Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 25.1.2022

Turun AMK:n sisäiset myyntikilpailut ovat vuorovaikutustilanteita, joissa kokemus on voittoa tärkeämpää

Lehtori ja Best Virtual Seller -myyntikilpailun johtaja Sanna Vauranoja haluaa painottaa, että myyntikilpailut ovat ennen kaikkea opetus- ja oppimismenetelmä. Voittamista tärkeämpää on opiskelijan kehityskaari myynnistä.

Teksti: Veera Laaksonen

Turun AMK on järjestänyt vuoden 2021 aikana peräti kuusi myyntikilpailua, joista kaksi on ollut Turun AMK:n sisäisiä Best Virtual Seller -myyntitapahtumia. Myynnin valmennuskurssit huipentavissa myyntikilpailuissa ei kuitenkaan lähtökohtaisesti ole keskiössä voittaminen, vaan Vauranoja luonnehtii niitä oppimismenetelmiksi, jotka valmentavat myynnin tradenomeja ja insinöörejä kohti työelämää.

– Työskentelin noin viisitoista vuotta sitten yrityksessä, jossa tehtiin organisaatiomuutos. Siirryin myyntityöhön, enkä tuolloin uskonut olevani myyjä. Ajan myötä kuitenkin kehityin myyntityön ammattilaiseksi, mutta silloin olisin kaivannut myyntiä simuloivia tilanteita, joissa olisin saanut varmuutta myyntityöhön, Vauranoja kertoo.

Yliopettaja ja myyntikilpailujen valmentaja Timo Holopainen kertoo, että myyntitilanteet tarjoavat opiskelijoille sellaisia kompetensseja, joita ei myynnistä voi opettaa muuten kuin käytännön harjoittelun kautta. Näitä ovat esimerkiksi paineen ja stressin hallinta.

Opiskelija toimii kaikissa rooleissa

Myyntikilpailut ovat myyntityön -ja valmennuksen kurssien suullisia päättökokeita, joihin opiskelijoita valmennetaan jo kurssien aikana. Tämän syksyn Best Virtual Seller -myyntikilpailussa oli mukana 38 kilpailijaa ja 67 ostajan ja tuomarin rooleissa toimivaa henkilöä.

Myyntikilpailut ovat opettajalta aina iso puristus, sillä kyseessä voi olla kymmenien, ellei satojen opiskelijoiden kokoinen tapahtuma. Järjestäminen sisältää markkinoinnin, opiskelijoiden viikkojen ja kuukausien sparrauksen, itse tapahtuman organisoinnin, yhteistyökumppanien hankinnan sekä kilpailu”keissien” kirjoittamisen yhdessä yhteistyökumppanin kanssa. 

Kursseilla ja kilpailuissa opiskelijat voivat toimia niin myyjinä, ostajina kuin tuomareinakin. Vauranoja näkee asetelman ideaalina opiskelijoille, kun kaikki pääsevät toimimaan erilaisissa rooleissa.

– Jos kaikki kilpailut järjestettäisiin niin, että ostajien ja tuomareiden rooleissa olisi vain henkilökunnan ja yrityksien edustajia, ei niitä olisi mahdollista järjestää tällä volyymilla. Opiskelijat saavat myyntityöstä ja omasta kehityksestään paljon enemmän irti, kun he myyjän roolin lisäksi harjoittavat myös muita myyntitilanteen rooleja. He pääsevät ostajan ja tuomarin saappaissa tarkastelemaan, mitkä myynnilliset argumentit toimivat ja eivät toimi.

Vauranoja alleviivaa, ettei opiskelijoiden kannata pelätä kilpailu-termiä osallistuessaan myynnin kursseille. Hän kuvaileekin kilpailutilanteita simulaationomaisiksi vuorovaikutustilanteiksi, jotka mahdollistavat myyntitilanteiden kokeilemisen mahdollisimman aidon oloisessa ympäristössä.

– Meille opettajina on yhtä arvokasta, että opiskelija on voittanut itsensä alkuerissä osallistumalla myyntitilanteeseen kuin se, että hän finaalissa ylittää itsensä ja voittaa kilpailun.

Kurssin aikana opiskelijat pääsevät harjoittelemaan myyntitilanteita noin kahdeksan opetuskerran verran. Palaute opiskelijoilta on ollut positiivista.

– Saimme kurssipalautteena toiveita, että vieläkin enemmän olisi haluttu treenata myyntitilanteita, Vauranoja kertoo.

Mahdollisuus annetaan jo opintojen alkumetreillä

Best Virtual Seller -myyntikilpailut järjestetään toisen vuoden myynnin tradenomeille keväällä ja myynti-insinööreille jo ensimmäisen vuoden syksyllä. Vauranoja uskoo, että opintojen varhaisessa vaiheessa opiskelijat saavat kiinni siitä, onko myyntityö itselle mielekästä vaiko ei.

– Kun myyntitilanteita simuloidaan jo ensimmäisten vuosien aikana, opiskelija ehtii erikoistua muualle, jos myyntityö ei ole se oma juttu. Toisaalta ne, joita myynti kiinnostaa, voivat edetä korkeakoulujen myynnissä kansallisiin ja kansainvälisiin kilpailuihin opintojensa aikana sekä löytää itsestään todellisen huippumyyjän, Vauranoja avaa.

Seuraavat Best Virtual Seller ja Turku Sales Competition järjestetään virtuaalisesti huhtikuussa ja kansallinen Best Seller -myyntikilpailu järjestetään Turussa huhtikuussa 2022. Kilpailu huipentuu finaaliin 28. huhtikuuta. Lisätietoa kilpailuista voit lukea täältä .

Tutustu Turun AMK:n MyyntiAkatemiaan:

MyyntiAkatemia on Turun ammattikorkeakoulun oppimisympäristö markkinoinnin ja myynnin opiskelijoille, jossa kasvatamme tulevaisuuden huippuosaajia. Teemme yrityksille myynnin ja markkinoinnin kehittämisprojekteja Varsinais-Suomessa. Arvomme ohjaavat työskentelyämme.