • laaditaan esiselvitys siitä, miten raskaan kaluston akut olisivat moduloitavissa niin, että tyhjenneet akut voidaan vaihtaa valmiiksi ladattuihin akkuihin automerkistä riippumatta
  • kehitetään simulaatio, jonka avulla voidaan testata mm. hankkeessa kehitetyn raskaan liikenteen modernisointikonseptin käyttökelpoisuus haastavissa arktisissa olosuhteissa
     
Traficom_logo_2023.jpg