Virtuaalista paloturvallisuutta
Tekijä(t): David Oliva, Brita Somerkoski & Kimmo Tarkkanen
ISBN: 978-952-216- 868-9
Turun ammattikorkeakoulun raportteja 297
48 s., 2024
Tässä julkaisussa esitellään lisättyyn todellisuuteen perustuvaa Virpa Palomestari -opetuspeliä.
Julkaisussa kuvataan Virpa2-hankkeen tavoitteesta opettaa uudella ja kiinnostavalla tavalla peruskoululaisille, kuinka tulipalotilanteessa pitää käyttäytyä. Siinä kerrotaan hankkeen kehittämästä paloturvallisuusaiheisesta mobiilipelistä, joka opettaa paloturvallisuusmerkit, niiden sijainnin ja tarkoituksen.
Paloturvallisuuspelin tavoitteena oli lisäksi tuottaa elämyksellinen pelikokemus pelaajien kiinnostuksen varmistamiseksi. Pelissä kiinnitetään huomiota erityisesti poistumisturvallisuuteen lisätyn todellisuuden (AR) menetelmiä hyödyntämällä.
Peliä voidaan hyödyntää pelastuslaitosten turvallisuusviestinnässä ja koulujen opetuksessa. Peli sopii kieliversioidensa vuoksi sovellukseksi myös kansainvälisiin toimintaympäristöihin.
Julkaisussa kuvataan Virpa2-hankkeen tavoitteesta opettaa uudella ja kiinnostavalla tavalla peruskoululaisille, kuinka tulipalotilanteessa pitää käyttäytyä. Siinä kerrotaan hankkeen kehittämästä paloturvallisuusaiheisesta mobiilipelistä, joka opettaa paloturvallisuusmerkit, niiden sijainnin ja tarkoituksen.
Paloturvallisuuspelin tavoitteena oli lisäksi tuottaa elämyksellinen pelikokemus pelaajien kiinnostuksen varmistamiseksi. Pelissä kiinnitetään huomiota erityisesti poistumisturvallisuuteen lisätyn todellisuuden (AR) menetelmiä hyödyntämällä.
Peliä voidaan hyödyntää pelastuslaitosten turvallisuusviestinnässä ja koulujen opetuksessa. Peli sopii kieliversioidensa vuoksi sovellukseksi myös kansainvälisiin toimintaympäristöihin.