Luotsi – Työhyvinvoinnin väylillä
Tekijä(t): Minna Salakari & Anu Vaihekoski
ISBN: 978-952-216-863-4
Turun ammattikorkeakoulun raportteja 295
38 s., 2024
Kun johdetaan hyvinvoinnin ja osaamisen kehittämistä, se edellyttää oppilaitosten johdon, henkilöstön ja opiskelijoiden sekä alueellisten hyvinvointitoimijoiden yhteistyötä. Hyvinvointi ja osaaminen vaikuttavat suoraan ammatillisen tutkinnon läpäisyyn, keskeyttämisten vähenemiseen ja työelämään kiinnittymiseen.
Luotsi-hankkeen tavoitteena oli oppilaitoksen hyvinvointijohtamisen ja alueellisen hyvinvointiyhteistyön kehittäminen työhyvinvoinnin näkökulmasta. Hankkeessa luotiin kolme uudenlaista mallia: hyvinvointijohtamisen malli, alueellisen hyvinvointityön yhteistyömalli ja alueellisen koulutusyhteistyön malli eli väyläopintojen prosessimalli. Lisäksi aikaansaatiin useita hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja ammattiin opiskelevien nuorten urapolkuihin liittyviä tuotoksia.
Hyvinvointijohtamisen ja alueellisen yhteistyön mallinnukset luovat erityisesti ammattiin opiskeleville ja heidän parissaan toimiville ammattilaisille edellytykset toimia opiskelijoiden osaamisen kehittämisen sekä työelämään siirtymisen ja työssä jaksamisen tukena.
Luotsi-hankkeen tavoitteena oli oppilaitoksen hyvinvointijohtamisen ja alueellisen hyvinvointiyhteistyön kehittäminen työhyvinvoinnin näkökulmasta. Hankkeessa luotiin kolme uudenlaista mallia: hyvinvointijohtamisen malli, alueellisen hyvinvointityön yhteistyömalli ja alueellisen koulutusyhteistyön malli eli väyläopintojen prosessimalli. Lisäksi aikaansaatiin useita hyvinvointiin, työhyvinvointiin ja ammattiin opiskelevien nuorten urapolkuihin liittyviä tuotoksia.
Hyvinvointijohtamisen ja alueellisen yhteistyön mallinnukset luovat erityisesti ammattiin opiskeleville ja heidän parissaan toimiville ammattilaisille edellytykset toimia opiskelijoiden osaamisen kehittämisen sekä työelämään siirtymisen ja työssä jaksamisen tukena.