Uusi koulutus- ja tutkimuspäällikkö Mary-Ann Kaukinen: ”Nykyaikaiset oppimisympäristöt ovat opetuksen vahvuus”
Terveystieteiden maisteri Mary-Ann Kaukinen luotsaa jatkossa koulutus- ja tutkimustoimintaa kuntoutuksen ja suun terveyden osaamisalueella. – Olen todella innoissani. Saan voimaa yhteisöllisyydestä ja positiivisesta ilmapiiristä. Meillä on osaavia opiskelijoita, opettajia ja TKI-toimijoita, hän kehuu.
Teksti ja kuva: Aleksi Rajamäki
Mary-Ann Kaukinen kiinnostui toimintaterapeutin ammatista, kun saman lentopallojoukkueen pelikaveri vinkkasi alasta. Hän pääsi sisälle Turun terveydenhuolto-oppilaitokseen vuonna 1993. Päätoimisen tuntiopettajan työt alkoivat Turun ammattikorkeakoulussa 2003 ja lehtorin tehtävät 2008.
– Hurahdin täysin, enkä ole katunut valintaani. Olen huomannut, että kaipaan lisähaasteita tietyin aikavälein, sykli on vakiintunut noin kymmeneen vuoteen, Kaukinen hymyilee.
Nykyiseen tehtävään sisältyy paljon uuden opettelua, mutta myös tuttua asiaa. Kaukinen on toiminut aiemmin toimintaterapeuttikoulutuksen vastaavana sekä fysio- ja toimintaterapian ja kuntoutuksen YAMK:n koulutuspäällikkönä. Hän on ensimmäiseltä koulutukseltaan pankkialan merkonomi ja työskennellyt hammaslääkäriasemalla potilastoimiston hoitajana.
– Moni aihe yhdistyy toiseen, ja kentän tuntemus on ehdottomana etuna. Ymmärrän opiskelijan näkökulman, sillä olen saanut olla opettajana lähellä opiskelijoita ja toisaalta työelämän rajapintaa, tuore koulutus- ja tutkimuspäällikkö pohtii.
Vahva kädenjälki opetuksessa
Turun ammattikorkeakoulun Kuntoutus ja suun terveys -osaamisalueen toimintaa toteutetaan kolmen ydintoiminnon kautta: koulutus, palvelutoiminta sekä tutkimus-, kehitys- ja innovaatiotoiminta (TKI). Koulutukset valmistavat opiskelijoita hammasteknikon, fysioterapeutin, suuhygienistin ja toimintaterapeutin ammatteihin.
– Meillä näkyy vahva kädenjälki opetuksessa ja käytännön työssä, sillä koulutuksissamme tehdään paljon nimenomaan käsillä. Tuemme oppimispolkuja ja keskitymme ohjaukseen, käytämme myös monipuolisesti erilaisia opetusmenetelmiä. TKI-toiminnan ja opetustyön yhdistäminen antaa monenlaisia mahdollisuuksia, Kaukinen esittelee.
Kaukisen mukaan Turun ammattikorkeakoulun opetuksen vahvuutena ovat nykyaikaiset oppimis- ja harjoitteluympäristöt, kuten suuhygienistikoulutuksen StuDental, hammastekniikan DenTech ja fysioterapian LiiLab.
– Lisäksi meillä on turvallisen ja esteettömän asumisen ratkaisuihin erikoistunut Kunnonkoti, Sun hyvä elämä -klinikka sekä erilaisia erityisluokkia, muun muassa luovan liikkumisen tila lasten toimintaterapian toteutuksessa. Opetuksen liiketoiminta integroituu koulutuksiin osana Sun hyvä elämä -konseptia.
Osaamiskeskittymät tuovat uutta profiloitumista
Lähitulevaisuudessa Kaukisen johtaman osaamisalueen sisälle rakentuu kaksi osaamiskeskittymää: Suun terveys sekä Lasten ja nuorten toimintakyky ja liikkuminen. Käytännössä uudistukseen kuuluu erilaista opetusyhteistyötä, tutkimus- ja kehittämistoimintaa sekä palvelukokonaisuuden tarkastelua.
Yhtenä esimerkkinä Kaukinen mainitsee hammasproteesien huoltoon liittyvän kehittämistyön DenTech-laboratoriossa.
– Kartoitamme parhaillaan yhteistyökumppaneita muun muassa ikääntyneiden palvelutaloista. Osaamiskeskittymät tuovat ennen kaikkea uudenlaista profiloitumista.
– Teemme vaikuttavaa työtä alueella jo nyt. Läheisiä yhteistyötahoja ovat esimerkiksi Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Turun Seudun Urheiluakatemia, Turun kaupungin liikuntapalvelukeskus ja Eerikkilän Urheiluopisto, Kaukinen lisää.
Sun hyvä elämä -palvelut käytössäsi
Tarjoamme opiskelijatyönä muun muassa suun terveydenhuollon palveluja, liikuntaa ja toimintakykyä ylläpitävää ohjausta, fysio- ja toimintaterapiaa sekä esteettömän ja turvallisen asumisen neuvontaa. Palvelut ovat kaikkien hyödynnettävissä.