Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 10.11.2021

Turun AMK:n BisnesAkatemia täyttää 10 vuotta

Turun AMK:n BisnesAkatemia viettää tänään 10. marraskuuta kymppisynttäreitä. Alun perin pienestä opinhaarasta on kymmenen vuoden aikana kasvanut tutkintosuuntaus, joka kouluttaa nykyisiä ja tulevia yrittäjiä.

Kupittaan kampus EduCity pursuaa juhlapäivän kunniaksi erilaisia yrittäjyyteen liittyviä tilaisuuksia. Tavoitteena on verkostoitua ja keskustella lämminhenkisessä tapahtumassa, joka innostaa ja kokoaa yrittäjyydestä kiinnostuneet opiskelijat yhteen. 

Päivän aikana on mahdollista seurata myös esiintymisvalmentaja Elsa Ervastin Pitch-koulutusta. GSEA-opiskelijayrittäjyyskilpailun osakilpailun finaaliesityksiä voi seurata EduCityn Taidon Portailla klo 15.30 alkaen. Voittaja etenee Euroopan alueen kilpailuun. 

Tutustu päivän ohjelmaan tästä .

Tapahtumassa juhlitaan myös businessmentoreiden viisivuotista taivalta. Businessmentori-tiimi auttaa ja tukee kaikkia Turun ammattikorkeakoululaisia – niin opiskelijoita kuin henkilökuntaakin. 

Businessmentoreilta on mahdollista saada tukea esimerkiksi yrityksen perustamiseen, kaupallistamiseen ja rahoitukseen liittyen.

Opiskelijoiden näköinen BisnesAkatemia

Koulutus- ja tutkimuspäällikkö Jaana Kallio-Gerlander käynnisti yhdessä lehtori Päivi Killströmin kanssa BisnesAkatemian toiminnan vuonna 2011. Toiminta starttasi kahdella opiskelijatiimillä painottuen liiketoimintaosaamiseen, ja myöhemmin konsepti jalostui yrittäjyyden suuntaan. 

Nykyisellään BisnesAkatemiassa opetetaan yritystoiminnan teoriaa, mutta iso osa opitaan käytännön kautta. 

Opiskelijayritysten kautta opiskelijat haalivat toimeksiantoja yrityksiltä ja yhteisöiltä. Toimeksiannot voivat olla liiketoiminnan kehittämistä, markkinointia, tuoteselvityksiä, markkinointiapua – käytännössä mitä vain.

Vaikutteita BisnesAkatemian toimintaan haetaan Kallio-Gerlanderin mukaan esimerkiksi USAn yliopistojen yritysopiskeluympäristöistä. Toiveena hänellä olisi kehittää opiskelua suuntaan, jossa yhteen läpi opintojen kestävään projektiin voitaisiin sisällyttää opetussuunnitelman sisältöä. 

– Olisi hienoa, että pienten opintokokonaisuuksien sijaan opiskelijat voisivat kytkeä yrittäjyyteen liittyviä aihealueita yhden suuren projektin sisällä. Tällainen toimintamalli on käytössä esimerkiksi Michiganissa Yhdysvalloissa, Kallio-Gerlander kertoo. 

Myös opiskelijat pitävät yrittäjyyteen liittyvistä opinnoista. Hiljattain teetetyn kyselyn mukaan jopa 97 prosenttia BisnesAkatemian alumneista suosittelee kyseistä opiskelumuotoa. 

– Monet ovat jopa sanoneet, että olisivat kaivanneet lisähaastetta opintoihinsa. Tässä koulutuksessa opiskelijat ottavat paljon vastuuta omasta tekemisestään, mihin myös kannustamme. Kannustamme ja rohkaisemme opiskelijoita tekemään itse, ja tarvittaessa valmentajaopettajat ovat oppimisen tukena kiperissä tilanteissa.

Tutustu BisnesAkatemiaan: