Siirry pääsisältöön Siirry hakuun
Sivu päivitetty 4.3.2022

Kiinnostus laajennettua todellisuutta kohtaan on nyt huipussaan: ”Rehtoritasolla on noteerattu XR-teknologian määrittävän tulevan vuosikymmenen oppimista merkittävästi”

Laajennetun todellisuuden, eli XR-teknologian käyttö on lisääntynyt viime vuosina niin yrityksissä kuin opetuksessakin. Turun AMK tutkii XR-teknologian mahdollisuuksia muun muassa opetuksessa useissa projekteissa.

Teksti: Veera Laaksonen
Kuva: Janne Peltonen

Laajennettu todellisuus kattaa lisätyn todellisuuden (AR, Augmented Reality), virtuaalitodellisuuden (VR, Virtual Reality) sekä yhdistetyn todellisuuden (MR, Mixed Reality). Näitä teknologian muotoja yhdistää tavoite luonnollisen tuntuisesta kokemuksesta, joka on tuotettu tietokoneen avulla.

XR-teknologia on listattu yhdeksi koulutuksen tulevaisuuden teknologioista, joka mahdollistaa muun muassa käytännön opetuksen toteuttamisen aidon oloisissa ympäristöissä. Toteutus edellyttää kuitenkin opetushenkilökunnan XR-osaamisen ja pedagogiikan kehittämistä. 

Laajennettu todellisuus osana opetusta

Turun ammattikorkeakoululla on käynnissä noin kymmenkunta projektia liittyen laajennettuun todellisuuteen. Projekteissa muun muassa parannetaan opiskelijoiden ja opettajien valmiuksia työskennellä virtuaalisen ja laajennetun todellisuuden parissa. 

Yksi tällaisista kehitystöistä on PedaXR -projekti. Projektipäällikkö Tiina Laakso kertoo, että kehittämistyölle on tarvetta, sillä kiinnostus XR-teknologian mahdollisuuksista osana opetusta on suurta. Hän pitää tärkeänä, että tarpeita varten luodaan uusia oppimateriaaleja ja koulutetaan henkilökuntaa.

– Projektissa toteutimme viime syksynä aloituskyselyn opettajille, opiskelijoille sekä työelämäkumppaneille. Kartoitimme kohderyhmien aiempaa tietämystä XR-teknologian mahdollisuuksista opetuksessa, heidän halukkuuttaan osallistua koulutuksiin, käyttää XR-teknologiaa opetuksessa sekä ideoita hankkeessa kehitettävistä XR-teknologiaa hyödyntävistä oppimateriaaleista. Niiden pohjalta olemme jo suunnitelleet kehitettävien oppimateriaalien sisältöjä, Laakso kertoo. 

Kehitystyötä yhdessä kumppaneiden kanssa

Turun ammattikorkeakoulu vastaa PedaXR-projektissa työpaketista, jossa kehitetään XR-teknologiaa sisältäviä oppimateriaaleja. Laakson mukaan aiheita, joiden ympärille voitaisiin kehittää laajennetun todellisuuden elementtejä ovat esimerkiksi lääkehoidon toteuttaminen, alueanalyysi sekä ja eettisyys.

– Tässä vaiheessa emme puhu vielä kokonaisista opintojaksoista, vaan opintojakson osasuorituksista. Pyrimme myös kehitettyjen oppimateriaalien muunneltavuuteen ja laajempaan hyödyntämiseen useammallakin opintojaksolla, Laakso täsmentää. 

Opiskelijat Turun Kristillisellä opistolla testaamassa VR-laseja.
VR Fast Track -projektissa opiskelijat pääsivät testaamaan VR-laseja Turun Kristillisellä opistolla.

Koulutuksen kehittämisessä kyseisessä projektissa Turun AMK tekee yhteistyötä Haaga-Helian, Metropolian ja Kajaanin ammattikorkeakoulujen kanssa. 

Turun AMK:ssa projektia koordinoi terveyden ja hyvinvoinnin sektorin Sosiaalinen osallisuus ja toimijuus -tutkimusryhmä. Muita mukana olevia tutkimusryhmiä ovat Kliininen asiantuntijuus , New Ways of Promoting Performance sekä Tulevaisuuden interaktiiviset teknologiat .  

Oppimateriaaleja pyritään suunnittelemaan tekniseltä kantilta monipuolisesti. Laakso kertoo, että lääkehoidossa aiotaan hyödyntää 360-kuvaustekniikkaa, alueanalyysissä puolestaan AR-teknologiaa ja mobiiliympäristöä. Etiikan sisällöissä todennäköisesti tullaan hyödyntämään virtuaalista AltspaceVR -alustaa. 

Laakson mukaan oppimateriaaleja kehitetään kevään aikana. Suunnitteluun on otettu mukaan opiskelijoita ja opettajia, ja syksyllä materiaaleja on tarkoitus pilotoida opiskelijoilla. XR-teknologian hyödyntämisestä tarjotaan myös henkilökunnalle koulutusta. 

Kiinnostus XR-teknologiaan on nyt huipussaan

PedaXR ei suinkaan ole ainoa Turun AMK:n XR-teknologiaa käsittelevä projekti. Turun AMK on tällä hetkellä mukana yhteensä 11 eri projektissa, joissa merkittävä osuus toiminnasta liittyy virtuaalisten ratkaisujen kehittämiseen.

Tutkimusta tehdään Turun AMK:n kaikilla sektoreilla: tekniikassa ja liiketoiminnassa, terveyden ja hyvinvoinnin parissa sekä taide- ja kulttuurikentällä. 

Laakso kertoo, että PedaXR-projektin aloituskyselyssä nousi esille kaikkien vastaajaryhmien korkea kiinnostus XR-teknologiaan ja sen hyödyntämiseen.

– Kiinnostus oli jopa korkeampaa kuin olisimme osanneet ennen projektin alkua ajatella. 

Samaa mieltä on lehtori ja projektipäällikkö Rauli Lautkankare, joka on mukana monissa XR-teknologiaa käsittelevissä tekniikan alan projekteissa. Hän alleviivaa, että XR-teknologia on tällä hetkellä lyömässä läpi yritys-, tutkimus- ja koulutustoiminnassa. 

– Turun AMK:ssa kiinnostus on huomattu, ja rehtoritasolla on noteerattu XR-teknologian määrittävän tulevan vuosikymmenen oppimista merkittävästi, Lautkankare kertoo. 

– Alalla tapahtuu nyt paljon, ja olemme saaneet kumppaneiden kanssa aikaan hienoja ratkaisuja. Huomioitavaa on myös se, että ratkaisut eivät ole enää edes järin kalliita, Lautkankare jatkaa. 

Lautkankare toimi projektipäällikkönä myös Turun ammattikorkeakoulussa vuonna 2021 toteutetussa sisäisessä kehittämisprojektissa, jonka aikana innostettiin henkilöstöä XR-teknologioihin, kartoitettiin nykytilannetta ja sisäisiä tarpeita, sekä laadittiin suunnitelmia jatkotoimenpiteistä. 

– Henkilöstön XR-osaamista ja uusia virtuaalisia ympäristöjä tullaan kehittämään suunnitelmallisesti tulevina vuosina yhteistyössä kumppaneiden kanssa. Turun AMK katsoo avoimin silmin tulevaisuuteen ja XR-teknologian tuomiin mahdollisuuksiin, kertoo oppimisympäristöpalveluiden palvelupäällikkö Mika Suutari.