Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 2.3.2020

Kohti tulevaisuuden työelämää

Tiia Kaartovuori ja Mikael Uusitalo ovat ensimmäisten joukossa opiskelemassa uutta digitaalisen liiketoiminnan tradenomi-tutkintoa. Digitaalinen liiketoiminta on Salo IoT Campuksella viime syksynä alkanut uusi liiketalouden koulutus. Se antaa valttikortit sellaiseen myynnin ja markkinoinnin osaamiseen, jolle on kysyntää nyt ja tulevaisuudessa.

Teksti ja kuvat: Mari Loikkanen

Aina ei ole selvät kuviot siitä, mitä haluaisi opiskella tai mille alalle suuntaisi tulevaisuudessa. Monelle nuorelle tämä on tyypillinen tilanne lukion päättyessä.

Salolainen Tiia Kaartovuori, 21, ja turkulainen Mikael Uusitalo, 20, löysivät suunnan itselleen digitaalisesta liiketoiminnasta pienen pohdinnan jälkeen. Ensin piti kuitenkin hakea vähän kokemuksia maailmalta ja muusta koulumaailmasta.

− En tiennyt yhtään, mitä haluaisin, kun lukio päättyi. Ensin suuntasin vuodeksi Australiaan kouluttamaan hevosia. Seuraavan vuoden olin töissä Suomessa. Olin kuullut, että liiketalous on käytännöllinen ja yleispätevä koulutus, ja aloin harkita sitä itsellenikin. Halusin juuri Turun ammattikorkeakouluun, koska olin kuullut siitä paljon hyvää, Tiia Kaartovuori kertoo.

Mikael Uusitalo oli puolestaan ajatellut jo pitkään, että hänen paikkansa olisi oikeustieteellisessä tai kauppakorkeassa. Lukion jälkeen hän opiskeli oikeustiedettä avoimessa yliopistossa, kunnes sai ahaa-elämyksen.

− Välivuosi avasi silmäni. Tajusin, että haluan opiskella jotain käytännönläheisempää ja että haluan suunnata kansainvälisiin töihin. Minäkin olin kuullut paljon hyvää kavereiltani Turun AMK:n Salon yksiköstä. Kaverini kehuivat, että täällä Salossa on hyvä yhteishenki ja lähestyttävä työyhteisö, Uusitalo kertoo.

Niinpä Kaartovuori ja Uusitalo löysivät itsensä viime syksynä Salosta 25 uuden opiskelijan joukosta. Heidät oli valittu opiskelemaan digitaalisen liiketoiminnan tradenomi-tutkintoa, joka pyörähti käyntiin täysin uutena liiketalouden koulutuslinjana Turun AMK:ssa.

Nimekkäiden yritysten keskellä

Pilottiryhmä on ollut linjaan tyytyväinen. Sekä Kaartovuori että Uusitalo arvostavat koulutuksen kansainvälisyyttä ja ajankohtaisuutta. Aito innostus on nähtävissä.

− Koen, että koulutus tarjoaa avaimet tulevaisuuteen. Digitaalisen myynnin ja markkinoinnin osaamiselle on kysyntää. Opiskelemme sitä, mitä työelämässä tarvitaan, ja sen lisäksi koulutuksessa on huomioitu jatkuva oppiminen, jolloin olemme valmiita myös tulevaisuuden muuttuviin työtehtäviin, Kaartovuori tuumii.

Kaartovuori ja Uusitalo istuvat Salon IoT Campuksen vihreillä sohvilla. Aulassa on opiskelijoiden oma kirjasto, ja siellä täällä on paikkoja ryhmätöihin.

Hienot, uudenaikaiset tilat ovat vapautuneet Salon Nokian entiseltä tehtaalta ja sen aikainen loisto on yhä läsnä. Nyt tiloissa on uutta meininkiä ja Turun AMK:n lisäksi valtavissa rakennuksissa on monia nimekkäitäkin yrityksiä.

Kaartovuori itse asuu Salossa ja arvostaa sitä, että voi opiskella lähellä perhettä ja hevosharrastusmahdollisuuksia. Uusitalo puolestaan ajaa Turusta Saloon opiskelijaporukan kimppakyydillä, eikä koe matkaa raskaaksi.

