Koulunsa keskeyttäneestä vuoden 2020 harmonikkataiteilijaksi
Sami Pirttilahden opinto-oikeus Turun ammattikorkeakoulun Taideakatemiassa katkesi kerran ja välivuosi kesti lähes kymmenen vuotta. Nyt vuoden 2020 harmonikkataiteilijaksi valittu Pirttilahti haluaa muuttaa suomalaisten käsityksen tangosta.
Teksti: Milla Granlund
Artikkelikuva: Stowe Tango Music Festival / Pirttilahti Tango Experience: Tiina Pirttilahti
Sami Pirttilahti aloitti haitarin soiton kouluikäisenä. Yksityisoppilaasta musiikkiopistoon hän siirtyi vasta yläasteella. Lukiossa Pirttilahtea kiinnosti lukemisen sijasta soittaminen. Kun kirjoitusten lähestyessä piti miettiä jatko-opintoja, hän päätti kokeilla polkua muusikkona. – Pääsin opiskelemaan vuonna 2002. Kaksi ensimmäistä vuotta taisin tehdä kaiken taiteen sääntöjen mukaan. Sitten homma lähti kuitenkin sivuraiteille, Pirttilahti muistelee. Opinnot keskeytyivät vuonna 2005 ja välivuosi venähti seitsemän vuoden mittaiseksi. Opiskeluoikeuskin ehti vanheta. Näiden vuosien aikana Pirttilahti teki erilaisia töitä, mutta ei mitään kovin pitkäjänteisesti. Rinnalle löytyi puoliso ja lapsia pariskunnalle syntyi kaksi. Vuonna 2012 hän hakeutui takaisin opintojen pariin. – Alkoi tuntua siltä, että jos en nyt pikkuhiljaa tee jotain, napanuora soittamiseen katkeaa kokonaan ja se tuntui väärältä. Olin kuitenkin pitkään sitä harrastanut ja vanhemmat olivat panostaneet siihen, Pirttilahti kuvailee.Bandoneonista uutta intoa soittamiseen
Välivuosien aikana Pirttilahdelle oli kehittynyt jonkinlainen antipatia haitaria kohtaan ja kolmen vuoden ajan soitin tuli kaivettua esille lähinnä juhannuksena.
Tangon uudistajana tunnetun Astor Piazzollan musiikki kuitenkin kiinnosti. Kaivatessaan jotain uutta musiikin harrastamiseen, hän osti harmonikkasukuisen bandoneonin, joka on keskeinen soitin argentiinalaisessa tangossa. Piazzolla on tunnetuimpia bandoneonisteja.
Pirttilahti ryhtyi soittamaan Piazzollaa kahden Taideakatemiasta valmistuneen kaverinsa kanssa.
– Siitä se kipinä soittamiseen sitten palasi, ja sen parin vuoden aikana päädyin tarttumaan uudelleen haitariin. Jos en olisi sitä bandoneonia hankkinut, en olisi välttämättä uudelleen haitariin palannutkaan.
Pääsykokeisiin valmistautuessaan hän myi päivisin puhelinliittymiä ja harjoitteli iltaisin autotallissa Mozartia. Pirttilahtea Taideakatemiassa aiemmin opettanut Mikko Luoma oli arvioimassa entisen opiskelijansa pääsykoetta. Luoman mukaan valmistautuminen kuului soitossa.
– Siinä ei ollut jälkeäkään sellaisesta, että tullaas nyt hoitamaan paperit täältä, Luoma muistelee.
Pirttilahti jatkoi Luoman johdolla opintojaan siitä, mihin ne olivat seitsemän vuotta aiemmin jääneet. Vaikka musiikin maailma on monin tavoin muuttumaton, oli opiskelusta tullut joustavampaa.
– Kun vuonna 2002 ei pystynyt tekemään verkossa kuin ihan jotain satunnaisia juttuja, niin nykyään pystyy tekemään lähes kaiken, Pirttilahti summaa.
Riihimäellä asuva Pirttilahti suoritti teoriaopinnot pääsääntöisesti verkossa. Kerran kuukaudessa hän kävi Turussa soittotunneilla. Samoihin aikoihin Pirttilahti irtisanoutui työstään teleoperaattorilla ja vain pari viikkoa tämän jälkeen häntä pyydettiin Riihimäen musiikkiopistolle sijaistamaan harmonikan soiton opettajaa.
Harrastus taittuu työksi
Suomalaisen tangon uudistaja
Vain ripaus syvää tango-osaamista
Vaikka tangokeikoilla yleisön keski-ikä on lähellä eläkeikää, uskoo Pirttilahti nuoremman väestön vielä löytävän tangon. Sami Pirttilahti Exprience voisi hänen mielestään sopia esimerkiksi osaksi Provinssirockin tai Ruisrockin oheisohjelmaa.
– Sieltä löytyy todella vaikuttavia ja mukaansatempaavia rytmejä. Kuulen usein konserteissa saman repliikin, kun tullaan sanomaan, että en tiennyt, että tango voi olla tällaistakin. Se on se, mitä haluaisin viedä isomman yleisön tietoisuuteen.
Pirttilahden mukaan Suomessa ei ole todella syvällistä tango-osaamista kuin ripaus. Seinäjoen tangomarkkinoillakin on nähty pääesiintyjiä, jotka eivät esitä tangoa.
– Paljon tangoa soitetaan, mutta muusikoiden ja laulusolistien leipä ei tule tangosta kuin hyvin harvassa tapauksessa. Toisin on Argentiinassa, jossa tango on ollut aina tärkeä osa musiikkia. Siellä tango on houkutellut aina hyviä muusikoita pariinsa ja on luonnollista, että musiikki silloin myös kehittyy. Koska täällä ei ole ollut juurikaan ammattimaisia tangontekijöitä, ei tango ole kehittynyt mihinkään viime vuosikymmeninä. Sellaisen jäljen haluaisin saada aikaan, että kun kymmenen vuoden päästä joku kuulee nimen Sami Pirttilahti, ensimmäinen ajatus on, että eikös se ole se tangotyyppi, Pirttilahti toteaa.
Lue lisää Musiikkipedagogi (AMK) -koulutuksesta täältä.