Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 21.2.2023

Virtuaaliset ympäristöt innostavat oppimaan – sosionomiopiskelijat tutustuvat lähiöön sovelluksen avulla

Laajennettu todellisuus eli XR-teknologia mahdollistaa käytännön opetuksen aidon oloisissa ympäristöissä. PedaXR-hankkeessa on tehty erityisesti sosionomeille soveltuva mobiilisovellus lähiön tutkimisen ja alueanalyysin opiskeluun.

XR-teknologioiden käyttö on lisääntynyt viime vuosina. Laajennetun todellisuuden (XR, Extended Reality) teknologioilla tarkoitetaan lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality), virtuaalitodellisuuden (VR, Virtual Reality) ja yhdistetyn todellisuuden (MR, Mixed Reality) sovelluksia.

– Nuoret sukupolvet ovat tottuneita käyttämään erilaisia teknologioita ja kokevat ne omakseen. Myös tulevaisuuden työelämässä ammattikorkeakoulusta valmistuneiden pitää pystyä navigoimaan erilaisissa ympäristöissä ja digitaalisessa maailmassa, lehtori, projektipäällikkö Tiina Laakso sanoo.

Laakso toimii Turun ammattikorkeakoulun PedaXR-hankkeessa, jossa kehitetään XR-oppisisältöjä sosiaali- ja terveysalan koulutuksiin. Virtuaalitodellisuutta hyödyntäviä opetusratkaisuja on kokeiltu muun muassa sairaanhoitajien sekä fysio- ja toimintaterapeuttien opetuksessa. Kehittämiseen osallistuu laajasti opettajia, opiskelijoita ja yhteistyöorganisaatioita.

– XR-oppimisympäristöjen kokemuksellisuus ja elämyksellisyys tehostavat oppimista. Virtuaalitodellisuudessa pystytään tarjoamaan opiskelijoille autenttinen oppimisympäristö potilashuoneineen ja toimistotiloineen. Opiskelijat ovat voineet turvallisesti harjoitella muun muassa lääke- ja haavanhoitoa.

 

Pedaxr sosionomiopiskelijat.png
Sosiaalialan kannalta alue- ja lähiötyö on merkittävää. Alueanalyysipelissä opiskelijat tutustuvat Turun Varissuon alueeseen puhelimeen tehdyn sovelluksen avulla. Kuva: Artturi Jyrkkänen

 

Sosionomikoulutukseen on puolestaan kehitetty lisättyä todellisuutta hyödyntävä AR-peli alueanalyysin oppimiseen. Lisätty todellisuus tarkoittaa tietokoneella luotua grafiikkaa ja sisältöä, joka on tuotu kuvaan tosimaailmasta.

– Karttapohjan GPS-pisteistä avautuu opiskelijalle puhelimeen lisätietoa lähiöstä, esimerkiksi sen väestörakenteesta, asukkaiden tulotasosta ja alueella olevista palveluista. Sovelluksessa on lisättyinä elementteinä ääntä ja kuvaa, jotka sulautuivat oppimiskokemukseksi lähiöstä ja siitä, miten asuinalueita tulisi tutkia ja analysoida sosiaalialan työn tueksi, Laakso esittelee.

– Lisätty todellisuus kannustaa opiskelijoita tutustumaan sosioekonomisiin tekijöihin. Opiskelijat ovat olleet innoissaan näistä uusista mahdollisuuksista.

PedaXR-projektia koordinoi Turun AMK:ssa Sosiaalinen osallisuus ja toimijuus -tutkimusryhmä. Kaksivuotista hanketta rahoittaa opetus- ja kulttuuriministeriö.

Mitä lisätty todellisuus tarkoittaa opetuksessa?

Sosionomiopiskelijat Artturi Jyrkkänen ja Tinja Väinämö sekä lehtori Olli Toivonen keskustelevat siitä, mitä XR-todellisuus voi tuoda opetukseen tulevaisuudessa. Podcast keskittyy erityisesti AR-teknologiaan eli lisättyyn todellisuuteen.