Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 14.4.2021

Kirjailija ja opettaja Sirpa Hänti haluaa innostua ja innostaa työssään

Kun Sirpa Hänti opettaa, hän luokan edessä seisomisen sijaan istuu ja kävelee keskellä luokkaa luoden aitoa vuorovaikutusta opiskelijoiden kanssa. Perinteiset opetusmetodit ja valmiit materiaalit hän heittää romukoppaan.

Teksti: Veera Laaksonen
Kuvat: Alma Talent

Aiheet ja tavat, miten asioita käsitellään mukautuvat opiskelijaryhmän mukaan. Pääasia on, että opiskelijat oppivat jatkuvasti uutta.

– Pyrkimykseni on, ettei opintojaksoillani toisteta sitä, mitä joku muu on jo opettanut. En pidä rutiineista, Hänti kuvailee itseään ja opetustaan.

Hänti toimii yliopettaja na Turun ammattikorkeakoulun Master Schoolissa MBA in Sales Management –ohjelmassa. Hänen osaamiseensa kuuluu muun muassa B2B-myynti, markkinointi, liiketoimintaosaaminen ja johtaminen. Lisäksi hän ohjaa myös opinnäytetöitä. 

Innostaa ja innostuu

Kun Hänti haki työpaikkaa nuorena mainostoimistosta, hän kuvaili itseään innostuvaksi ja innostavaksi ihmiseksi. Sellainen hän kertoo olevansa edelleen, niin opettajana kuin oppijanakin. 

– Kuvailisin itseäni luovaksi oppijaksi. Haluan ajatella ja kehittää asioita kulkemaan eteenpäin. Olen myös visuaalinen ja mielelläni käytänkin oppimisen välineenä havainnollistavia kuvioita ja piirroksia. 

Työssään Häntiä kiehtoo opiskelijoiden innostaminen ja ohjaaminen. Kurssien sisältöjä hän pyrkii suunnittelemaan niin, että opiskelijat voisivat hyödyntää niitä suoraan työelämäänsä. Tärkeintä on, että opiskelija voisi tuoda jotakin uutta alalleen.

– Noin 90 prosenttia opiskelijoistani on työelämässä. Kursseillani toteutetaan pääsääntöisesti jokin projekti, ja haluaisinkin opiskelijoideni voivan toteuttaa näitä projekteja yrityksiin, joissa he ovat töissä. Tavoitteena on, että opiskelijat saisivat luotua uutta näkökulmaa kaikkeen, mitä he tekevät. 

Epävarmuuden maailma

Opettajan työn ohella Hänti on tällä hetkellä mukana kansainvälisessä EU-rahoitteisessa PUNC-hankkeessa (Professional Uncertainty Competence), jossa tutkitaan epävarmuuden kokemusta erilaisissa oppimisympäristöissä. 

Hankkeessa pyritään Häntin mukaan selvittämään sitä, miten kouluttajat pystyvät tukemaan opiskelijoita kohtamaan epävarmuutta positiivisella, luovalla ja tuottavalla tavalla.

Hänti on mukana kirjoittamassa englanniksi opettajan opasta, jonka avulla korkeakoulujen henkilökunta voi suunnitella ja toteuttaa epävarmuuden kohtaamista osana oppimisympäristöjä ja oppimisprosessia.

Ennen Turun ammattikorkeakouluun saapumistaan Hänti ehti viettää liki 20  vuotta yritysmaailmassa. Tiivis ideoiminen, visuaalisuus sekä muiden innostaminen veivät häntä eteenpäin jo silloin.

–  Toimin sitten mainostoimiston yhteyspäällikkönä, markkinoinnin tehtävissä, valmentajana tai yrittäjänä, keskeinen osa työnkuvaani on aina ollut myynnillisyys. Heittelin  ideoita niin tiimilleni tai asiakkailleni, ja usein he saivat niistä uuden kipinän lähteä viemään ideaa pidemmälle. Tätä samaa teen myös opettajana.

Hänti uskookin, että luovuutta arvostetaan työmarkkinoilla tulevaisuudessa yhä enemmän, sillä robotti tulee korvaamaan ihmisen rutiininomaisissa töissä, mutta ei pidä sitä huonona asiana.

– Jos näin tapahtuisi, niin toki se vaatisi siirtymäaikaa ja ihmisten kouluttamista uusiin työtehtäviin. Pidän kuitenkin ajatuksesta, että ihmisistä voitaisiin niin yrittää vapauttaa luova ajattelu ja innovointi, mitä koneelle ei ainakaan tällä hetkellä vielä kyetä opettamaan, Hänti kertoo.

Kirjailijan arki

Kouluttajan oppaan kirjoittamisen lisäksi Hänti on ehtinyt kirjoittaa muutakin. Kirjoitettuaan oppikirjan työkavereiden kanssa myynnistä ja asiakkaista iski ajatus toisen kirjan kirjoittamisesta itsenäisesti. Aiheeksi valikoitui laajemmin asiakaskeskeiset liiketoimintamallit sekä tässäkin myynnin tärkeä rooli.