Kansainvälisyys vahvasti läsnä

Digitaalinen liiketoiminta sisältää paljon englanninkielisiä kursseja. Kaartovuoren ja Uusitalon mielestä tämä on hyvä asia, sillä kansainvälisillä markkinoilla tarvitaan englantia ja uskallusta käyttää kieltä. Kun vierasta kieltä tulee puhuneeksi jo opintojen aikana, tulee myös varmuutta käyttää sitä työkielenä.

− Lisäksi perehdymme siihen, millaista liiketoiminta voi olla eri kulttuureissa. Kun miettii työelämää viiden vuoden päähän, meillä on ihan varmasti työkavereita myös muualta. On hyvä olla tietoinen siitä, mistä lähtökohdista oma ja toisen käyttäytyminen kumpuaa, jotta osaa sopeutua eri kulttuureihin, Uusitalo sanoo.

Kansainvälisyys näkyy digitaalisen liiketoiminnan koulutuksessa myös siten, että jokainen opiskelija lähtee kolmantena opintovuotenaan joko vaihtoon tai harjoitteluun ulkomaille.

Koulutuksessa hankitaan perustietopohja digitaalisuudesta sekä saadaan valmius erilaisten ohjelmien käyttämiseen ja hyödyntämiseen myynnin ja markkinoinnin tehtävissä.

− Itse säikyin ensi alkuun sanaa ”digitaalinen”. En ole tekninen ihminen ja mietin, mihin oikein olen ryhtymässä. Pian kuitenkin selvisi, että tämä ei ole koodaamista tai jokin tietokonegurujen juttu, vaan ihan jokainen pystyy käyttämään erilaisia digitaalisia alustoja, Kaartovuori kuvailee.

Kaartovuori ja Uusitalo suosittelevat digitaalisen liiketoiminnan opintoja kaikille, jotka ovat kiinnostuneita liiketaloudesta ja valmiit oppimaan uutta.

Taru_Kankaanpaa.jpg
Myynnin ja markkinoinnin osaamiselle on kysyntää, kertoo digitaalisen liiketoiminnan vastuuopettaja Taru Kankaanpää.

Digitaalisuus on tulevaisuutta

Tarve digitaalisen liiketoiminnan osaajille ja sitä myötä koulutukselle kumpusi yritysmaailmasta. Kun uutta liiketalouden koulutuslinjaa suunniteltiin, tuli ilmi, että yrityksillä on usein hyvä tuote, mutta ei kuitenkaan tietoa, miten myydä ja markkinoida sitä.

− Halusimme vastata tähän tarpeeseen. Digitaalisuus on läpileikkaava asia kaikessa liiketoiminnassa ja jopa perinteisillä aloilla pitää ymmärtää digitaalisia mahdollisuuksia, kertoo digitaalisen liiketoiminnan koulutuksen vastuuopettaja Taru Kankaanpää.

Uudessa koulutuksessa on kolme kärkeä: liiketoiminnan kehittäminen, digitaalinen myynti ja markkinointi sekä digitaaliset teknologiat. Näitä osaamisalueita yhdistelemällä opiskelijat voivat rakentaa oman opintopolkunsa.

Opiskelijat tekevät asiakasprojekteja, jotka tulevat oikeasta työelämästä. Samalla opiskelijat pystyvät auttamaan alueen yrityksiä digitaalisessa markkinoinnissa.

− Yrittäjä voi kaivata apua esimerkiksi some-kampanjan tekemiseen. Teknistä osaamista monella yrittäjällä jo on, mutta myynnillinen ja markkinoinnillinen osaaminen on kysynnässä, Kankaanpää sanoo.

Yritysyhteistyötä tehdään heti ensimmäisestä opintovuodesta lähtien.

Syksyllä 2020 digitaalisen liiketoiminnan koulutuksessa on 25 aloituspaikkaa tutkinto-opiskelijoille sekä viisi paikkaa avoimelta puolelta tuleville polkuopiskelijoille.

Lisätietoja koulutuksesta:  Tradenomi (AMK), digitaalinen liiketoiminta