Kirjassaan Asiakkaista ansaintaan Hänti käsittelee liiketoiminnan uudistamista  asiakastoimintamallien kautta. Hän haluaakin korostaa, että yritysten tulisi katsoa toimintaansa asiakkaan silmin ja panostaa yhä asiakaskeskeisempiin liiketoimintamalleihin. 

– Kirja on suunnattu yrityksille ja yrityspäättäjille. Annan neuvoja, miten yritykset voivat kehittää toimintaansa asiakastoimintamallien kautta. Kirjassa tuon ilmi erilaisia malleja  ja niiden yhdistelmiä, sillä asiakkaalle tulee tarjota useita vaihtoehtoja helposti, Hänti kertoo.

Kirja auttaa yrityspäättäjiä valitsemaan yli sadasta liiketoimintamallista asiakkailleen sopivimmat  mallit. Hänti haluaa ajatella, että tuotteita ja palveluja tuotetaan juurikin asiakkaille, joten asiakaskeskeinen näkökulma tulisi tuoda laajemminkin osaksi yrityksen liiketoimintaa ja päätöksentekoa.

Alkusysäyksen kirjoitusprosessi sai, kun Hänti kuuli voivansa hakea Suomen Tietokirjailijoiden jäseneksi. Jäsenpyyntö hyväksyttiin, ja eteen tarjoutui mahdollisuus apurahahakemukseen kirjan kirjoittamista varten. Hänti kertoo apurahan olleen merkitsevä tekijä kirjan syntymisen kannalta.

– Jos en olisi saanut apurahaa, en usko, että kirja olisi valmistunut  ainakaan tällä aikataululla. Mutta tehtävä se oli, tai olisin joutunut maksamaan apurahan takaisin, Hänti naurahtaa.

Hänti käyttää kirjassaan termiä human for human, eli ihmiselle ihmistä varten, toisen parhaaksi. Hän haluaa näin korjata termiä human to human – ihmiseltä ihmiselle. 

Ihmis- ja asiakasläheisten näkemystensä vuoksi Hänti kertoo olevansa juuri opettaja, sillä hän haluaa auttaa opiskelijoitaan eteenpäin ja oivaltamaan asioita  heidän omalla urallaan, elinpiirissään ja elämässä yleensä.

– Kirjan kirjoittamisessa tein paljon taustatutkimusta ja opiskelin itsekin valtavasti. Tämä auttoi myös opettamisessa, kun pidän itseäni ajan tasalla liiketoiminnan muuttuvassa maailmassa, Hänti kertoo.

Asiakkaista ansaintaan Sirpa Hänti.jpg
Asiakkaista ansaintaan -teos käsittelee asiakaskeskeisiä liiketoimintamalleja.

Etätyö luo haasteita ja mahdollisuuksia

Kun opettajan työt ovat siirtyneet pitkälti kotitoimistoon, täytyy Häntin löytää uusia tapoja oppia tuntemaan opiskelijansa. Tammikuussa aloitti uusi opetusryhmä, jonka opiskelijoita hän ei ole nähnyt kertaakaan.

– Kaipaan opiskelijoitani, mutta olen ikuinen optimisti ja uskon tässäkin tilanteessa olevan paljon hyviä juttuja, Hänti sanoo.

Tulevaisuudessa opettaja uskoo pitävänsä jonkin verran myös verkko-opetusta. Yhteys opiskelijoiden kanssa on kuitenkin helpompi saada myös etänä sitten, kun heidät on nähnyt kasvotusten. 

Parhaita onnistumisen tunteita Häntille ovat ne hetket, kun hänen opiskelijansa oivaltavat itsestään ja osaamisestaan uusia asioita. 

– Työelämän verkostojeni ansiosta pystyn pyytämään yrityselämästä ihmisiä vierailemaan tunneilleni, ja usein näihin liittyy jokin opiskelijoille esitetty haaste pohdittavaksi. Kun opiskelijat esittelevät tuotoksiaan, yritykset ovat usein hämmästyneitä hyvästä työn jäljestä ja kaikki osapuolet oppivat uutta.  Sellaiset arjen onnistumiset ovat niitä suurimpia, Hänti kiteyttää.

Lue myös:
PUNC - Professional Uncertainty Competence

Asiakkaista ansaintaan

Asiakkaista ansaintaan tarjoaa yrityspäättäjälle menetelmiä katsoa maailmaa asiakkaan silmin, unohtamatta uusien liiketoimintamallien monimuotoista ansaintalogiikkaa. Kirja auttaa yrityspäättäjiä valitsemaan yli 100 liiketoimintamallista yritykselle asiakkaiden näkökulmasta vetovoimaisimmat mallit ja niiden yhdistelmät. Liiketoimintamallin uudistaminen käydään vaihe vaiheelta läpi ja mittakaavan kasvattamiseen tarjotaan selkeitä suuntaviivoja. Kirjan kustantaja on Alma Talent.